لاستیک‌هایی که با جان مردم بازی می‌کنند

 لاستیک‌هایی که با جان مردم بازی می‌کنند از سال گذشته بود که بازار لاستیک با مجموعه‌ای از عواملی همچون، افزایش قیمت ارز، کمبود و افزایش نجومی قیمت، اعتصاب رانندگان خودروهای سنگین، کاهش واردات، طولانی شدن تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک سنگین، و… همراه شد و روزهای آشفته‌ای را گذراند که در این میان افراد […]

 لاستیک‌هایی که با جان مردم بازی می‌کنند

از سال گذشته بود که بازار لاستیک با مجموعه‌ای از عواملی همچون، افزایش قیمت ارز، کمبود و افزایش نجومی قیمت، اعتصاب رانندگان خودروهای سنگین، کاهش واردات، طولانی شدن تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک سنگین، و… همراه شد و روزهای آشفته‌ای را گذراند که در این میان افراد سوجو از فرصت استفاده کردند و دست به احتکار لاستیک‌هایی که چند سال از تاریخ تولید آنها گذشته بود در انبار‌ها زدند و به مرور این لاستیک‌‌ها را در بازار توزیع کردند. این در حالی است که طول عمر لاستیک‌ها حدوداً سه تا چهار سال است و بعد از آن منقضی می‌شوند و نباید مورد استفاده قرار گیرد در غیراین صورت خطرناک بوده و باعث بروز تصادفات و سوانح مرگبار در جاده‌ها می‌شود. در چند ماه گذشته خبر‌هایی مبنی بر اینکه بیشتر لاستیک‌هایی که در بازار توزیع می‌شود تاریخ گذشته و کیفیت مناسبی ندارند به گوش می‌رسید. هر چند رضا رحمانی، وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت به توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضاء گذشته در بازار را انکار می‌کند و مدعی است که تاکنون چنین گزارشی مشاهده نشده است و می‌گوید تمام لاستیک‌هایی که وارد بازار شد، جدید بوده مگر اینکه یک نفر پیش از این نسبت به ورود لاستیک اقدام کرده و تاریخ انقضای این لاستیک‌‌ها گذشته است که به‌طور قطع توزیع و فروش آنها تخلف است.

از سوی دیگر احمد کریمی، دبیر کانون کامیونداران کشور با انتقاد از توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضاء گذشته، گفت: در دوره‌ای که بازار لاستیک با شرایط بحرانی و سختی مواجه بود با سوء‌استفاده برخی از واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان لاستیک موجب انبار شدن لاستیک‌ها شد.

وی تأکید کرد: لاستیک‌های انباشته شده آنقدر بی‌کیفیت بودند که در شرایط عادی مشتری و خریدار نداشتند اما در دوره‌ای که با کمبود لاستیک مواجه بودیم و کامیون‌ها زمین‌گیر شده بودند دیگر کیفیت در اولویت قرار نداشت و تقاضای بالا باعث شد تا لاستیک‌های انبار که تاریخ انقضا گذشته بودند هم وارد بازار شوند.

دبیر کانون کامیونداران کشور با تأکید بر افزایش تصادفات ماشین‌های سنگین با ورود لاستیک‌های تاریخ انقضاء گذشته، گفت: متأسفانه با توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضاء گذشته شاهد افزایش وقوع تصادفات در جاده‌ها بودیم و نامه‌ای را هم به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارسال کردیم که در آن تأکید شد که اجازه ندهند که هر لاستیکی با هر برندی به ویژه برندهای چینی وارد شود.

کریمی تأکید کرد: البته موضوع واردات لاستیک تاریخ انقضاء گذشته را قبول ندارم. لاستیک‌هایی که به دلیل نبود خریدار، سال‌ها در انبار انباشته و منقضی شدند در دوره‌ای به فروش رفتند.

در این زمینه شادمهر کاظم‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به موضوعات مطرح شده درباره عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار، اذعان کرد: قطعاً این مسأله به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، زیرا فروش لاستیک‌های منقضی شده، موجب افزایش بروز حوادث رانندگی می‌شود.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار، بازی با جان مردم است و به‌طور حتم مسببان این موضوع، تخلف غیرقابل جبرانی را انجام داده‌اند.

وی بر لزوم ورود دستگاه قضا به پرونده عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار تأکید کرد و افزود: مجلس و قوه‌قضاییه اجازه نخواهند داد که عده‌ای برای کسب سود بیشتر، جان و سلامتی مردم را به خطر بیندازند.

کاظم‌زاده ادامه داد: وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت و وزارت راه‌و‌شهرسازی به عنوان متولیان اصلی حوزه عرضه لاستیک و حمل‌ونقل باید نسبت به موضوعات مطرح شده درباره عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار، پاسخ شفاف و دقیق دهند.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس گفت: من در اینجا اعلام می‌کنم که این کمیته آماده دریافت مستندات مربوطه به عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته و بررسی دقیق این موضوعات است.