زمستان برای پالایشگاه‌های نفت در راه است

زمستان برای پالایشگاه‌های نفت در راه است تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های نفتکش چینی و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی درست در آستانه اجرای مقررات سوخت پاک کشتیرانی در ژانویه آینده، رویای بسیاری از پالایشگاه‌ها برای رونق در سه ماهه چهارم را برهم زده است. به گزارش ایسنا، صنعت کشتیرانی جهانی طی چند هفته گذشته شاهد جهش بی‌سابقه […]

زمستان برای پالایشگاه‌های نفت در راه است

تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های نفتکش چینی و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی درست در آستانه اجرای مقررات سوخت پاک کشتیرانی در ژانویه آینده، رویای بسیاری از پالایشگاه‌ها برای رونق در سه ماهه چهارم را برهم زده است.

به گزارش ایسنا، صنعت کشتیرانی جهانی طی چند هفته گذشته شاهد جهش بی‌سابقه نرخ‌های حمل محموله شده است زیرا معامله‌گران از کرایه نفتکش‌های متعلق به شرکت‌های نفتکش چینی که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، اجتناب می‌کنند. هزینه کرایه ابرنفتکش‌ها برای حمل نفت‌خام از خاورمیانه به آسیا به شدت افزایش پیدا کرده و هزینه‌های تأمین نفت را به حدی بالا برده که در مقطعی سود پالایش را برای شرکت‌های پالایش نفت از بین برد.

طبق گزارش بلومبرگ با استناد به آمار شرکت اویل آنالیتیکس، حاشیه سود در سنگاپور در پایان هفته گذشته به ۲٫۹۱ دلار در هر بشکه در مقایسه با بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه در اواسط سپتامبر کاهش پیدا کرد. حاشیه سود فعلی پالایش در آسیا برای این وقت از سال، در پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته قرار دارد.

بنابراین پالایشگاه‌ها با یک انتخاب روبه‌رو هستند: یا باید نرخ پالایش سوخت‌ها را درست در آستانه فرا رسیدن زمستان پایین بیاورند یا به برنامه واردات نفت معمول خود ادامه داده و قیمت بالاتری برای نفت پرداخت کنند و با سود کم یا بدون سود فعالیت کنند.

براساس گزارش اویل پرایس، شرکت سینوپک که بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا و چین است، سرگرم بررسی کاهش نرخ فعالیت پالایش تا نوامبر است زیرا جهش نرخ‌های حمل بار به حاشیه سود پالایش این شرکت لطمه زده است.

طبق اظهارات منابع بازرگانی و کشتیرانی به رویترز، هزینه‌های بالاتر کشتیرانی و نرخ پریمیومی‌که پس از حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در اواسط سپتامبر ایجاد شد، سه دلار در هر بشکه به نرخ محموله‌های نفت از خاورمیانه به چین در نوامبر افزود.