زنان در دوره هخامنشی نقش مهمی در اقتصاد داشتند زنان در دوره هخامنشی نقش مهمی در اقتصاد داشتند و حتی مادرانی که در تختجمشید کار میکردند پس از فرزنددار شدن پاداش میگرفتند. به گزارش فارس، الواح به دست آمده در باروی تختجمشید و خزانه آن، الواح هخامنشی به زبان و خط عیلامی هخامنشی، فارسی باستان، […]
زنان در دوره هخامنشی نقش مهمی در اقتصاد داشتند
زنان در دوره هخامنشی نقش مهمی در اقتصاد داشتند و حتی مادرانی که در تختجمشید کار میکردند پس از فرزنددار شدن پاداش میگرفتند. به گزارش فارس، الواح به دست آمده در باروی تختجمشید و خزانه آن، الواح هخامنشی به زبان و خط عیلامی هخامنشی، فارسی باستان، آرامی و حتی فریجی نوشته شدهاند که با وجود کوچک بودن اندازه، اطلاعات بسیار ارزشمندی ارائه میکنند. بیشتر این الواح به صورت تکهتکه یا خردشده به دست آمدهاند اما شکل این الواح متنوع و متناسب با محتوای کتیبه آنهاست. بیشتر این الواح زبانی شکل و کمتر به صورت تخت و الواح تخت بزرگتر شامل روزنامه یا گزارش پرداختها در یک شهر یا محل هستند. برچسبها دارای متن کوتاه و مخروطی شکل بوده و به کالاها متصل میشدند و نامهها نیز گاه پینوشت داشتند که مشخص میکرد نویسنده، برنده و دریافتکننده نامه کیست و کتیبه آنها نیز عمدتاً در همه وجهها و حتی کنارهها نیز نوشته میشدند. گزارش پرداخت، جیره یا دستمزد، پاداش، مجوز سفر، دستمزد، گزارش سفر کارمندان مسافر، نامه، امور مرتبط با جشنها، صورتحساب، قیمت، حکم و ابلاغ، رسید نقلوانتقال و اسکان، صورت اجناس انبارشده، رسید مالیات و امور اجتماعی و زندگی روزمره موضوعات و اموری هستند که در الواح تختجمشید به چشم میخورند و اطلاعات فراوانی درباره جزییات تاریخ هخامنشی ارائه میکنند، همچنین در الواح خزانه آورده شده کهاین دستمزد گاه به شکل نقره پرداخت میشد. در باروی تختجمشید بیشتر الواح شامل دستمزد و جیره، اسناد اداری و مالی، مالیات، انبار کردن اجناس، حمل و نقل و پرداختها میشوند و در واقع با مطالعه آنها مشخص میشودکه چه کسی با چه سمتی به چه دلیل به چه میزان از چه جنسی جیره یا دستمزد دریافت میکرده است. کالاهایی که به شکل دستمزد یا پاداش پرداخت میشدند شامل مواد خام، غله (گندم و جو)، انواع میوه، روغن، آرد، نان یا حیوانات اهلی همچون گاو و گوسفند بودند واین پرداختها روزانه، ماهیانه یا سالیانه انجام میشد. حتی مادرانی که در تختجمشید کار میکردند پس از فرزنددار شدن پاداش میگرفتند کهاین پاداش به نسبت جنسیت پسر یا دختر متفاوت بود. در بابل الواح شامل قرارداد خریدوفروش زمین و خانه، نامه، سفته، وام، اجاره، گروگذاری، مالیات، مسائل مربوط به کاخ شاهی و رفتوآمد به پرسپولیس و سایر مناطق امپراتوری میشود که در آنها نامهای فارسی و بابلی افراد نیز آورده شده است. در سایر محوطههای بینالنهرین الواح بیشتر مربوط به مسائل مالی و اقتصادی و امور رایج مردم است. در تمام الواح به دست آمده از محوطههای مختلف هخامنشی مشاغل آن زمان نیز مانند نجاری، فلزگری، حجاری، ردههای مختلف روحانیون، حسابداری، آشپزی و مهتری آورده شده است. براساس کتیبههای الواح تختجمشید جیره سفر کارکنان تختجمشید به شوش، بابل و سایر مناطق امپراتوری نیز مشخص بود و حتی جیره غذای مرکب در اصطبل یا هنگام سفر در الواح آمده است. همچنین این کتیبهها کمک میکنند که تقویم مورد استفاده هخامنشیان شامل نام ماهها (به فارسی باستان و عیلامی) و سالها را بدانیم، خدایانی که پرستش میکردند را بشناسیم و با اوزان و مقادیر و نام مکانها و اشخاص آشنا شویم. این الواح گاه ممهور میشدند که برای این کار از مهرهای استامپی و استوانهای استفاده میشد و گاه کتیبه دارنده مهر را نیز داشتند که به انواع خطهای رایج در امپراتوری هخامنشی نوشته میشدند. حتی زنان درباری نیز مهر داشتند و در امور اقتصادی شرکت میکردند که برخی از آنها را به کمک همین اثر مهرها میشناسیم. با قیاس الواح تختجمشید با سایر الواح هخامنشی در محوطههای دیگر تنوع موضوعات و در عین حال شباهت سیستم اداری در ساتراپیهای مختلف مشخص میشود و بازگشت یا به دست آمدن هر لوح قطعهای از پازل شناسایی جزییات تاریخ هخامنشی را روشن میسازد. ۱۷۸۳ لوح هخامنشی بعد از ۸۲ سال از مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به کشور بازگشت و دهم مهرماه با حضور وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در موزه ملی رونمایی شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.