تشکیل کمیته‌ مشترک در مباحث مالیاتی سینماگران

تشکیل کمیته‌ مشترک در مباحث مالیاتی سینماگران  علی‌واجد‌سمیعی خواستار تشکیل کمیته‌ای مشترک بین سازمان امور مالیاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ مباحث مالیاتی شد. این تهیه‌کننده سینما با اشاره به گنگ بودن برخی موارد اجرایی معافیت هنرمندان از مالیات با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: در قوانین مالیاتی یک سری معافیت‌ها پیش‌بینی […]

تشکیل کمیته‌ مشترک در مباحث مالیاتی سینماگران

 علی‌واجد‌سمیعی خواستار تشکیل کمیته‌ای مشترک بین سازمان امور مالیاتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ مباحث مالیاتی شد.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به گنگ بودن برخی موارد اجرایی معافیت هنرمندان از مالیات با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: در قوانین مالیاتی یک سری معافیت‌ها پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌‌‌ها معافیت مالیات اصحاب فرهنگ و هنر است؛ (بند ل ماده ۱۳۹) که براساس این بند کلیه‌ فعالیت‌های فرهنگی هنری که از وزارت ارشاد مجوز داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

او تصریح کرد: این صراحت قانونی درباره‌ معافیت مالیاتی هنرمندان وجود دارد اما برای این‌که این قانون اجرایی شود یک دستورالعمل توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده که همان دستورالعمل اجرایی بنده «ل» ماده‌ ۱۳۹ می‌باشد.

واجد سمیعی که سال‌ها به عنوان نماینده خانه سینما در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی حضور داشته است، در ادامه خاطرنشان کرد: آن‌چه در این دستورالعمل اجرایی، نوشته شده است در بعضی جا‌‌ها گنگ است و اصلا خود سازمان مالیاتی در مراحل اجرایی دچار مشکل و تفسیرهای گوناگون است به همین دلیل برای سینماگرانی که اظهارنامه هم ارایه کرده‌اند و تکالیف قانونی را انجام داده‌اند، مشکل ساز است.

واجد سمیعی در پاسخ به این‌که الان در بحث معافیت مالیاتی سینماگران چه مشکلاتی وجود دارد؟ گفت: الان یک دستورالعمل و بخشنامه‌ای وجود دارد که چه کسانی گروه الف، ب و چه کسانی گروه ج هستند که در این دستورالعمل «شغل‌های بازیگری، کارگردانی، منشی صحنه و…» در بند «ج» و سایر هنرمندان مثل صدابردار و فیلمبردار و طراح صحنه را که از نظر ماهیت شغلی تفاوتی با گروه قبلی ندارند را با تفسیرهای غلط جزو بند «ب» به حساب می‌آورند و همین موضوع باعث عدم شفافیت در آیین‌نامه اجرایی است.

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: از آن‌جا که اصولاً اهالی سینما تمایلی به تخلف از قوانین و مقررات مالیاتی ندارند و ترجیح می‌دهند مناسبات مالی‌شان خیلی روشن و شفاف باشد، تعداد فاحش پرونده‌های مالیاتی آن‌‌ها در هیأت‌های حل اختلاف نشان‌دهنده‌ ضعف سازمان امور مالیاتی در تهیه‌ی دستورالعمل‌های قابل اجرا و بی‌توجهی وزارت ارشاد در پیگیری مصائب و مشکلاتی است که سازمان امور مالیاتی، با بی‌مسؤولیتی سر راه هنرمندان قرارداده است.

 

واجد سمیعی در پایان اظهار امیدواری کرد که مسؤولین سازمان امور مالیاتی با احساس تعهد و مسؤولیت نسبت به مؤدیان، راه رسیدن به شفافیت و قابل اجرا بودن دستورالعمل‌های اجرایی، مشکلات را از سر راه سینماگرانی که خود را متعهد به انجام تکالیف قانونی می‌دانند،‌ بردارند.