ضعف در ایمنی ۲۰ درصد پروژه‌های عمرانی پایتخت

آغاز پرکردن گودال حادثه شهران با یک نفر مفقودی! ضعف در ایمنی ۲۰ درصد پروژه‌های عمرانی پایتخت مدیرعامل شرکت مترو تهران از آغاز عملیات پر کردن گودال حادثه انفجار شهران خبر داد. درویش در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: عملیات پر کردن حفره ایجاد شده بر اثر انفجار روز جمعه در منطقه شهران آغاز شده است. […]

آغاز پرکردن گودال حادثه شهران با یک نفر مفقودی!

ضعف در ایمنی ۲۰ درصد پروژه‌های عمرانی پایتخت

مدیرعامل شرکت مترو تهران از آغاز عملیات پر کردن گودال حادثه انفجار شهران خبر داد.

درویش در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: عملیات پر کردن حفره ایجاد شده بر اثر انفجار روز جمعه در منطقه شهران آغاز شده است. امیدواریم این گودال را به‌طور کامل پر کنیم تا منطقه به حالت عادی باز گردد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مفقودین احتمالی این حادثه پیدا شده‌اند یا خیر، گفت: در این حادثه یک نفر مفقود شده که جستجو برای پیدا کردن وی ادامه دارد.

گفتنی است، برخی از حاضرین در صحنه خود را اقوام فرد مفقود شده در تونل مترو معرفی کردند و گفتند که فرد مفقود شده در هنگام انفجار در تونل مترو مشغول کار بوده و در این حادثه و در تونلی که از لوله گاز منفجر شده حدود ۲۵ متر فاصله دارد، گرفتار شده است.

در حال حاضر نیز مترو تهران مشغول پر کردن گودال است و قول داده که عملیات جستجو را از زیرزمین ادامه دهد.

همچنین، ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تأیید خبر مفقود شدن یک نفر در زیر محل انفجار منطقه شهران گفت: تا این لحظه مفقود شدن یک فرد قطعی شده، اما خبر مفقودی افراد بیش‌تر تأیید نمی‌شود.

وی در خصوص علت این حادثه نیز گفت: با پایان گرفتن عملیات پر کردن گودال و بررسی کارشناسانه می‌توان در خصوص علت این حادثه اظهارنظر دقیق و قطعی انجام داد.

مدیرعامل مترو تهران با اشاره به این‌که در انفجار شهران به تونل مترو آسیب وارد شده است، گفت: برخی اظهار نظر‌ها در خصوص این‌که علت این حادثه حفاری غیراصولی مترو بوده، نادرست و غیرکارشناسانه است لذا باید تا زمان بررسی دقیق و کارشناسانه، صبر کرد.

وی افزود: مترو از نخستین دستگاه‌های حاضر در محل حادثه بود و تا آخرین لحظه پایان عملیات جستجو راننده بیل مکانیکی مفقود شده در تونل مترو، در محل خدمت‌رسانی خواهد کرد.

در همین حال براساس نتایج یک پژوهش که انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرده است ۲۰ درصد پروژه‌های عمرانی شهر تهران از لحاظ ایمنی ضعیف تشخیص داده شده و ۳۰ درصد نیز در وضعیت متوسط قرار دارند.

به گزارش مهر، حادثه اخیر ترکیدگی و انفجار لوله گاز در غرب تهران در حین یک پروژه عمرانی می‌توانست تبعات بسیار سنگین‌تری برای مردم و مدیریت شهری در پی داشته باشد. از این رو ضروری است تا با نگاه علمی و جامع نسبت به بررسی وضعیت موضوع ایمنی در پروژه‌های شهری در کشور به ویژه تهران پرداخته شود.

چندی پیش در اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری، مقاله‌ای با عنوان «مدیریت ایمنی پروژه‌های عمرانی شهری ایران، آسیب‌شناسی و ارایه راهکار با توجه به استانداردهای بین‌المللی» ارایه شد که نویسندگان آن مهدی اثنی‌عشری‌زاده و مایک گرالا از مرکز تحقیقات استراتژیک و مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی دورتموند آلمان بودند. نتایج این تحقیق که ۲۰ پروژه عمرانی فعال در شهر تهران را ارزیابی کرده است، نشان می‌دهد ۲۰ درصد پروژه‌ها از نظر ایمنی وضعیت ضعیف و بسیار ضعیف دارند. ضمن آن‌که ۸۰ درصد پروژه‌ها از منظر ایمنی در وضعیت متوسط، خوب، بسیار خوب و عالی قرار داشته‌اند.

برای انجام این پژوهش، وضعیت HSE در ۲۰ پروژه فعال عمرانی شهر تهران بررسی شد در مجموع بیش از ۱۵۰ نفر ساعت بازرسی از ۲۰ پروژه مذکور به عمل آمد. نتایج این بازرسی‌ها در موارد ۱ تا ۸ نشان داده شده است. این موارد با دو رویکرد کلی به بررسی وضعیت هر یک از پروژه‌های و نیز وضعیت مجموع پروژه‌ها به تدوین شاخص‌های کلی پرداخته است.

بر اساس نتایج این پژوهش، در حال حاضر چون کارگاه‌ها موقت تلقی می‌شوند، تأمین ایمنی آن‌ها نیز موقت تلقی می‌شود. با توجه به این‌که در سال‌های اخیر مدیران صنایع بزرگ، اغلب کارهای سخت و زیان‌آور و حادثه‌ساز و بیماری‌زای خود را به شرکت‌های پیمانکاری و مقاطعه‌کاری واگذار می‌کنند و از این طریق از مسؤولیت‌های قانونی خود در قبال کارگران اینگونه شرکت‌ها شانه خالی می‌کنند این موضوع یکی از علل عمده افزایش بروز حوادث ناشی از کار در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

 

لذا اجرای برنامه و طرح تأمین سلامت نیروی‌های کار شرکت‌های پیمانکاری و مقاطعه‌کاری که متأسفانه کارگران آن‌ها توسط متولیان حفظ سلامت و حفاظت کار همواره به فراموشی سپرده شده و از حداقل امکانات بهداشتی و ایمنی کار از جمله آموزش‌های بهداشت حرفه‌ای و حفاظت کار، معاینات، قبل از استخدام و سالیانه، تأسیسات و تسهیلات بهداشتی و کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار محروم می‌باشند و تاکنون اکثریت کارگران اینگونه شرکت‌ها از حداقل خدمات بهداشتی و ایمنی محروم مانده‌اند، ضروری است.