اسکله پالایشگاه آبادان ثبت جهانی می‌شود

اسکله پالایشگاه آبادان ثبت جهانی می‌شود مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه موزه‌های صنعت نفت به صورت موضوعی راه‌اندازی می‌شود، گفت: هیچ کدام از موزه‌های صنعت نفت شبیه یکدیگر نیستند، به‌طور مثال در تهران موزه بنزین خانه، کرمان نفت‌سوز‌ها، مشهد پخش فرآورده‌های نفتی و کرمانشاه کارخانه حلب‌سازی و حلب‌پرکنی موضوع اصلی […]

اسکله پالایشگاه آبادان ثبت جهانی می‌شود

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه موزه‌های صنعت نفت به صورت موضوعی راه‌اندازی می‌شود، گفت: هیچ کدام از موزه‌های صنعت نفت شبیه یکدیگر نیستند، به‌طور مثال در تهران موزه بنزین خانه، کرمان نفت‌سوز‌ها، مشهد پخش فرآورده‌های نفتی و کرمانشاه کارخانه حلب‌سازی و حلب‌پرکنی موضوع اصلی شکل‌گیری موزه هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، اکبر نعمت‌الهی تصریح کرد : برای جلوگیری از تخریب بناها و میراث ماندگار صنعت نفت در کشور هر مکانی که اهمیت تاریخی برای صنعت نفت داشت را ثبت ملی کرده‌ایم. بر این اساس با تلاش‌هایی که صورت گرفته است تاکنون ۱۲۴ بنای صنعت نفت در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است ضمن آنکه در تلاش هستیم برخی از نقاط مورد نظر را که ثبت ملی شده از جمله اسکله پالایشگاه آبادان که نقش قابل‌توجهی در جنگ جهانی دوم داشته ثبت جهانی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی دو موزه در شهر آبادان خاطرنشان کرد: موزه‌های بنزین خانه و کارآموزان در شهر آبادان مورد استقبال بازدیدکنندگان و گردشگران از این شهر قرار دارد، ضمن آنکه یکی از جلوه‌های زیبا در راه‌اندازی موزه کارآموزان در این شهر که در گذشته آموزشگاه کارآموزان بوده است و در تربیت نیروهای فنی مورد نیاز پالایشگاه آبادان و صنعت نفت نقش قابل‌توجهی داشته است، تجدید خاطرات کارآموزانی است که امروزه بازنشسته شده‌اند.

به گفته نعمت‌الهی، این آموزشگاه به همراه تجهیزات موجود درآن به‌طور کامل و براساس چیدمان و طراحی گذشته آن، احیاء شده و در معرض دید عموم قرارگرفته است.

وی افزود: برخلاف نظر عده‌ای که پالایشگاه آبادان را نخستین پالایشگاه کشور می‌دانند نخستین پالایشگاه کشور در شهر مسجدسلیمان در منطقه بی‌بیان بوده است که قرار است این پالایشگاه به عنوان موزه اکتشاف و تولید نفت راه‌اندازی شود.

این مقام مسؤول اضافه کرد: ساختمان این موزه آماده شده است و در صورت تأمین اعتبار لازم در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه به حفظ میراث اسناد صنعت نفت اشاره کرد و افزود: در کنار اقدام‌های لازم برای راه‌اندازی موزه‌های نفت حفظ اسناد صنعت نفت نیز در دستور کار قراردارد و بر این اساس مرکز اسناد مدیریت موزه‌ها راه‌اندازی شده است.

نعمت‌الهی با بیان اینکه، اسناد قدیمی مربوط به قبل از انقلاب اسلامی در اولویت جمع‌آوری هستند. توضیح داد: تمام اقدام‌های لازم برای احیاء و مرمت اسناد صنعت نفت که جمع‌آوری شده است به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و پس از آن اسناد مذکور در گنجینه اسناد صنعت نفت به منظور استفاده در موزه‌های صنعت نفت قرار می‌گیرد.