فن‌آوری اطلاعات می‌تواند بیش‌ترین سهم را در اشتغالزایی داشته باشد

معاون وزیر ارتباطات فن‌آوری اطلاعات می‌تواند بیش‌ترین سهم را در اشتغالزایی داشته باشد مرتضی براری گفت: فن‌آوری اطلاعات می‌تواند بیش‌ترین سهم را در تولید اشتغال در جامعه داشته باشد چون مهم‌ترین محورهای اقتصادی کشور توسعه خدمات است. به گزارش تسنیم، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که در مصاحبه با […]

معاون وزیر ارتباطات

فن‌آوری اطلاعات می‌تواند بیش‌ترین سهم را در اشتغالزایی داشته باشد

مرتضی براری گفت: فن‌آوری اطلاعات می‌تواند بیش‌ترین سهم را در تولید اشتغال در جامعه داشته باشد چون مهم‌ترین محورهای اقتصادی کشور توسعه خدمات است.

به گزارش تسنیم، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که در مصاحبه با رادیو اقتصاد سخن می‌گفت فرصت‌های اشتغالزایی در حوزه فن‌آوری اطلاعات را بی‌بدیل دانست و افزود: آی تی توانمندساز تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و… کشور است.

مرتضی براری همچنین اظهارداشت: برای مثال قبل از ورود‌ آی تی به حوزه صنعت بانکداری، کار بانکی برای حاکمیت ۱۰۰۰ تومان هزینه داشته که با ورود آی تی به این حوزه هزینه‌ها به شدت کاهش یافته و به مرز ۱۵ تومان رسیده است.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: افزایش رفاه عمومی، بهره‌وری، ارتقای کیفیت و توسعه خدمات بانکی و از همه مهم‌تر شکل‌گیری صنعت بانکداری الکترونیک در کشور از دیگر مزیت های آی تی در این حوزه است.

وی با اشاره به این‌که «به‌طور کلی حوزه‌ای تی موجب توانمندسازی بخش صنعت، تجارت، آموزش، سلامت و … در جامعه می‌شود»، افزود: ایران در حوزه ‌آی تی از لحاظ نیروی انسانی و زیرساخت‌ها از وضعیت و شرایط خیلی خوبی برخوردار است.

براری با اذعان این‌که در حوزه فن‌آوری اطلاعات فضای مناسبی در کشور حاکم شده است، گفت: به برکت حاکمیت این فضا بازار بسیار پویایی در حوزه فن‌آوری اطلاعات در ایران شکل گرفته است.

وی افزود: در چند سال گذشته سهم بازار آی تی از ۲۱ هزار میلیارد تومان به مرز ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در انتهای برنامه ششم توسعه این سهم به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.

معاون وزیر ارتباطات با تصریح این‌که از ظرفیت آی تی باید برای توانمندسازی تمامی بخش‌های کشور استفاده شود، اظهار داشت: ایده در حوزه‌ آی تی به راحتی شکل می‌گیرد و در عین حال سهم آی تی در هزینه سبد خانوار هم در حال رشد است.

وی همچنین بر لزوم توسعه کسب و کارهای جدید بر بستر آی تی تأکید کرد و افزود: در حوزه فن‌آوری اطلاعات فضای مناسبی در کشور حاکم شده بنابراین می‌طلبد از این شرایط، نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.

براری گفت: جایگاه ایران در تولید ایده با توجه به وجود جوانان مستعد و خلاق بسیار بالا اما سرعت روند تجاری‌سازی در ایران بسیار کند است بنابراین با تأمین زیرساخت‌های مناسب می‌توان سرعت ماشین تبدیل ایده به کسب و کار‌ها را در حد قابل قبولی افزایش داد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای تجاری‌سازی ایده به محصول به چه زیرساخت‌های در کشور نیاز است، اذعان داشت: تبدیل ایده به کسب و کارهای جدید در تهران به خوبی جا افتاده است به عبارتی بستر‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرعت بخشیدن ایده به کسب و کار در تهران با وجود شتاب‌دهنده‌ها شکل گرفته است.

معاون وزیر با تأکید بر این‌که بخش خصوصی باید در این حوزه حضور جدی داشته باشد، گفت: شبکه شتاب‌دهنده‌ها در تبدیل ایده به کسب و کارهای نوظهور و جدید بسیار نقش‌آفرین هستند. این شبکه‌ها علاوه بر تبدیل ایده به کسب و کار‌های جدید در امر سرمایه‌گذاری هم بسیار فعال هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: ایجاد شبکه‌های شتاب‌دهنده ایده به شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای جدید در سراسر کشور ضروری به نظر می‌رسد چون این شبکه‌ها بستر ساز توسعه کسب و کارهای جدید در جامعه هستند.

براری با اشاره به این‌که «حوزه فن‌آوری اطلاعات ابزاری توانمند برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی است»، گفت: آموزش‌های کاربردی به منظور تقویت ایده‌پردازی در جامعه به ویژه در بین نسل جوان تحصیلکرده با هدف ایجاد کسب و کارهای جدید و نوپا امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی بیان‌داشت: سهم محتوی در حوزه آی تی به شدت در حال رشد است یعنی هم‌اکنون از مرز ۲۰ درصد به بالای ۸۰ درصد رسیده است.

 

معاون وزیر ارتباطات یادآورشد: آی تی می‌تواند بیش‌ترین سهم را در تولید اشتغال در جامعه داشته باشد، چون مهم‌ترین محورهای اقتصادی کشور توسعه خدمات است.