احداث نخستین کارخانه تولید خودرو گیلان در منطقه آزاد انزلی

احداث نخستین کارخانه تولید خودرو گیلان در منطقه آزاد انزلی در نشست سرپرست سازمان با عضو هیأت‌مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مدیر صنایع سازمان پس از بررسی‌ها مقرر شد نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری استان گیلان در منطقه آزاد انزلی با ظرفیت تولید ۱۲ هزار خودرو با قوای محرکه بنزینی و […]

احداث نخستین کارخانه تولید خودرو گیلان در منطقه آزاد انزلی

در نشست سرپرست سازمان با عضو هیأت‌مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مدیر صنایع سازمان پس از بررسی‌ها مقرر شد نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری استان گیلان در منطقه آزاد انزلی با ظرفیت تولید ۱۲ هزار خودرو با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی در فاز نخست احداث شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده در‌این باره وحید طالب پور، عضو هیأت‌مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: پس از بررسی درخواست، سوابق و توانمندی های شرکت متقاضی، مقرر شد نخستین واحد مونتاژ و تولید خودرو سواری در استان گیلان در منطقه آزاد انزلی احداث شود.

عضو هیأت‌مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: واحد تولیدی فوق در زمینی به مساحت ۲۵ هزار مترمربع و با زیربنای ۱۰ هزار مترمربع فضای تولیدی مسقف، در فضای پسکرانه مجتمع بندری کاسپین ‌ایجاد می شود تا گام بلندی در مسیر عملیاتی‌سازی راهبرد بنادر نسل سوم در ‌این مجموعه بندری فراهم شده و منطقه آزاد انزلی وارد حوزه فعالیت صنعت خودروسازی کشور شود.

طالب پور گفت: اولین محصولات تولیدی آزمایشی بعد از اخذ مجوزهای لازم و نصب خطوط تولید، در بهار سال‌اینده وارد بازار خواهد کرد و براساس توافقات صورت گرفته ۲۰ درصد خودروهای تولیدی به بازارهای مصرف روسیه، سوریه، عراق، جمهوری آذربایجان، اوکراین و کشورهای منطقه صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت کاسپین موتوریاران در فاز نخست، در یک شیفت کاری توانایی تولید ۱۲ هزار خودرو سواری و خودرو (suv شاسی بلند) با تکنولوژی چینی و ژاپنی، با قوای محرکه بنزینی و الکتریکی را دارد که در فاز نخست به صورت مستقیم برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی شده و به صورت غیرمستقیم نیز در حوزه هایی چون خدمات پس از فروش برای ۶۰۰ نفر فرصت اشتغال پدید می آید.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف سال های اخیر اقدام به‌ایجاد کریدور جدید تجاری چین، قزاقستان و‌ایران با محوریت‌این منطقه کرده و از سوی دیگر با بهره‌برداری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل سوم، جذب سرمایه‌گذاران تولیدی، فرآوری و پردازش کالا به منظور صادرات به بازارهای مصرف کشورهای منطقه، به ویژه روسیه را در اولویت برنامه های راهبردی سازمان قرار داده که شروع به کار نخستین واحد تولیدی خودرو سواری در‌این منطقه را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

این گروه خودروسازی هم‌اکنون با برند خودروسازی سبلان خودرو، مایوان موتور و یاران خودرو اروند در حال تولید ناوگان حمل‌ونقل عمومی(اتوبوس) در استان‌های اردبیل و قزوین است.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد‌ایران در حاشیه دریای خزر است. کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال – جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تا میزان صددرصد در منطقه، امکان فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی – بیمه‌ای در‌این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان درخصوص خلق مزایا و معافیت‌های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب‌وکار در محدوده منطقه شده است.