دوراهی مزایده‌ای تاج!

دوراهی مزایده‌ای تاج! مسعود طاهری باز هم یک مزایده فوتبالی و باز هم بارِ کجی که دنبال مقصد می‌گردد. این بار مزایده نفت تهران!  با پایان یافتن لیگ برتر و سقوط تیم پرطرفدار و قدیمی ملوان به رقابت‌های دسته پایین‌تر سر و صداهای زیادی بلند شد. قوی سفید یا ملوان در فصلی که منجر به […]

دوراهی مزایده‌ای تاج!

مسعود طاهری

باز هم یک مزایده فوتبالی و باز هم بارِ کجی که دنبال مقصد می‌گردد. این بار مزایده نفت تهران!

 با پایان یافتن لیگ برتر و سقوط تیم پرطرفدار و قدیمی ملوان به رقابت‌های دسته پایین‌تر سر و صداهای زیادی بلند شد. قوی سفید یا ملوان در فصلی که منجر به سقوطش شد، از لحاظ مالی به قدری در مضیقه بود که چندین بار بازیکنانش اعتصاب کردند. همینطور در این لیگ، ملوان چندین مربی عوض کرد تا تنها تیمی باشد که در تعویض مربی صدرنشین شود! همین موضوع به خوبی مشکل سوء‌مدیریت را در یکی از قدیمی‌‌ترین و البته پرافتخار‌ترین تیم‌های شهرستانی کشور نشان می‌دهد. با این تفاسیر ملوانان انزلی‌چی به مصاف حریفان می‌رفتند و بدیهی بود که همین مسایل، تیم را از شرایط آرمانی دور کند و در نهایت این عوامل باعث سقوط این تیم شد.

همچنین با پایان لیگ برتر شاهد یکی از عجیب‌‌ترین تصمیمات مدیریتی در عرصه فوتبال کشور بودیم. تیم فوتبال نفت تهران که زیر‌مجموعه وزارت نفت بود با پایان لیگ برتر اعلام انحلال کرد! در واقع بعد از آن که وزارت نفت رسماً انصراف خود را از تیم‌داری اعلام کرد، قرار شد این تیم که تحت مالکیت وزارتخانه نفت بود از طریق مزایده به فروش برسد. با این تصمیم، طی دو هفته گذشته شاهد برگزاری مزایده‌هایی برای واگذاری این تیم بودیم و در نهایت برنده مزایده مشخص و ملوان انزلی با پرداخت ۲۱٫۵ میلیارد تومان برنده مزایده اعلام شد.

سؤال در خصوص این مزایده بسیار است. مثلاً این‌که اگر تیم ملوان ۲۱میلیارد تومان پول داشته چطور فصل پیش برای تیم خود خرج نکرده تا حالا مجبور شود با هزینه‌ای گزاف امتیاز یک تیم دیگر را بخرد؟ یا این‌که چرا باید امتیاز یک تیم تهرانی که با کلی مشقت و سختی به دست آمده به یک تیم شهرستانی فروخته شود؟ یا این‌که اگر مزایده یک تیم فوتبال به همین راحتی بوده است، چطور دو تیم استقلال و پرسپولیس سال‌ها است که برای خصوصی‌شدن معطل مانده‌اند و مزایده آن‌ها بعد از بار‌ها برگزاری، هنوز نتیجه‌ای نداشته است؟ و….

شاید همین سؤالات باعث شد تا رییس فدراسیون فوتبال، مزایده تیم فوتبال نفت را باطل اعلام کند. تاج روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی اعلام کرد که مزایده تیم نفت باید با شرایطی جدید برگزار شود که ماندن این تیم در تهران اصلی‌‌ترین آن‌هاست. در واقع از یک طرف مزایده باشگاه نفت از سوی وزارت نفت به لحاظ قانونی درست است اما با اعلام رییس فدراسیون فوتبال، به عنوان متولی فوتبال کشور، این مزایده باطل اعلام شده تا دوباره با شرایط جدید برگزار شود. حال باید منتظر ماند و دید که خوشحالی مردم انزلی از صعود دوباره این تیم به لیگ برتر دوام خواهد یافت یا مثل همه جای دنیا یک اسپانسر یا گروهی با حفظ نام تیم و تزریق نقدینگی می‌توانند از خروج سهمیه تهران در لیگ برتر جلوگیری کنند.