آمادگی بانک مرکزی برای تمدید بازپرداخت بدهی واحدهای صنعتی راکد

آمادگی بانک مرکزی برای تمدید بازپرداخت بدهی واحدهای صنعتی راکد رییس کل بانک مرکزی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز از اعلام آمادگی بانک مرکزی برای تمدید بازپرداخت بدهی یک‌ساله واحدهای صنعتی راکد خبر داد. ولی ا… سیف در پاسخ به مهر در خصوص این‌که « وزارت صنعت به تازگی از بانک […]

آمادگی بانک مرکزی برای تمدید بازپرداخت بدهی واحدهای صنعتی راکد

رییس کل بانک مرکزی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز از اعلام آمادگی بانک مرکزی برای تمدید بازپرداخت بدهی یک‌ساله واحدهای صنعتی راکد خبر داد.

ولی ا… سیف در پاسخ به مهر در خصوص این‌که « وزارت صنعت به تازگی از بانک مرکزی خواسته است تا بدهی ۷هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی راکد را به منظور احیا برای مدت یک سال به تعویق بیندازد» اظهارکرد: بانک مرکزی در جلسات ستاد اقتصادی دولت به این جمع‌بندی رسیده و برای موافقت با این درخواست اعلام آمادگی کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که تقاضای وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد خاصی ندارد و نظام بانکی از قبل با این درخواست موافقت کرده است، گفت: دلیل حضورم در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز اصرار بر تحقق اهدافی است که مبنی بر این تصمیم اتخاذ شده است.

بانک مرکزی ۱۶ هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اختصاص داده است، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که تصمیم نظام بانکی محدود به ۱۶ هزار میلیارد تومان نیست، گفت: بانک مرکزی جیره‌بندی و کارهای از این قبیل را به مصلحت اقتصاد کشور و نظام بانکی نمی‌داند.

سیف با تأکید بر این‌که ۸۰۰ هزار میلیارد تومان کل سپرده‌های نظام بانکی است، گفت: سال گذشته ۴۱۷ هزار میلیارد تومان حجم کل تسهیلات پرداختی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که ۴۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات، تسهیلات رسوبی نیست بلکه تسهیلات جدیدی است که محقق شده، افزود: حدود ۶۰ درصد از این میزان تسهیلات جدید معادل رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که در ستاد اقتصادی دولت تصمیمات اثربخشی اتخاذ شده، تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید بر نقش جدی بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال پایدار، ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط غیرفعال و راکد در کشور شناسایی شد تا نسبت به ارایه تسهیلات به آنان اقدامات لازم صورت گیرد.

ضرورت استفاده از دانش فنی و تکنولوژی نوین بانکداری دنیا

سیف با بیان این‌که محدودیت ۱۶ هزار میلیارد تومان را نداریم و حل مشکلات تولید و اقتصادی به هر میزان که اعتبار نیاز است، تأمین می‌شود، افزود: به‌طور قطع به حرکت در آمدن چرخ تولید باید توجیه اقتصادی داشته باشد چرا که اگر تولید کالایی بازار لازم خود را نداشته باشد مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی با تأکید بر این‌که چرخ تولید باید قابلیت استمرار داشته باشد و این مهم باید مورد توجه مدیریت بانک‌های عامل قرار گیرد، تصریح کرد: در صنعت باید استراتژی صنعتی کشور را تعریف و برنامه‌های لازم برای افزایش بهره‌وری ارایه شود.

رییس بانک مرکزی خاطرنشان‌کرد: نظام بانکی ما نیز دارای عیوب فراوانی است که باید متحول و از دانش فنی و تکنولوژی نوین بانکداری دنیا استفاده شود در غیراین صورت در انجام وظیفه نظارتی خود نیز دچار مشکل می‌شویم.

وی گفت: در سال ۹۵ محدودیت‌هایی نظیر بدهی‌ها و چک‌های برگشتی نباید به عنوان مانعی از سوی بانک تلقی شود، چرا که امروزه و با توجه به شرایط موجود باید با مذاکرات لازم بهترین نتیجه را به دست آورد.

فعالیت ۲۲ هزار شعبه بانکی در کشور

سیف با تأکید بر این‌که کسانی که بدهی غیرجاری کم‌تر از یک میلیارد تومان دارند می‌توانند نسبت به ارایه تقاضا برای اخذ تسهیلات اقدام کنند، افزود: کسانی که بدهی غیرجاری کم‌تر از یک میلیارد تومان دارند بانک‌ها به مدت یک سال بدهی آن‌ها را تمدید کرده تا ملزم به پرداخت ۶ درصد جریمه نشوند و بتوانند با استفاده از این فرصت بدهی خود را پرداخت کنند.

وی با اشاره به این‌که امکان گشایش اعتبار یوزانس ۶ ماهه ایجاد شده که باید به موقع و درست استفاده شود، بیان کرد: این روش، تأمین مالی بیش‌تر برای کالاهای مصرفی را به همراه دارد.

رییس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به این‌که استان تازه تأسیس البرز رو به رشد و پیشرفت است از این رو نیاز به شعب جدید در این استان احساس می‌شود، گفت: این مهم به رؤسای بانک‌ها اعلام می‌شود و به‌طور قطع در این راستا نباید مانع‌تراشی‌هایی رخ دهد.

وی با تأکید براین‌که در حال حدود ۲۲ هزار شعب بانکی در سطح کشور وجود دارد، افزود: در سخنان مدیران بحث محدودیت منابع استانی در رابطه با واحدهای کوچک و متوسط مطرح شد به همین سبب باید اعلام کنیم که به منظور استمرار تولید در البرز محدودیت منابعی در استان نباید باشد.

نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان این‌که منابع شبکه بانکی استان البرز نباید محدودیت داشته باشد، گفت: تأکید می‌شود سخت‌گیری اضافی به ویژه در ارایه وام‌های کوچک انجام نشود.

وی با اشاره به سود بانکی با نرخ بالا، تصریح‌کرد: بانک مرکزی اعتقاد دارد باید از روشی استفاده کند که به سرعت نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبول واقع شود و این رقم باید ۱ یا ۲ درصد بیش‌تر از نرخ تورم باشد و با توجه به روند نزولی تورم، نرخ سود بانکی نیز کاهش می‌یابد.

سیف با تأکید بر این‌که در این زمینه اقدامات جدی انجام شده است، بیان‌کرد: در دوره‌ای طولانی نرخ سود بانکی منفی بود اما امروز نرخ سود مثبت افراطی شده و دلیل آن این است که بانک‌ها برای سرویس دادن تحت فشار نقدینگی هستند باید در بازار رقابت وارد شوند و گزینه‌های متنوع مقابل سرمایه‌گذار قرار می‌دهند.

وی با بیان این‌که مؤسسات غیرمجاز به بازار پولی کشور آسیب می‌زدند، اظهار‌کرد: در مقابل همه این موضوعات روش بازار بین بانکی را پیش گرفتیم و با ساماندهی آن هم‌اکنون نرخ سود از ۲۹ به ۱۷ درصد رسیده است، البته به تناسب آن نرخ تسهیلات ۱۷ درصد نیست اما کاهش جدی داشته است.

ورود بانک‌ها به حوزه استانداردسازی

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که نرخ سود بانکی در حال کاهش است، تأکید کرد: بانک مرکزی به هیچ عنوان هیچ نرخی خارج از عرف را نمی‌پذیرد امیدواریم به زودی نرخ تورم تک رقمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که موضوع الزام صادرکنندگان به تحویل ارز به نظام بانکی سوءتفاهم است، افزود: الزامی برای این موضوع وجود ندارد و در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز تلاش می‌شود به بانک‌ها اجازه داده شود در بازار ارز هم فعال شوند.

سیف در پایان با بیان این‌که مصوبات کمیته تسهیل و رفع موانع تولید جز اولویت‌ها قرار دارد، خاطرنشان‌کرد: چندین سال است به سمت تعریف استانداردسازی پیش رفته‌ایم و تلاش می‌کنیم همه بانک‌ها در این حوزه وارد شوند.