حرکت شتابان علم، پژوهش و فن‌آوری ایران

آخرین گزارش وزارت علوم منتشر شد   وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در گزارشی تحت عنوان حرکت شتابان علم، پژوهش و فن‌آوری به سوی مرجعیت علمی کشور آخرین وضعیت علم، پژوهش و فن‌آوری در کشور را منتشر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده از وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری؛ این خلاصه گزارش به همت معاونت پژوهش و […]

آخرین گزارش وزارت علوم منتشر شد

 

وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در گزارشی تحت عنوان حرکت شتابان علم، پژوهش و فن‌آوری به سوی مرجعیت علمی کشور آخرین وضعیت علم، پژوهش و فن‌آوری در کشور را منتشر کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده از وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری؛ این خلاصه گزارش به همت معاونت پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم منتشر و در آن وضعیت تولیدات علمی کشور به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

نگاهی گذرا به آمار منتشر شده نشان می‌دهد، در سال گذشته، حدود ۸۰۰ محصول فن‌آورانه در پارک‌ها و مراکز رشد تولید شده‌اند و بیش از ۷۵۰ ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شده‌اند که از این تعداد، ۶۰۰ محصول تجاری‌سازی و روانه بازار شده است.

در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت، ۱۵ تفاهم‌نامه بین وزارت علوم با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها منعقد شده و برای نخستین بار مدیریت پژوهش و فن‌آوری ۲۰ میدان نفتی بزرگ کشور با اعتبار بالغ بر ۱۰هزار میلیارد ریال(هزار میلیارد تومان) به ۹ دانشگاه و پژوهشگاه واگذار شده است.

طبق این گزارش همچنین، بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی مقیم داخل در فهرست دانشمندان تأثیرگذار و یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

همچنین دانشمندان و محققان کشور در سال جاری میلادی ۱٫۹ درصد مقالات علمی دنیا را تولید کرده‌اند (در حالی که جمعیت ایران، یک درصد جمعیت دنیاست) این رقم در سال ۲۰۰۰، تنها چهارده صدم درصد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۱٫۵ درصد بوده است.

این گزارش می‌افزاید: نام ۱۴ دانشگاه ایران در پایگاه لایدن و نام ۸ دانشگاه ایران در پایگاه «یواس‌نیوز» در زمره دانشگاه‌های برتر و تأثیر‌گذار دنیا قرار گرفته است، در حالی که تا سال ۲۰۱۳، هیچ دانشگاهی از ایران در این لیست قرار نداشت.

همچنین نام ۸ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی تایمز که کار رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان را انجام می‌دهد می‌درخشد، این درحالی است که تا سال ۲۰۱۲ تنها نام یک دانشگاه ایرانی در این رتبه‌بندی دیده می‌شد.

از بعد کیفی نیز سهم مقالات پر استناد ایران (یا مقالات یک درصد برتر دنیا) رشدی چشمگیر و حدود دو برابری داشته است به این ترتیب که تعداد مقالات پر استناد ایران در پایان سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۱۱ مقاله داغ بوده که در پایان سال ۲۰۱۳ به ۲۲۹ مقاله رسیده است.

همچنین در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است که تا قبل از دولت یازدهم، تعداد آن کم‌تر از ۲۰ آزمایشگاه بوده است، تعداد آزمایشگاه‌های دارای نظام استاندارد ایمنی هم افزایش چشمگیری داشته است.

براساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس نیز در سال ۲۰۰۰ رتبه اثرگذاری تولیدات علم ایران ۴۶ بوده، این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۲۸ رسیده است و طبق آخرین محاسبات انجام شده، در سال ۲۰۱۴، رتبه اثر گذاری علم ایران ۲۲ بوده است.

براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس سهم دیپلماسی علمی از کل تولید علم کشور از ۱۹درصد در سال ۲۰۰۱ به ۲۱درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

 

طبق این گزارش، درسال ۲۰۱۵ سهم دیپلماسی علمی از کل تولید علم دنیا ۲۲درصد است. این بدان معنی است که ۲۲درصد تولید علم دنیا با مشارکت حداقل دو کشور صورت پذیرفته است، این رقم برای ایران در همین سال ۲۳درصد و برای ترکیه ۲۰درصد است.