سرو ابرکوه، کهنسال‌ترین موجود زنده جهان

سرو ابرکوه، کهنسال‌ترین موجود زنده جهان ناصر بهزادفر-درخت سرو ابرکوه که در شهر ابرکوه واقع در استان یزد قرار دارد به روایتی کهنسال‌‌ترین موجود زنده دنیاست. به گزارش مناقصه مزایده ابرکوه یکی از قدیمی‌‌ترین شهرهای ایران است که در مرکز ایران و در محدوده استان یزد واقع شده است. هم اکنون آثار باستانی بسیار زیادی […]

سرو ابرکوه، کهنسال‌ترین موجود زنده جهان

ناصر بهزادفر-درخت سرو ابرکوه که در شهر ابرکوه واقع در استان یزد قرار دارد به روایتی کهنسال‌‌ترین موجود زنده دنیاست.

به گزارش مناقصه مزایده ابرکوه یکی از قدیمی‌‌ترین شهرهای ایران است که در مرکز ایران و در محدوده استان یزد واقع شده است. هم اکنون آثار باستانی بسیار زیادی از روزگاران گذشته در این مکان به جای مانده است که نشان از وجود تمدنی به‌یاد ماندنی و قدیمی دارد. یکی از این جاذبه‌های سرو تاریخی ابرکوه است. اثری که اگر آن را از عجایب بدانیم اغراق نکرده‌ایم.

سرو ابرکوه ۲۵ متر ارتفاع، ۱۸ متر محیط و ۱۱٫۵ متر قطر دارد. دانشمندانی از ژاپن و روسیه، عمر آن را تا ۸۰۰۰ سال برآورد کردند؛ اما الکساندر روف، دانشمند روسی عمر این درخت را میان ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال برآورد کرده است. حمدا… مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که در سال ۷۴۰ هجری قمری تالیف شده است، درباره این سرو آورده است: آن‌جا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنان‌چه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آن‌ها بلندتر و بزرگ‌تر است.

برخی مورخان پا را فراتر نهاده و معتقدند نهال این درخت را یافث، پسر نوح کاشته است. اختلاف نظر بسیار و درباره چند هزار سال سن این زنده‌‌ترین موجود تاریخ دنیا هم نمی‌تواند از اهمیت این جاذبه گردشگری کشورمان بکاهد.

 

سرو ۴ هزار ساله ابرکوه را اگر مسن‌‌ترین موجود زنده جهان بنامیم، چندان به بیراهه نرفته‌ایم. در ایران باستان، کاشتن درخت از اهمیت بسیار بالایی در طبقات مختلف جامعه برخوردار بوده است. در نگاره‌ها و آثار باستانی مانند حجاری‌های دوره هخامنشی در تخت جمشید، نماد درخت و به‌طور خاص، سرو آورده شده است.. غیر از نگاره‌ها و حجاری‌ها در پارچه بافی‌ها هم به گونه‌ای گیاه، درخت و همان سرو خمیده که بعد‌ها در فرهنگ ایرانی ترمه نامیده شده، دیده می‌شود. سرو در دیگر هنرهای ایرانی نیز به چشم می‌خورد. مینیاتور بهترین مجال برای شناسایی این درخت کهنسال است که به شکلی منحصر به فرد در آثار هنرمندان این مرز و بوم جلوه کرده است. سرو ابرکوه، این نگین سبز کویر ایرانیان در تمامی جهان به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی معرفی شده است.