رفع دو دغدغه بزرگ صنعت پتروشیمی توسط بورس کالا

رفع دو دغدغه بزرگ صنعت پتروشیمی توسط بورس کالا تأمین مالی و عقد قراردادهای بلندمدت بین شرکت‌های پتروشیمی و خریداران، از دغدغه‌های صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود که امروز تولیدکنندگان می‌توانند این دغدغه‌ها را در بورس کالای ایران برطرف کنند. به گزارش سنا، مهدی میرشاه‌محمدی، مدیرعامل کارگزاری پگاه‌یاوران‌نوین با بیان مطلب فوق گفت: با توجه […]

رفع دو دغدغه بزرگ صنعت پتروشیمی توسط بورس کالا

تأمین مالی و عقد قراردادهای بلندمدت بین شرکت‌های پتروشیمی و خریداران، از دغدغه‌های صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود که امروز تولیدکنندگان می‌توانند این دغدغه‌ها را در بورس کالای ایران برطرف کنند.

به گزارش سنا، مهدی میرشاه‌محمدی، مدیرعامل کارگزاری پگاه‌یاوران‌نوین با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به این‌که فعالان صنعت پتروشیمی و مصرف کنندگان همواره دغدغه عقد قراردادهای بلندمدت را داشته‌اند، بورس کالای ایران توانسته امکان عقد این قرارداد‌ها را ایجاد کند و به این ترتیب تعامل شرکت‌ها و ساختار بورس کالا می‌تواند زمینه‌ساز بستن قرادادهای بلندمدت در بازار پتروشیمی باشد.

مدیرعامل کارگزاری پگاه‌یاوران‌نوین با اشاره به این‌که بورس کالای ایران در مسیر توسعه ابزارهای نوین مالی برای کمک به صنایع مختلف از جمله پتروشیمی قرار دارد، گفت: قرارداد سلف موازی و گواهی سپرده کالایی به منظور استفاده از موجودی انبار مجتمع‌های پتروشیمی، از ابزارهایی نوین برای تأمین مالی شرکت‌ها به شمار می‌رود تا بورس کالا بتواند بخشی از وظایف مرتبط با حوزه تأمین مالی محول شده به بازار سرمایه از سوی مسؤولان ارشد اقتصادی کشور را به دوش بکشد.

وی در ادامه گفت: اگر چه استفاده از ابزارهای نوین مالی با آزمون و خطا قابل ردیابی است و توسعه این ابزار‌ها به زمان نیاز دارد، اما انتشار اوراق سلف موازی محصولات شرکت‌های مختلف در سال گذشته موفق بود و چند شرکت پتروشیمی نیز توانستند از این طریق اقدام به تأمین مالی کنند.

 

وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز شاهد انتشار اوراق سلف موازی محصولات شرکت‌های پتروشیمی در بورس کالا باشیم، گفت: با توجه به این‌که تأمین مالی شرکت‌ها از بورس کالا به مراتب آسان‌تر از شیوه‌های دیگر است، شرکت‌های پتروشیمی راغب به انتشار اوراق سلف خواهند شد و چشم‌انداز معاملات گواهی سپرده کالایی با توجه به تجربیات موفق دنیا در این زمینه، روشن است.