تولید خودرو مشترک ایران و ترکیه به سرانجام می‌رسد؟!

تولید خودرو مشترک ایران و ترکیه به سرانجام می‌رسد؟! سابقه صنعت خودرو ایران نشان می‌دهد که همکاری بسیاری با خودروسازی‌های مطرح و غیرمطرح دنیا چه در زمینه تولید و چه در فروش داشته است اما در آخرین اظهارنظر‌ها معاون وزیر صمت از همکاری با ترکیه برای ساخت خودرو مشترک خبر داده است. در صورت عملی‌شدن […]

تولید خودرو مشترک ایران و ترکیه به سرانجام می‌رسد؟!

سابقه صنعت خودرو ایران نشان می‌دهد که همکاری بسیاری با خودروسازی‌های مطرح و غیرمطرح دنیا چه در زمینه تولید و چه در فروش داشته است اما در آخرین اظهارنظر‌ها معاون وزیر صمت از همکاری با ترکیه برای ساخت خودرو مشترک خبر داده است. در صورت عملی‌شدن این اتفاق، ترکیه جدید‌ترین همکار صنعت خودرو ایران خواهد بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که صنعت خودروی ترکیه صنعتی مبتنی بر مونتاژ است اما پیشرفت خوبی در قطعه‌سازی‌‌ها و صادرات آن داشته است.

در این باره محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و کارشناس حوزه خودرو گفت: مذاکرات متعددی با فعالان صنعت خودروسازی در ترکیه داشتیم و اتفاقاً ترک‌ها نیز از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان ترکیه مونتاژ کار هستند، گفت: البته ترکیه در حوزه قطعه‌سازی حرفه فراوانی دارد در عین حال که این کشور در صدد است به زودی برند ملی خود را به بازار ارائه دهد.

فربدزاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروی مشترک بین ایران، ترکیه و روسیه، اظهار کرد: به دلیل شرایطی که وجود دارد به نظر نمی‌رسد که این موضوع به نتیجه برسد. به دلیل اینکه روسیه دارای خودروسازی مستقل نیست و به شرکت رنو وابسته است و باید سیاست‌های رنو را دنبال کنیم اگر رنو می‌تواند با شرکت‌های ایرانی کار کند هم اکنون باید بتواند قطعات را عرضه کند.

این کارشناس صنعت خودرو درباره ترکیه نیز افزود: ترکیه یک پروژه خودروی ملی دارد که بر روی این پلتفروم در حال کار کردن است و اگر قرار است روی این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک شود می‌تواند پروژه خوبی باشد، اما اینکه چقدر عملیاتی باشد جای سؤال دارد.

وی گفت: ترکیه صنعت قطعه‌سازی بسیار پیشرفت‌های دارد که همه به زنجیره جهانی وصل هستند، اما به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه در ارتباط با شرکت‌های ایرانی دچار مشکل هستند و اگر با ایران برای تأمین قطعه مشکل نداشتند شرکت‌های خودروساز ایران دچار مشکل نمی‌شدند.

زاوه ادامه داد: این موضوع به سرانجام نخواهد رسید همانگونه که در گذشته عنوان شده بود عملکرد پسابرجامی وزارت صمت به جایی نخواهد رسید، این موضوع هم به همان سرنوشت دچار خواهد شد.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: این پروژه عملیاتی نخواهد شد همان‌طور که در گذشته اعلام شده بود ۴۰ درصد خودروی تولیدی صادر خواهد شد، اما عملاً هیچ اتفاقی نیفتاد.

گفتنی است؛ چندی پیش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره تولید خودروی مشترک با ترکیه و روسیه گفته بود: برای اولین بار حدود دو سال قبل در انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان ترکیه پیشنهاد همکاری توسط ترک‌‌ها مطرح شد.

به گفته نجفی‌منش ، دلیل اصلی این است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه کنار همدیگر هستند و جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر دارند.

همچنین مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که ایران‌ و ترکیه توانایی ساخت خودرو مشترک ندارند.

وی با بیان اینکه درحالحاضر ۱۴برند خودرویی خارجی در ترکیه محصولات خود را تولید می‌کنند که ۸۰درصد قطعات آن‌‌ها در ترکیه تولید می‌شود، افزود: در واقع قطعه‌سازی ترکیه برای خود یک برند است به‌طوری که در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار صادرات داشته است.

دادفر می‌افزاید: مدیران ترکیه در سال‌ها قبل برای تولید خودرو تلاش کردند، اما وقتی فهمیدند به نتیجه نمی‌رسند به‌طور کلی این بحث را ر‌ها کردند و به دنبال شریکشدن با شرکت‌های مطرح خودروسازی رفتند. بر این اساس، بعید است حتی برای تأمین قطعات مورد نیاز ترکیه با ما همکاری کند، چون ترکیهای‌ها در‌ تلاش هستند به اتحادیه اروپا وارد شوند و با چنین ریسکی ممکن است بازار ۲۰میلیارد دلاری خود را به خطر بیندازند.

وی تصریح کرد: خودروسازانی که امروز تولید و فروش میلیونی دارند، به صرف طراحی زیبا یا امکانات بالا به این فروش دست نیافتهاند بلکه آنها توانستند در این بازار رقابتی وحشتناک با پایین‌‌ترین قیمت محصول درجه یک تولید کنند. آنها با هر دشواری قیمت تمامشده محصولات خود را پایین می‌آورند و سال‌ها تلاش کردند در مقابل سایر برند‌ها بازار خود را حفظ کنند. پس این کار در ابعاد بین‌المللی به‌راحتی صورت ‌نمی‌گیرد.