خیز ۱۰ کشور برای توسعه اقتصاد هیدروژن سبز

خیز ۱۰ کشور برای توسعه  اقتصاد هیدروژن سبز انرژی هیدروژن از منابع تجدیدپذیر در حال جلب توجه سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران در جهان است. اگرچه هیدروژن سبز هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما ظرفیت توسعه آن زیاد است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت […]

خیز ۱۰ کشور برای توسعه  اقتصاد هیدروژن سبز

انرژی هیدروژن از منابع تجدیدپذیر در حال جلب توجه سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران در جهان است. اگرچه هیدروژن سبز هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما ظرفیت توسعه آن زیاد است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، طبق گزارش مؤسسه وود مکنزی، ۱۰ کشور در حال انجام اقدام‌های اساسی در توسعه این انرژی هستند که می‌تواند منبع اصلی انرژی آینده بدون کربن در جهان باشد.

استرالیا: با وجود سهم کنونی ناچیز استرالیا در بازار هیدروژن سبز، این کشور قصد دارد مشارکت خود را به‌عنوان روشی برای جایگزینی صادرات سوخت‌های فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر، به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

 

کانادا: با توجه به همکاری و سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی در دهه‌های گذشته، کانادا دارای بخش هیدروژن و پیل سوختی (fuel cells) است که می‌تواند در بازارهای هیدروژن سبز سهم‌گیری کند.

چین: پکن افزون بر تولید خودروهای برقی، توسعه هیدروژن سبز را به عنوان روشی بالقوه برای کربن‌زدایی در بخش حمل‌ونقل مدنظر دارد. بعضی از اهداف این کشور شامل تولید ۵۰۰۰ دستگاه خودرو پیل سوختی تا سال ۲۰۲۰ و یک میلیون تا سال ۲۰۳۰ است، همچنین چین قصد دارد ۱۰۰ کارخانه تولید پیل‌های سوختی را در منطقه Wuhan ایجاد کند.

فرانسه: در ژوئن ۲۰۱۸، وزیر وقت محیط‌زیست فرانسه برنامه سرمایه‌گذاری ۱۱۷ میلیون دلاری را برای پیشگامی‌در صنعت هیدروژن سبز جهان اعلام کرد.

آلمان: این کشور که در توسعه فناوری هیدروژن پیشگام بوده است، قصد دارد با برنامه‌هایی برای ۲۰ آزمایشگاه تحقیقاتی، با بودجه‌ای ۱۱۰ میلیون دلاری که تابستان آینده رونمایی می‌شود، نقش پیشگامی‌خود را در این فناوری ادامه دهد.

ژاپن: با توجه به واردات هیدروژن برای مصارف داخلی نظیر حمل‌ونقل، ژاپن بزرگ‌ترین بازار هیدروژن سبز را در جهان دارد. این کشور به لطف تلاش خودروسازان مانند تویوتا و هوندا، در توسعه خودروهای هیدروژنی پیشرو است.

نروژ: نروژ ظرفیت بالایی برای تولید هیدروژن از نیروگاه‌های آبی دارد و در استفاده از پیل‌های سوختی در کشتی‌ها پیشگام است. اوایل امسال، نخستین سانحه یا تصادف جهان در یکی از پمپ‌های هیدروژن این کشور گزارش شد.

کرهجنوبی: انفجار در یک مرکز تحقیقاتی دولتی توسعه هیدروژن در ماه مه ۲۰۱۹ که به کشته شدن دو نفر و مجروح شدن شش نفر انجامید، نگرانی‌ها درباره برنامه‌های بلندپروازانه هیدروژن در کره‌جنوبی شامل اضافه شدن ۸۵۰ هزار خودرو پیل سوختی به ناوگان خورویی این کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی را افزایش داده است. این نوع خودروها در کره‌جنوبی، امسال از سه‌هزار خودرو فراتر رفته است.

انگلستان: دولت انگلیس، ماه گذشته از برنامه ۱۵ میلیارد دلاری برای استفاده از چهار گیگاوات انرژی بادی فراساحلی برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر در اوایل دهه ۲۰۳۰ خبر داد.

آمریکا: اگرچه سیاست دولت فدرال آمریکا درباره هیدروژن سبز نامشخص است، اما ایالت کالیفرنیا، برای تبدیل شدن به بازار پیشرو در این زمینه در حال رقابت با دیگر کشورهاست. این ایالت اهداف تهاجمی‌در کربن‌زدایی نظیر حذف همه اتوبوس‌های دیزلی یا گازی را تا سال ۲۰۴۰ دنبال می‌کند و برترین توسعه‌دهندگان این فناوری در این ایالت فعال هستند.

از جمله شرکت‌های فعال و پیشرو در توسعه هیدروژن تجدیدپذیر، شرکت چندملیتی فرانسوی Air Liquide است که در حوزه تأمین گازهای صنعتی و خدمات مرتبط با آن فعالیت دارد. این شرکت بخشی از فعالیت‌های خود را بر توسعه انرژی هیدروژن در کشورهای مختلف متمرکز کرده است. دو هفته گذشته نخستین ایستگاه پمپ هیدروژن از سوی این شرکت در استان ژجیانگ چین افتتاح شد. این شرکت اعلام کرده است که ۱۵۰ میلیون دلار در تولید و عرضه هیدروژن مایع در بازارهای غرب آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری شامل تولید روزانه ۳۰ تن هیدروژن مایع و ساخت ۲۰۰ ایستگاه پمپ هیدروژن تا سال ۲۰۲۵ در ایالت کالیفرنیای آمریکاست.