آلودگی هوا در بین ۱۰ عامل اول ریسک سکته

آلودگی هوا در بین ۱۰ عامل اول ریسک سکته  آلودگی هوا به عنوان عامل اصلی مرگ و ناتوانی ناشی از سکته، به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، عنوان می‌شود. به گزارش مهر، طبق تحقیقات بین‌المللی، آلودگی هوا، هم در داخل منزل بواسطه آتش پخت و پز و هم در خارج به خاطر دود ناشی از […]

آلودگی هوا در بین ۱۰ عامل اول ریسک سکته

 آلودگی هوا به عنوان عامل اصلی مرگ و ناتوانی ناشی از سکته، به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه، عنوان می‌شود.

به گزارش مهر، طبق تحقیقات بین‌المللی، آلودگی هوا، هم در داخل منزل بواسطه آتش پخت و پز و هم در خارج به خاطر دود ناشی از ترافیک، در بین ۱۰ عامل اول سکته در کنار عوامل پرخطری نظیر سیگار کشیدن، فشارخون بالا و چاقی، قرار گرفت.

تیمی از محققان بین‌المللی، داده‌های به‌دست آمده از سایر مطالعات، گزارشات و آمار رسمی را مورد تجزیه و تحلیل قراردادند و مدلی ریاضی برای برآورد ریسک سکته در ۱۸۸ کشور جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ ایجاد کردند.

والری فیگین، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوکلند استرالیا، در این باره می‌گوید: «یافته جالب توجه مطالعه ما، سهم بسیار بالا و غیرقابل انتظار آلودگی هوای محیط در بروز سکته به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه است.»

به گفته محققان، هرساله ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته می‌شوند که در حدود ۶ میلیون فوت کرده و ۵ میلیون با ناتوانی و معلولیت زنده می‌مانند، از جمله توانایی دید یا تکلم‌شان را از دست می‌دهند یا فلج می‌شوند.

به گفته محققان، در سراسر جهان، عوامل پرخطر اصلی به ترتیب شامل فشار خون بالا، رژیم غذایی حاوی میوه کم، داشتن اضافه وزن، خوردن بیش از اندازه نمک، سیگار کشیدن، و نخوردن مقادیر کافی سبزیجات عنوان می‌شود.

در رده بندی جدید، نقش آلودگی هوای محیط پیرامون در جایگاه هفتم و آلودگی هوای خانه در جایگاه هشتم قرار گرفته‌اند.

در رده‌های نهم و دهم هم رژیم غذایی حاوی مقادیر کم غلات کامل و قند خون بالا است.

 

به گفته محققان، کنترل فاکتورهای سبک زندگی می‌تواند در پیشگیری از وقوع سه چهارم سکته‌ها در سطح جهان نقش داشته باشد.