از بازنشستگی مسنجر دهه شصتی‌ها تا تحقق رویای سفر به مریخ

علم و فن‌آوری در هفته‌ای که گذشت   مهم‌ترین اخبار علم و فن‌آوری در هفته‌ای که گذشت به تصمیم دولت برای افزایش نرخ تلفن و کاهش نرخ اینترنت، پایان عمر یاهومسنجر و شکسته شدن رکورد گرمای زمین اختصاص یافت. به گزارش مهر، کشف مواد آتشفشانی در مریخ و اعلام جزییات سفر انسان به این سیاره، […]

علم و فن‌آوری در هفته‌ای که گذشت

 

مهم‌ترین اخبار علم و فن‌آوری در هفته‌ای که گذشت به تصمیم دولت برای افزایش نرخ تلفن و کاهش نرخ اینترنت، پایان عمر یاهومسنجر و شکسته شدن رکورد گرمای زمین اختصاص یافت.

به گزارش مهر، کشف مواد آتشفشانی در مریخ و اعلام جزییات سفر انسان به این سیاره، ردپای اینترنت در بحران آب، جدید‌ترین ساعت هوشمند که از استرس روزانه می‌کاهد، کشف علت بیماری میگرن و نیز پرتاب بزرگ‌‌ترین ماهواره جاسوسی دنیا، از دیگر رویدادهای مهمی است که در هفته‌ای که گذشت اعلام شد.

گرمای زمین رکورد زد

در ماهی که گذشت رکورد گرمای زمین شکسته شد و محققین انستیتو مطالعات فضایی «گادارد» ناسا در تازه‌‌ترین گزارش خود، ماه گذشته میلادی یعنی « ماه‌می» را به عنوان گرم‌‌ترین ماه زمین از سال ۱۸۸۰ میلادی تاکنون، اعلام کردند. براساس نقشه‌های به‌دست آمده میزان گرمای ماه «می» ۱٫۶۷۴ درجه فارنهایت بالاتر از حد نرمال ماه‌های «می» در ۳۶ سال اخیر اعلام شده است.

مواد آتشفشانی در مریخ کشف شد

کشف مواد آتشفشانی در مریخ ویژگی‌های این سیاره را برای محققین پیچیده تر از گذشته کرد.

کاوشگر «کنجکاوی» ناسا در آخرین بررسی‌های خود از سطح سیاره مریخ موادی را کشف کرد که حاکی از انفجار آتشفشان در گذشته بر روی این سیاره دارد. نکته قابل توجه در مورد مواد به‌دست آمده، شباهت آن‌ها با موادی است که در سطح زمین یافت می‌شوند

تولید ساعتی که از استرس شما می‌کاهد

شرکت اپل از جدید‌ترین ساعت هوشمند خود رونمایی کرد که این ساعت فشار و استرس روزانه را کاهش می‌دهد. این ساعت جدید هوشمند اپل watchOS ۳ نام دارد که از سرعت بالایی در باز کردن اپلیکیشن‌ها برخوردار است. در واقع اجرای هر اپلیکیشنی که بر روی این ساعت جدید نصب شده، بدون مکث صورت می‌گیرد که نشان از سرعت بی‌نظیر این ساعت هوشمند است.

رد پای اینترنت در بحران آب شناسایی شد

کاوه مدنی، استاد ایرانی مدیریت محیط‌زیست امپریال کالج لندن که رهبری یک گروه تحقیقاتی را در زمینه اثرات مراکز داده و سرورهای اینترنتی بر منابع آبی به عهده داشته است گفت: مراکز و سرورهای داده و همچنین بانک‌های اطلاعاتی عمده دنیا نه تنها از آب برای خنک کردن استفاده می‌کنند، بلکه با توجه به مصرف مقادیر عظیم انرژی فشار مضاعفی بر منابع آبی وارد می‌کنند. با توجه به مصرف چرخ‌دنده‌ای آب و انرژی، مصرف بیش‌تر انرژی به معنای مصرف بیش‌تر آب است.

وی با بیان این‌که با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون کاربران اینترنتی از سرور‌ها و مراکز داده انتظار می‌رود که این بخش به زودی تبدیل به یک مصرف کننده عمده انرژی و آب بدل شود و گوی سبقت در تولید گازهای گلخانه‌ای را از صنعت هوانوردی برباید. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که رد پای آبی تبادل یک گیگابایت اطلاعات می‌تواند به اندازه رد پای آبی یک کیلوگرم گوجه فرنگی یا ۲۰۰ لیتر آب باشد. این بدین معنی است که با صرفه‌جویی در مصرف اینترنت می‌توان فشار روز افزون بر منابع آبی را کاهش داد. می‌توان به سادگی با کاهش بارگیری‌ها و بارگذاری‌های بی‌مورد اینترنتی، تماشای کم‌تر ویدیو‌ها و کاهش مصارف اینترنتی تلفن‌های همراه به کاهش اثرات آبی اینترنت کمک کرد.

جزییات سفر انسان به مریخ اعلام شد

الون ماسک مالک شرکت اسپیس‌ایکس در تازه‌‌ترین مصاحبه خود با رسانه‌های جهان جزییات تازه‌ای از برنامه اعزام انسان به مریخ ارایه کرد.

وی در گفت‌و‌گو با روزنامه واشنگتن پست درباره نکات هیجان انگیز مربوط به سفر پرماجرا به مریخ و تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته تا این رویا به واقعیت تبدیل شود صحبت کرد و گفت: این‌که توانسته‌ایم از راکت برای دفعات مختلف استفاده کنیم اتفاق مهمی است، زیرا در هزینه‌های مربوط به سفر به فضا صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد. از آن گذشته با چنین ابتکاری سفر انسان به فضا راحت‌تر انجام می‌شود.

او شرکت اسپیس‌ایکس را ۱۴ سال پیش و با رویای بزرگ ایجاد اجتماعات انسانی در مریخ راه‌اندازی کرد حالا به نظر می‌رسد همه چیز برای تحقق این رویا محقق شده باشد. وی در نظر دارد در سال ۲۰۱۸ فضاپیمای بدون سرنشینی را راهی این سیاره کند. در ادامه و هر دو سال یک بار فضاپیمای بدون سرنشین دیگری راهی سیاره‌سرخ می‌شود. این روند تا زمان موعود یعنی سال ۲۰۲۵ برای اعزام انسان به مریخ ادامه خواهد یافت.

علت میگرن کشف شد

محققین آمریکایی با انجام آزمایشات متعدد موفق به کشف علت بیماری میگرن شدند. این محققان در مرکز تحقیقاتی «سن دیگو» آمریکا با انجام آزمایش بر روی کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که به بیماری میگرن مبتلا بودند، متوجه شدند که کمبود ویتامین دی، ریبوفلاوین (نوعی ویتامین‌بی) و کوآنزیم Q۱۰ موجب بروز میگرن در افراد می‌شود.

بزرگ‌‌ترین ماهواره جاسوسی دنیا پرتاب شد

آمریکا بزرگ‌‌ترین و سنگین‌‌ترین ماهواره جاسوسی دنیا را به مدار زمین پرتاب کرد.

سازمان United Launch Alliance یا ULA آمریکا بزرگ‌ترین ماهواره تحقیقاتی اکتشافی جهان را با نام NROL ۳۷ از سکوی «Cape Canaveral» در «فلوریدا» با اهداف جاسوسی به مدار زمین پرتاب کرد. پیشتر قرار بود که این ماهواره در نهم ماه جاری میلادی پرتاب شود که با دستور لغو روبه‌رو شد.

از ویژگی قابل توجه ماهواره NROL ۳۷ توان حمل بار به وزن ۱۴ هزار و ۹۰۰ پوند و قراردادن ماهواره‌ها در مدار خط استوا است که سرعتش برابر با سرعت حرکت زمین به دور خود است و بنابراین به صورت ثابت در آنجا قرار می‌گیرند.

تلفن گران و اینترنت ارزان شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود با کاهش قیمت اینترنت و افزایش نرخ‌های تلفنی موافقت کرد. در این جلسه که با حضور محمودواعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان رییس کمیسیون و سایر اعضا برگزار شد، کمیسیون تنظیم مقررات جدول‌های تعرفه‌ای را برای اینترنت و تلفن ثابت تصویب کرد که طی آن در مجموع نرخ اینترنت برای کاربر نهایی کاهش خواهد یافت.

در همین حال، نرخ‌های تلفن ثابت براساس حداقل کارکرد و نیز آبونمان و حق اتصال در مجموع افزایش خواهد یافت.

کمیسیون تنظیم مقررات در مصوبه خود کاهش قیمت ۳۰ درصدی پهنای باند اینترنت که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌های ارایه‌‌کننده خدمات اینترنت توزیع می‌شود را مصوب کرد و بر این اساس مقرر شد شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت قیمت اینترنت نهایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد را ۱۵ درصد کاهش دهند.

مسواک هوشمند ساخته شد

یک شرکت اروپایی مسواک هوشمندی را تولید کرده که مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. شرکت «فیلیپس» مسواک‌های هوشمندی را تولید کرده که قادر است به گوشی هوشمند متصل شوند و نقشه دندان‌های کاربر خود را طراحی کنند.

این مسواک‌های جالب دارای حسگرهایی هستند که به وسیله بلوتوث با گوشی هوشمند ارتباط بر قرار می‌کنند و با نصب اپلیکیشن خاص بر روی آن می‌توان نقشه ۳ بعدی از دندان‌ها را به هنگام مسواک زدن در اختیار داشت.

خداحافظی با یک نوستالژی فن‌آورانه

شرکت یاهو به زودی با سامانه قدیمی «یاهو مسنجر» خداحافظی می‌کند. این شرکت اعلام کرد که در پنجم ماه آگوست (۱۵ مرداد ماه سال جاری) قرار است اپلیکیشن یاهو مسنجر که دارای عمر بیش از ۱۸ سال است را برای همیشه «ساین‌آف» کند.

این اپلیکیشن در سال ۱۹۹۸ میلادی برای ارسال پیام از طریق شبکه اینترنت ابتدا با نام Yahoo Pager راه‌اندازی شد. «یاهو مسنجر» در میان کاربران منطقه آسیا-اقیانوسیه از محبوبیت زیادی بر خوردار بود و براساس آمار منتشر شده از سوی «بلومبرگ»، تجار نفت از این اپلیکیشن برای معاملات خود استفاده زیادی می‌کردند.

در همین حال شرکت یاهو تصریح کرد، تمرکز خود را بر روی نسخه جدید این پیام‌رسان خواهیم گذاشت تا کاربران بهترین تجربه تحویل پیام را داشته باشند. بر همین اساس، از پنجم آگوست به بعد هیچ فردی نمی‌تواند با «یاهو مسنجر» پیام ارسال کند. در حال حاضر نسخه جدید Messenger در App Store و Google Play قابل دانلود است.

برتری علمی ایران نسبت به ترکیه

مقایسه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در یک فاصله ۱۵ ساله سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در دو پایگاه استنادی ISI و اسکوپوس نشان می‌دهد ایران در ابعاد اثرگذاری علمی، دیپلماسی علمی و تولید علم صنعتی برتر از ترکیه است.

براساس پایگاه استنادی اسکوپوس ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون کمیت تولید علم بیش‌تری نسبت به ترکیه تولید کرده است، اما براساس پایگاه استنادی ISI کمیت تولید علم ترکیه بیش از ایران است.

به‌کارگیری ماهواره‌های فرانسوی و روسی برای پایش آتش‌سوزی جنگل‌ها

معاون سازمان فضایی ایران از به‌کارگیری دو ماهواره سنجشی کشورهای روسیه و فرانسه برای پایش و هشدار آتش‌سوزی جنگل‌ها به دلیل دقت بالا در ارسال تصاویر ماهواره‌ای تا پایان سال خبر داد.

محمدهمایون‌صدر با بیان این‌که پروژه‌های بسیاری در حوزه کاربردهای فن‌آوری سنجش از دور برای پایش محیط‌زیست در برنامه داریم، خاطرنشان کرد: یکی از سریع‌ترین پروژه‌هایی که می‌توانیم بهره‌برداری کنیم مربوط به پایش آتش‌سوزی و هشدار آتش‌سوزی جنگل‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور است که در صورتی که سازمان محیط‌زیست آن را در اولویت قرار دهد، می‌توانیم این پروژه را تا پایان امسال اجرایی کنیم.

وی گفت: سازمان فضایی ایران بعد از برجام، توافقنامه‌های خوبی با کشورهای غربی و شرقی منعقد کرده است که می‌تواند تصاویر ماهواره‌ای را با رزولوشن و دقت بسیار بالا در اختیار داشته باشد. از جمله این قرارداد‌ها که در مرحله نهایی است، به‌کارگیری ماهواره «ریسورسp» کشور روسیه است که در نسل‌های مختلف برای پایش محیط‌زیست و جنگل‌ها به‌کار گرفته خواهد شد. از سوی دیگر به‌کارگیری ماهواره اسپات ۷ کشور فرانسه از طریق تفاهم ایران با کشور آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد که در مرحله نهایی انعقاد تفاهم‌نامه است.

صدر دسترسی به تصاویر با دقت بالا از طریق ماهواره‌های سنجش از دور را از جمله اهداف انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با این کشور‌ها عنوان کرد.

نام ۴ عنصر جدید جدول مندلیف نهایی شد

۴ عنصر جدید جدول مندلیف سرانجام جایگاه نهایی خود را در این جدول عناصر تناوبی پیدا کردند.

پیش از این عناصر خانه‌های ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ جدول مندلیف در شرایط آزمایشگاهی تولید شده بودند و مورد تأیید اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (آیوپاک) قرار گرفته بود. در حال حاضر آیوپاک اعلام کرده که نام این ۴ عنصر جدید نهایی شده است.

 

«نیهونیوم» عنصر شماره ۱۱۳، «موسکوویوم» عنصر شماره ۱۱۵ و دارای ۱۱۵ پروتون، «تنسین» عنصر شماره ۱۱۷ و «اوگانسون» در جایگاه شماره ۱۱۸ جدول تناوبی هستند.