توقف تولید خودروهای قدیمی ‌با روند تدریجی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکیدکرد توقف تولید خودروهای قدیمی ‌با روند تدریجی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌گفت: در شرایط کنونی نیازمند یک روند تدریجی برای خروج و توقف تولید برخی از خودروها در داخل هستیم به همین جهت بعید می‌دانم شورای‌عالی استاندارد به سرعت نتیجه‌گیری کرده و مانع از […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکیدکرد

توقف تولید خودروهای قدیمی ‌با روند تدریجی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌گفت: در شرایط کنونی نیازمند یک روند تدریجی برای خروج و توقف تولید برخی از خودروها در داخل هستیم به همین جهت بعید می‌دانم شورای‌عالی استاندارد به سرعت نتیجه‌گیری کرده و مانع از تولید برخی از خودروهای داخلی شود.

رامین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با پرشین‌خودرو افزود: هر چند در صورت تصمیم‌گیری شورای‌عالی استاندارد مبنی بر توقف برخی از خودروهای داخلی، بعید است بازار خودرو با واکنش شدیدی مواجه شود و‌این مسأله تأثیر چندانی را در بازار و قیمت خودرو ‌ایجاد نخواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌تصریح کرد: البته حضور خودروهای مربوط به سه دهه گذشته در کشور به لحاظ فنی و زیباشناختی، صحیح نیست در حالی که در سایر کشورها تولید چنین خودروهای منسوخ شده است.

وی در عین حال معتقد است با توقف تولید برخی از خودروهای قدیمی، می‌توان با افزایش تیراژ خودروهای دیگر جایگزین موقت و مناسبی را برای‌این خودروها داشته باشیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد: البته سازمان ملی استاندارد در اجرای قوانین به وظیفه خود عمل می‌کند ضمن ‌اینکه آلایندگی خودروها هم موضوع مهمی‌است و باید خودروهایی که تولید می‌شوند استاندارد لازم را کسب نمایند.

نورقلی‌پور همچنین با توجه به طرح موضوع توقف تولید برخی از خودروها بر بازار خودرو، اظهار داشت: طرح چنین مواردی دو موضوع متفاوت است و باید هر یک به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد، بحث عرضه خودرو به بازار از مواردی است که به دلیل کمبودهای ناشی از تحریم‌ها ‌ایجاد و در ماه های گذشته موجب نوسان قیمت در بازار خودرو گردید.

وی ادامه داد: البته در شرایط کنونی نباید چنین دیدگاهی در کشور وجود داشته باشد که برای کنترل بازار خودرو باید خودروهای خارج از استاندارد‌های قانونی و تعریف شده تولید شوند؛ ضمن ‌اینکه چالشی که درخصوص قیمت خودرو وجود دارد از موضوعاتی است که باید از مجاری خودش مورد ارزیابی قرار گیرد و مدیریت شود تا شاهد نوسان قیمت در بازار نباشیم.

وی در عین حال معتقد است یکی از مسائل بسیار مهمی‌ که برای حفظ شرایط محیطی و یا دوری از آلایندگی شهرها نیاز داریم دستیابی خودروها به استاندارد معقول است.

نماینده کردکوی، ترکمن، بندرگز در خانه ملت با اشاره به‌اینکه مقصر اصلی شرایط کنونی استانداردهای تولید به هیچ وجه فضای داخلی نیست و عمدتا ناشی از شرایط خارجی متاثر از تحریم‌هاست، افزود: تا زمانی که نتوانیم شرایط بین‌المللی را به نفع خودمان مدیریت کنیم شاهد ‌این مسائل و نوسانات خواهیم بود.