حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می‌شود

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می‌شود رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می‌شود، گفت: ارزش‌افزوده این صنعت به ۲۹۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، خداداد غریب‌پور در ششمین همایش استیل پرایس‌ با بیان اینکه فولاد، صنعت مادر است که سبب توسعه در کشور […]

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو

حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می‌شود

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می‌شود، گفت: ارزش‌افزوده این صنعت به ۲۹۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، خداداد غریب‌پور در ششمین همایش استیل پرایس‌ با بیان اینکه فولاد، صنعت مادر است که سبب توسعه در کشور می‌شود، افزود: امروزه شرکت‌های داخلی نه‌تنها به توسعه معدن و صنایع‌معدنی می‌پردازند که زمینه‌ساز توسعه بخش زیرساخت‌ها نیز هستند.

وی با بیان اینکه تحریک تقاضا برای تولیدات معدن و صنایع‌معدنی مربوط به حوزه ساخت‌وساز است، تصریح کرد: ایمیدرو با هدف رشد مصرف تولیدات این حوزه، رابطه برد-برد را در خودروسازان ایجاد کرده است.

غریب‌پور افزود: مصرف انواع فلز در خودروسازان کشور سالانه به یک میلیون تن می‌رسد و در این میان ایران‌خودرو ۳۱۷هزار تن انواع ورق از فولاد مبارکه خریداری می‌کند.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با تقدیر از مشارکت شرکت‌های فعال در ناحیه معدنی سنگان، گفت: در حال‌حاضر سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی با مشارکت شرکت‌های فولادمبارکه، سرمایه‌گذاری پارسیان، احیای سپاهان، بنیاد مستضعفان،‌ فولاد خراسان و… در پروژه خط دوم جاده سنگان-تربت‌حیدریه آغاز شده است.

وی ادامه داد: توسعه در زنجیره فولاد تنها مربوط به افزایش ظرفیت تولید نیست بلکه اکتشاف و زیربناها را نیز در برمی‌گیرد. به گفته غریب‌پور، درصدد ایجاد خط ریلی ۸۰۰ کیلومتری بین سنگان و بافق هستیم و مذاکرات با شرکت راه‌آهن در حال انجام است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو به اهمیت اکتشاف اشاره و تأکید کرد: ذخایر کنونی معادن کشور، تا سال ۱۴۱۴ قادر به خوراک‌دهی به کارخانه‌ها هستند، از این‌رو با هدف تأمین خوراک صنایع در آینده، برنامه اکتشاف را با وسعت بیشتری به اجرا در آورده‌ایم.

وی افزود: اکنون ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع توسط ایمیدرو در حال اکتشاف است که این رقم مجموع مساحت اکتشاف را به بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر رسانده است. غریب‌پور ادامه داد: در این برنامه ۱۰۱ پهنه اکتشافی در ۳۰ استان کشور در دست اکتشاف است. به گفته وی، کنسرسیوم بخش‌خصوصی بخشی از اکتشاف را برعهده گرفته است.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو افزود: با همکاری بخش‌خصوصی ۶۵درصد از فعالیت‌های اکتشافی توسط ایمیدرو انجام می‌شود.

غریب‌پور با تأکید بر اینکه ایمیدرو به دنبال تصدی‌گری نیست، اظهار داشت: این مجموعه به دنبال تولی‌گری است به طوری که شرایط فعالیت و رقابت در بخش‌خصوصی ایجاد شود. رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با ابراز اینکه این سازمان نقش تسهیل‌گری و تنظیم‌کننده دارد و زمین بازی را برای شرکت‌های خصوصی تعریف می‌کند، تصریح کرد: امکانات مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران (واقع در کرج)، در اختیار شرکت‌های معدنی و صنایع‌معدنی قرار می‌گیرد تا شرایط توسعه تحقیقات کاربردی بیش از پیش فراهم شود.

وی به همکاری ایمیدرو با مراکز علمی‌ و تحقیقاتی اشاره کرد و ادامه داد: از شرایط «تحقیق برای تحقیق» فاصله گرفته‌ایم و با تقاضامحور کردن تحقیقات، در حال نزدیک کردن بخش صنعت و دانشگاه هستیم.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو افزود: فولادمبارکه در حال‌حاضر با هفت شرکت دانش‌بنیان همکاری را آغاز کرده و امیدواریم در آینده این رقم افزایش یابد و شرکت‌های دیگر نیز توسعه همکاری با استارت‌آپ‌ها را در دستور کار قرار دهند.

غریب‌پور با اعلام اینکه تولید ورق لوله‌های بدون درز مورد استفاده صنعت نفت توسط فولادمبارکه، از افتخارات صنعت فولاد است، گفت: ذوب‌آهن اصفهان نیز توانسته در تولید ریل، ارزش‌آفرینی کند و این امر جای تقدیر از یزدی‌زاده ،مدیر عامل این شرکت دارد.

وی همچنین خبر داد که امروز صبح مذاکراتی با مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با هدف تأمین خوارک سنگ‌آهن برای مصرف در آن شرکت انجام شد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو اظهار داشت: فناوری استخراج در عمق معادن نیز در دست اجرا قرار دارد و شرکت گل‌گهر شروع‌کننده برداشت از معادن عمیق با نوار نقاله است.

وی تأکید کرد: به زودی مرکز استارت‌آپ حوزه معدن و صنایع‌معدنی با همکاری دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی در بخشی از سخنان به جایگاه جهانی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: ارزش‌افزوده این صنعت به ۲۹۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم ۳٫۸درصد از تولید ناخالص دنیا را تشکیل می‌دهد.

غریب‌پور با یادآوری اینکه جنگ تجاری دنیا از فولاد آغاز شد، اظهار داشت: حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می‌شود. وی گفت: سال ۲۰۱۷ ایران در رتبه سیزدهم تولید فولاد قرار داشت که در سال گذشته ایران رتبه یازدهم را به دست آورد.

به گفته غریب‌پور، ایران در سال ۹۹ به ظرفیت تولید ۴۱ میلیون تن فولاد دست می‌یابد و با روند کنونی، پیش از سال ۱۴۰۴ به هدف ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تنی خواهیم رسید. وی افزود: ایران سال گذشته با استخراج ۸۵ میلیون تن سنگ‌آهن، ۵۲ میلیون تن کنسانتره از این ماده معدنی تولید کرد.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرد که تا پایان سال‌جاری صادرات فولاد به مرز ۱۱ میلیون تن برسد.