واکنش وزارت بهداشت به حقوق‌های چندصد میلیونی پزشکان

واکنش وزارت بهداشت به حقوق‌های چندصد میلیونی پزشکان سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به برخی اخبار منتشر شده درباره حقوق‌های چندصدمیلیونی پزشکان واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، ایرج‌حریرچی در نشست خبری با اشاره انتشار برخی شایعات درباره وجود پرداخت‌های غیرمتعارف و چند صد میلیونی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: بنا نیست که هر کسی هر […]

واکنش وزارت بهداشت به حقوق‌های چندصد میلیونی پزشکان

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به برخی اخبار منتشر شده درباره حقوق‌های چندصدمیلیونی پزشکان واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، ایرج‌حریرچی در نشست خبری با اشاره انتشار برخی شایعات درباره وجود پرداخت‌های غیرمتعارف و چند صد میلیونی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: بنا نیست که هر کسی هر حرفی را زد ما به آن پاسخ دهیم درباره این موضوع نیز عده‌ای با این صحبت‌‌‌ها می‌خواهند خود را مطرح کنند به‌طوری که از ادعای پرداخت‌های چند ده میلیونی آغاز کردند و بعد به چند صدمیلیونی و حتی پرداخت‌های میلیاردی ارتقا یافتند.

وی با بیان این‌که در این زمینه از برخورد مناسب سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تشکر می‌کنیم گفت: دادستانی و دیوان محاسبات تأکید کردند که پرداخت‌ها کاملاً قانونی بوده است اما ممکن است سقف آن‌‌ها غیرمتعارف باشد که راه‌حل آن نیز قانون است.

حریرچی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر پرداخت فیش ۷۰۰ میلیونی برای یک پزشک، گفت: این درآمد براساس جزء‌ فنی و حرفه‌ای از محل پرتو درمانی و از درآمد بیمارستان است ما یک جز فنی داریم و یک جزء‌ حرفه‌ای که از بیمار و بیمه‌ها بابت این جزء فنی و حرفه‌ای این پول را دریافت می‌کنند. درباره این پزشک باید بگویم که این فرد از محل پرتودرمانی ۷۰۰ میلیون درآمد برای بیمارستان ایجاد کرده است.

وی درباره جزییات این فیش افزود: ما درآمدهای ۴ ماهه این پزشک را در آوردیم که در ماه اول درآمدش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ بوده در ماه دوم ۶۵ میلیون و ۲۰۰ در ماه سوم ۴۱ میلیون و در ماه چهارم ۳۱ میلیون درآمد داشته است. باید توجه کرد که این فرد در تخصصی‌‌‌ترین بیمارستان کشور بیماران سرطانی را درمان می‌کند و دستگاه‌های این بیمارستان به صورت هفت در ۲۴ کار می‌کنند. بنابراین این درآمد هزینه این مسایل است.

وی درباره چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان گفت: طبق قوانین مصوبه دولت باید کل تعرفه و حق‌العلاج به پزشک پرداخت شود این در حالیست که ما از محل حق‌العلاج پزشک ۲۷٫۵ درصد را برای کارکنان بر می‌داریم و ۴۷ درصدش را به پزشک پرداخت می‌کنیم که از همین میزان هم ۲۰ درصد مالیات کسر می‌شود، گلایه‌ای که دارم این است که ۲۱ سال در این کشور نظام کارانه وجود داشته و هیچ کس به آن اعتراض نمی‌کرده اما در این چند ماه اخیر هر هفته شامل انتشار خبری از این موضوع هستیم من ثابت می‌کنم که در حال حاضر کارانه‌ای که پرداخت می‌شود به قیمت ثابت نسبت به گذشته کم‌تر است.

 

حریرچی تأکید کرد: باید توجه کرد که ما به‌طور متوسط ۵۰ درصد از حق‌العلاج را به دلیل هزینه‌های بیمارستان به پزشک پرداخت نمی‌کنیم و بقیه آن را نیز اگر بالاتر از سقف مورد نظرمان باشد از طریق مالیات پلکانی کاهش داده و سپس هم یک مالیات ۲۰ درصدی به آن می‌خورد. اگر باز هم مجموع دریافتی پزشک بالای ۸۰ میلیون باشد آن را پرداخت نمی‌کنیم. اکنون اکثر دانشگاه‌های ما سقف ۸۰ میلیونی را تعیین کرده‌اند اما برخی دانشگاه‌ها که در آن‌‌ها پزشکان چندین برابر FTE کار می‌کنند و فقط یک متخصص در یک منطقه محروم قرار دارد سقف را برداشته‌اند.