شورای نگهبان واگذاری سایپا و ایران‌خودرو را غیرقانونی اعلام کرد

شورای نگهبان واگذاری سایپا و ایران‌خودرو را غیرقانونی اعلام کرد با اینکه بارها رضا رحمانی، وزیر صنعت،معدن‌وتجارت بر واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال آینده تأکید داشته و برنامه وزارت صمت، را واگذاری سهام این شرکت‌های به بخش‌خصوصی اعلام کرده اما به تازگی در نامه‌ای که از جانب اعضای شورای نگهبان […]

شورای نگهبان واگذاری سایپا و ایران‌خودرو را غیرقانونی اعلام کرد

با اینکه بارها رضا رحمانی، وزیر صنعت،معدن‌وتجارت بر واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال آینده تأکید داشته و برنامه وزارت صمت، را واگذاری سهام این شرکت‌های به بخش‌خصوصی اعلام کرده اما به تازگی در نامه‌ای که از جانب اعضای شورای نگهبان به رئیس مجلس شورای اسلامی‌ارسال شده، واگذاری سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا مغایر با بند (ج) سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی شناخته شده و غیر قانونی اعلام شده است.

پرونده واگذاری اندک سهام باقی مانده دو خودروساز بزرگ کشور به بخش‌خصوصی با رأی منفی شورای نگهبان بسته شد. سهام دولت در ایرانخودرو ۱۴ درصد و در سایپا اندکی بیشتر از ۱۷ درصد است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، موضوع واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور با اصول اساسی کشور منافات دارد. بسیاری از کارشناسان خصوصی‌سازی نیز معتقدند در شرایط جنگ اقتصادی کنونی واگذاری ایرانخودرو و سایپا آن هم با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی ‌راهکار مناسبی نبوده و باید در زمان دیگری اجرایی شود. زندگی دست‌کم ۵۰۰ هزار نفر به این دو شرکت وابسته بوده و دولت باید در آن جایگاهی داشته باشد.

منبع گسترش نیوز