اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات محقق شد

واعظی اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات محقق شد وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: تلاش شد در ۲٫۵ سال گذشته همه اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه برای بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (ICT) کشور که تا پیش از این مورد بی‌توجهی واقع شده بود، محقق شود که این […]

واعظی

اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات محقق شد

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: تلاش شد در ۲٫۵ سال گذشته همه اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه برای بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (ICT) کشور که تا پیش از این مورد بی‌توجهی واقع شده بود، محقق شود که این اقدام صورت گرفت.

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایرنا بخش ‌ICT را پیشران توسعه و توانمندساز بخش‌های مختلف کشور و تسهیلگر در امور زندگی مردم دانست و به گام‌های مؤثر دولت یازدهم در تحقق این اهداف اشاره کرد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات توجه جدی به تأمین مناسب زیرساخت‌های ارتباطی را یکی از این گام‌ها برشمرد و ضمن اشاره به بی‌توجهی بیش از حد و نبود سرمایه‌گذاری در این بخش در گذشته، گفت: با این که در قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه کشور بر توسعه بخش ‌ICT تأکید شده بود، اما اقدامی در این باره صورت نگرفته بود.

واعظی گفت: بی‌توجهی دولت قبل بسیار زیاد بوده است و از زمانی که دولت یازدهم این وزارتخانه را تحویل گرفت، تأمین زیرساخت‌های ارتباطی پیشرفت ۱۴٫۵ درصدی داشته است و با اقدام‌های مناسب تا پایان برنامه همه اهداف برنامه محقق شد.

توجه جدی به تولید محتوا

وی با بیان این که اکنون تولید محتوا، نرم افزار(اپلیکیشن) و خدمات در قالب شبکه ملی اطلاعات مورد توجه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: اقدام‌های مناسبی برای تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که موضوع ایجاد شبکه ملی اطلاعات جزو اهدافی بود که در حکم رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار گرفته بود، افزود: ایجاد این شبکه در اولویت اول برنامه‌ها قرار گرفت و تاکنون گام‌های خوبی در این باره برداشته شده است.

وی ارزان کردن و گسترش پهنای باند داخل، توجه ویژه به فارغ‌التحصیلان و محققان این بخش را از جمله برنامه‌های انجام شده عنوان کرد.

واعظی با بیان این که اکنون توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون برای بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان بالغ بر یک هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره و وجوه اداری شده پرداخت شده است.

وی از تلاش برای در دسترس قرار گرفتن بخش‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات برای مردم خبر داد.

ایجاد اشتغال

وی اشتغال‌زایی را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی توسعه بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشور برشمرد و گفت: تاکنون نزدیک به ۱۹۰ هزار شغل با توسعه نسل ۳ و ۴ تلفن همراه، انجام حمایت‌های لازم و همکاری با دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

راه‌اندازی دولت الکترونیک به عنوان توانمندساز سایر بخش ها

واعظی پروژه دولت الکترونیک را توانمندساز سایر بخش‌های کشور دانست و گفت: همواره به دنبال راه‌اندازی دولت الکترونیک بوده‌ایم که در ۲۷ اردیبهشت ماه امسال مرحله اول آن انجام شد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات افزود: آن‌چه که دولت الکترونیک را کامل خواهد کرد این است که دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور هوشمند شده و به این شبکه متصل شوند.

به گفته وی اکنون تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به دولت الکترونیک متصل شده‌اند و با تعدادی هم در حال رایزنی برای اتصال آن‌ها هستیم و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک همه دستگاه‌ها متصل شوند.

واعظی معتقد است، هر آن‌چه از فعالیت‌های دولت، هوشمند شود جلوی فساد، تبعیض و جعل گرفته خواهد شد و علاوه بر آن سرعت کار مردم بیش‌تر می‌شود و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: آمادگی داریم به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که نیاز به امکانات برای هوشمند شدن دارند، خدمات ارایه کنیم و دستگاه‌ها می‌توانند اقدام کنند.

ICT تسهیل گر امور زندگی

وی با بیان این که ICTتسهیلگر امور مردم است، افزود: اکنون حدود ۳۷ میلیون نفر از جمعیت کشور به اینترنت دسترسی دارند درحالی که ابتدای این دولت این رقم حدود ۳ میلیون نفر بود. این موضوع عاملی است تا مردم امروز راحت تر بتوانند برای دریافت خدمات از اینترنت استفاده کنند.

واعظی به گستردگی اینترنت به روستاهای کشور علاوه بر شهر‌ها اشاره کرد و گفت: معتقد هستیم علاوه بر ساکنان شهرها، روستاییان باید بتوانند از خدمات مورد نیاز خود در این وزارتخانه استفاده کنند و سیاست ما این است که خدمات را به روستا‌ها ببریم.

به گفته واعظی، اکنون خدمات سلامت، کشاورزی و آموزش و پرورش با اینترنت به روستا‌ها برده شده و تاکنون حدود ۲۰ هزار روستا از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان این‌که ارایه خدمات به همه روستا‌ها خواهد بود و تعداد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت، اظهار امیدواری کرد: هر آن‌چه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در کلان‌شهر‌ها و شهر‌ها به مردم خدمات می‌دهند مردم روستا‌ها نیز باید بتوانند از همین خدمات در محل زندگی خود برخوردار شوند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری در دیداری که ۱۶ فروردین ماه امسال با وزیر، مدیران و کارکنان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات داشت، ICT را از پایه‌های توسعه کشور دانسته و تأکید کرده بود، برای تسریع در روند پیشرفت و توسعه کشور، نیازمند این فن‌آوری هستیم.