واکنش آموزش و پرورش به مصوبه «مناسبسازی مدارس دخترانه» «مناسبسازی مدارس دخترانه» اثرات سوءتربیتی دارد معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه طرحهایی چون مناسبسازی مدارس دخترانه باید پیوست تربیتی و فرهنگی داشته باشند، گفت: هر دستگاهی این موضوع را مطرح کرده باید رویکرد تربیتی را هم مدنظر داشته باشد […]
واکنش آموزش و پرورش به مصوبه «مناسبسازی مدارس دخترانه»
«مناسبسازی مدارس دخترانه» اثرات سوءتربیتی دارد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه طرحهایی چون مناسبسازی مدارس دخترانه باید پیوست تربیتی و فرهنگی داشته باشند، گفت: هر دستگاهی این موضوع را مطرح کرده باید رویکرد تربیتی را هم مدنظر داشته باشد وگرنه اگر بدون این چارچوبها وارد این فضا شویم قطعاً به تربیت دختران خودمان آسیب خواهیم زد. به گزارش ایسنا، اواسط شهریورماه جاری، شورای شهر تهران مصوبهای را برای اختصاص پنج میلیارد تومان از ردیف بودجه کمک به آموزش و پرورش در راستای مناسبسازی مدارس دخترانه گذراند و ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر در دفاع از این طرح با بیان اینکه ۷۴ درصد دختران تهرانی از کمبود ویتأمین D رنج میبرند، گفت: این در حالیست که منبع اصلی تأمین ویتأمین D نور آفتاب است؛ اما دختران به دلیل نوع پوشش و مشرف بودن ساختمانهای اطراف نمیتوانند در مدارس آزادانه تردد کنند. میتوان با رفع اشراف ساختمانهای مجاور نسبت به بهسازی مدارس اقدام کرد و باید حیاط مدارس دخترانه با سازههای سبک و ایمن، رفع مشرف شود. علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به این مصوبه واکنش نشان داد و درباره مناسبسازی مدارس دخترانه گفت: ابتدا باید مناسبسازی را تعریف کنیم. هنوز درک مشتری از مناسبسازی فضای مدارس دخترانه وجود ندارد. مناسبسازی یعنی چه؟ اینکه بخواهند با سازههایی دیوار مدارس را بلند کنند، محصورسازی نیست. باید درک مشترکی ایجاد شود که مناسبسازی در حوزههای آموزشی، ورزشی و تربیتی است یا آزادیهایی که فکر میکنیم دانشآموز در فضای دیگری ندارد و باید در مدرسه داشته باشد. باید تعریف درستی ارائه بشود که هنوز ندیدم کسی به آن ورود کند. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه چنین طرحهایی باید پیوست تربیتی و فرهنگی داشته باشند اظهار کرد: تعریف ما ممکن است با برداشتهای دیگر متفاوت باشد. شورای شهر تهران این طرح را تصویب کرده و معاونت امور زنان ریاست جمهوری هم پیگیر آن بوده است اما باید توجه داشت که هرچقدر هم دیوارها را بالا ببرید باز هم از آپارتمانهای چند طبقه تسلط و اشراف وجود دارد و چنین کاری معنایی ندارد. کاظمی ادامه داد: ما به موضوع رویکرد و نگاه تربیتی داریم. در باب مناسبسازی خیلی جای بحث وجود دارد. آیا امکان دارد به دختران و همکاران اجازه داده شود که با هر پوششی در مدرسه رفت و آمد کنند؟ اکنون این اقتضائات وجود ندارد، خدمتگزار مدرسه مرد است و مراجعاتی از سوی پدران داریم و باید این محدودیتها را نیز در نظر گرفت. همچنین مدارس کمی وجود دارد که از اطراف اشراف و احاطه نداشته باشد و هرچقدر دیوار را بالا ببرید باز هم امنیت کامل برقرار نمیشود. وی با تأکید بر اینکه باز گذاشتن فضا با این برداشت، اثرات سوءتربیتی دارد و ممکن است مدارس به یک فضای رقابت در پوشش و نمایشهای خاص تبدیل شوند گفت: یک علت اینکه دانشآموزان لباس فرم میپوشند، پرهیز از وقوع چنین مواردی است. مدرسه یک محیط آموزشی است و نه فضای نمایش پوشش و قدرت مالی؛ در این حوزه باید با ظرافت ورود کرد. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته اگر منظور از این طرح این است که در ساعت ورزش دختران بتوانند با پوشش مناسب و در محیطی ایمن ورزش کنند اشکالی ندارد و خوب است تأکید کرد: اما در مجموع همانطور که گفته شد مناسبسازی نیازمند تعیین و تعریف چارچوب مشخص است و به این راحتی نیست که برداشت سطحی از بحث مناسبسازی داشته باشیم. هر دستگاهی این موضوع را مطرح کرده باید رویکرد تربیتی را هم مدنظر داشته باشد وگرنه اگر بدون این چارچوبها وارد این فضا شویم قطعاً به تربیت دختران خودمان آسیب خواهیم زد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.