افزایش قیمت درخصوص لاستیک تا پایان سال نداریم

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک   افزایش قیمت درخصوص لاستیک  تا پایان سال نداریم دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ‌ایران گفت: تا پایان سال افزایش قیمتی درخصوص لاستیک نداریم. سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک‌ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ، درباره واردات لاستیک‌های دست دوم، گفت: واردات لاستیک دست‌دوم ممنوع است. در حوزه لاستیک دو  بخش […]

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک

 

افزایش قیمت درخصوص لاستیک  تا پایان سال نداریم

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ‌ایران گفت: تا پایان سال افزایش قیمتی درخصوص لاستیک نداریم.

سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک‌ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ، درباره واردات لاستیک‌های دست دوم، گفت: واردات لاستیک دست‌دوم ممنوع است. در حوزه لاستیک دو  بخش لاستیک‌های خودرو‌های سواری (TBR ) و سنگین (OTR)  وجود دارد که نوع واردات آنها با یکدیگر متفاوت است.

او بیان کرد: به OTR لاستیک‌های خارج از جاده گفته می‌شود که به لاستیک‌های معدنی، آفرود و کشاورزی اختصاص می‌یابد. به‌این دسته از لاستیک‌ها ارز دولتی تعلق می‌گیرد و بخشی از واردات هم مربوط به لاستیک‌های سواری است که ارز نیمایی یا آزاد به آنها اختصاص می‌یابد و تعرفه ۴۰ دارد.

میرعابدینی با اشاره به واردات لاستیک، ادامه داد: در سال  حدود ۴۰۰ هزار تن تایر نیاز داریم که حدود ۲۵۰ هزار تن آن از طریق داخل و ۱۵۰ هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک‌ ایران افزود: در تایر‌های باری و اتوبوس به دلیل ‌اینکه ارز دولتی به آن اختصاص می‌یابد ممکن است واردات از مسیرهای مختلفی صورت گیرد، اما در لاستیک‌های سواری به هیچ عنوان واردات ممکن نیست.

او گفت: واردات تنها در تایر‌های باری و اتوبوس انجام می‌شود، اما به مدت دو ماه است که ثبت سفارش جدید انجام نمی‌شود.

میرعابدینی ادامه داد: در فضای مجازی بحث بی‌کیفیتی لاستیک‌های وارداتی مطرح شده است که صحت ندارد، براساس برخی دلایل می‌توان گفت که کالایی کیفیت لازم را دارد یا خیر. سال گذشته انتصاباتی رخ داد که دولت در آن زمان برخی الزامات واردات را برداشت، اما پس از آن  الزاماتی که برای تولید تایر‌های داخلی وجود داشت را نیز برای واردت گذاشت.

او تشریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل در زمینه واردات لاستیک، واردات تایر‌های سواری است که می‌تواند مشکل‌ساز شود. بالغ بر ۱۷ میلیون خودرو در کشور داریم که نیاز به لاستیک دارند.

میرعابدینی در پایان گفت: افزایش قیمتی درخصوص تایر‌ها نخواهیم داشت. زمانی که تحریم‌ها در کشور اعمال شد مقداری هزینه جابه‌‌جایی و کارمزد باعث افزایش قیمت لاستیک شد چرا که در گذشته کارمزد آن با کمتر از شش‌درصد ‌این جابه‌جایی انجام می‌شد و پس از آن به حدود ۱۵ درصد و در نهایت به ۴۰ درصد رسید.