۱۲ میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک پمپ بنزین در پایتخت

رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت خبر داد ۱۲ میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک پمپ بنزین در پایتخت حاج محمدرضا گفت: اولین شرط صاحبان برندهای مطرح دنیا برای حضور در جایگاه‌های ایران، عرضه محصولات شان است که با توجه به بالا رفتن قیمت تمام شده در کشور ما این امکان میسر نیست. به گزارش ایلنا، […]

رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت خبر داد

۱۲ میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک پمپ بنزین در پایتخت

حاج محمدرضا گفت: اولین شرط صاحبان برندهای مطرح دنیا برای حضور در جایگاه‌های ایران، عرضه محصولات شان است که با توجه به بالا رفتن قیمت تمام شده در کشور ما این امکان میسر نیست.

به گزارش ایلنا، بیژن حاج‌محمدرضا رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت درباره این‌که آیا شرکت‌های مطرح اروپایی از برندسازی در جایگاه‌های ایران استقبال خواهند کرد، گفت: با توجه به این‌که صاحبان شرکت‌های مطرح دنیا مثل شل و توتال بیش‌تر تمایل دارند محصولات خود را عرضه کنند و ما نیز امکان پذیرش این مسأله را به دلیل بالا بودن قیمت‌ها نداریم، احتمال حضور شرکت‌های بنام خارجی بعید است.

وی با ذکر مثالی از عدم موفقیت احداث جایگاه در هندوستان توسط شرکت توتال اظهار داشت: شرکت توتال در هند یک جایگاه عرضه سوخت احداث کرد که برای سوختگیری خودرو‌ها از این جایگاه صف‌های کیلومتری ایجاد می‌شد و دیگر جایگاه‌های این کشور نیز خلوت شده بودند در نتیجه مجبور به تعطیلی این جایگاه شدند.

حاج محمدرضا با اشاره به برنامه ساخت و برندسازی جایگاه‌های ایران، تصریح کرد: فعلاً مقرر شده که جایگاه‌های در حال احداث که پیشرفت فیزیکی‌شان تا فروردین ماه به ۴۰ درصد رسیده بود کار خود را ادامه دهند اما جایگاه‌هایی که زیر ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته‌اند باید تحت پوشش برند بروند، همچنین جایگاه‌هایی که مجوز احداث دریافت کرده و هنوز کار خود را آغاز نکرده‌اند باید برند شده و یا تحت پوشش برند بروند.

وی با اشاره به ابهامات موجود در قضیه برندسازی گفت: در حال حاضر تمامی جایگاه‌های کشور تحت ضابطه درجه‌بندی هستند که از ممتاز تا درجه ۴ رتبه‌بندی شده و بر این اساس نیز کارمزد دریافت می‌کنند لذا با توجه به این درجه بندی‌ها تعریف برندینگ هنوز برای ما مشخص نیست ضمن این‌که ممکن است در بحث کارمزد‌ها نیز به مشکل بربخوریم زیرا درصدی ر ا شرکت صاحب برند برداشت می‌کند.

رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که قیمت بنزین تولیدی شرکت‌های صاحب برند دنیا بالاست برای ما صرفه اقتصادی ندارد که از این نوع بنزین در جایگاه‌ها عرضه کنیم.

وی ادامه داد: مثلاً اگر از شرکتی مثل توتال بخواهیم بنزین را با نرخ ۳۰۰۰خریداری کنیم برای ما که نرخ بنزین در خلیج‌فارس حدود ۱۰۰۰ تومان است صرفه اقتصادی ندارد چرا که تبخیر، اجاره انبار و ماشین هزینه‌ها را بالا می‌برد بنابراین واردات بنزین از خارج از کشور حتی اگر قیمت‌ها برابر نیز باشد صرفه اقتصادی ندارد.

 

حاج محمدرضا در ادامه درباره هزینه ساخت جایگاه نیز اظهار داشت: هزینه ساخت یک جایگاه به‌طور متوسط ۵ میلیارد تومان است اما در محدوده مناطق ۲۰ گانه شهر تهران با توجه به کمبود زمین این رقم به ۱۲ میلیارد تومان هم می‌رسد زیرا طبق آن‌چه اعلام شده احداث جایگاه جدید در جاده‌ها منوط به احداث مسجد وضوخانه و توالت عمومی است بنابراین با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها دخل و خرج جایگاه داران با هم همخوانی نخواهد داشت.