ساخت خودرویی از جنس فیبر نانو سلولزی

  ساخت خودرویی از جنس فیبر نانو سلولزی نانوسلولز به‌عنوان یکی از نانومواد جدید با قابلیت‌های بالا همچون پایداری مناسب، عامل‌دار شدن شیمیایی و کنترل بر هم‌کنش‌های سطحی، سطح بالا و… بسیار قابل توجه است و کاربردهای متعدد و قابل دسترسی پیدا کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از گیزمگ، اهمیت این دسته از […]

 

ساخت خودرویی از جنس فیبر نانو سلولزی

نانوسلولز به‌عنوان یکی از نانومواد جدید با قابلیت‌های بالا همچون پایداری مناسب، عامل‌دار شدن شیمیایی و کنترل بر هم‌کنش‌های سطحی، سطح بالا و… بسیار قابل توجه است و کاربردهای متعدد و قابل دسترسی پیدا کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از گیزمگ، اهمیت این دسته از مواد از دیدگاه علمی ‌به ‌دلیل کاربرد موادخام تجدیدپذیر و دوستدار محیط‌زیست است که باعث حرکت حیاتی توسعه نانوسلولزها در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد اما به تازگی ژاپنی‌ها موفق به طراحی خودرویی شدند که از سلولز نانوفیبری مبتنی بر چوب ساخته شده است.

نانوسلولز، متشکل از فیبرهای سلولز با ابعاد نانو است، که یکپنجم نسخه فولادی وزن دارد ولی قدرت آن پنج برابر آن است این فرصت را به خودروسازان می‌دهد که خودروهایی سبک، قدرتمند و در عین حال بادوام بسازند.

پیش از این مشخص شده بود که سلولز نانوفیبری قوی‌تر از تار عنکبوت است و در اصل از چوب ساخته شده و مواد شیمیایی آن خردخرد و جوشانده شده تا لیگنین و همی‌سلولوز آن از بین برود.

به این ترتیب سلولز نانوفیبری ماده‌ای کاملاً متراکم، سبک و فوق‌العاده قوی است که قابلیت بازیافت هم در آن وجود دارد.

پروژه ساخت این خودرو با همکاری دانشگاه کیوتو ژاپن انجام شده و در ساخت آن از مقدار زیادی سلولز نانوفیبری هم در بدنه و هم در فضای درونی خودرو به کار گرفته شده است.

خودرو مذکور به اختصار “NCV” نام گرفته و در برابر خودروهای معمولی ۱۰درصد کمتر وزن دارد. به طوری که دو هزار کیلوگرم کربن از چرخه عمر خودرو حذف می‌شود.

تیم تحقیقاتی پروژه آزمایش‌های مکرری را روی قطعات خودرو انجام داده تا از دوام طولانی خودرو اطمینان حاصل کند.

این تیم گفته که تاکنون نتایج امیدوارکننده‌ای حاصل شده و تعدادی از خودروسازان از جمله تویوتا در حال تحقیق روی سلولز نانوفیبری هستند تا اگر ارزان باشد، ساخت اینگونه خودروها را به تولید انبوده برسانند.