نقش اتاق بازرگانی در ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران تشریح کرد نقش اتاق بازرگانی در ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان علی معتمدزادگان، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را در گرو آمادگی جامعه دانست و گفت: برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال ارتباط با اتاق بازرگانی هستیم. رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و […]

رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران تشریح کرد

نقش اتاق بازرگانی در ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان

علی معتمدزادگان، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را در گرو آمادگی جامعه دانست و گفت: برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال ارتباط با اتاق بازرگانی هستیم.

رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و برنامه‌های این پارک با بیان این‌که ما دو برنامه برای تحقق این امر در پیش گرفته‌ایم، اظهارکرد: امیدواریم با اجرای برنامه‌هایمان که به تازگی آغاز کرده‌ایم بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گام‌ برداریم.

وی با بیان این‌که قطعاً طرح‌های دانش‌بنیان می‌تواند ما را در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان یاری دهد، گفت: اکنون درصدد هستیم که تجمیع ظرفیتی در داخل استان چه به صورت نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری داشته باشیم تا بتوانیم به شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم.

معتمدزادگان با بیان این‌که اتاق بازرگانی مجموعه‌ای شرکت‌های خصوصی و بازرگانی است، از این رو درصدد آمدیم تا با این نهاد ارتباط برقرار کنیم، اظهارداشت: یکی از برنامه‌هایی که در پارک مازندران برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در پیش گرفته‌ایم این است که کارگاه‌هایی با هماهنگی اتاق بازرگانی برای شرکت‌های بزرگ و صنعتی برگزار کنیم تا با فرایند دانش‌بنیان شدن آشنا شوند.

وی افزود: معمولاً این شرکت‌ها واحد تحقیق و توسعه دارند که با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توانند به عضویت پارک در بیایند تا سایر شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت شرکت‌های بزرگ و صنعتی آشنا شوند.

به گفته وی برخی از این شرکت‌ها توانایی تولید محصول‌های تک را دارند اما نمی‌توانند؛ با این اقدام می‌توانیم این شرکت‌ها را به تولید محصولات‌های تک ترغیب کنیم تا بدین‌وسیله از ظرفیت‌های کشور هم بهره ببرند.

وی تأکید کرد: از این رو می‌توانیم به هدفمان که افزایش سهم تولیدات دارای فن‌آوری از کل تولیدات است دست یابیم؛ البته این موضوع مربوط به استان است و فراهم آوردن زیرساخت‌هایی برای شرکت‌های کوچک می‌تواند زمینه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم آورد.

معتمدزادگان افزود: ما نیاز داریم که این شرکت‌های بزرگ از سوی دیگر عضو صندوق پژوهش و فن‌آوری استان شوند.

معتمدزادگان اظهارداشت: نقش اتاق بازرگانی این است که به عنوان یک نهاد غیردولتی فعال در حوزه اقتصادی و بازرگانی که از تجمع شرکت‌های خصوصی و بازرگانی شکل گرفته، می‌تواند در ارتباط‌دهی و اطلاع‌رسانی و برنامه‌های مختلفی که برای ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک است به پارک کمک کنند.

وی افزود: در واقع با این رویه، شرکت‌های بزرگ صنعتی که در بیرون از پارک مستقر هستند را به عضویت در پارک در می‌آوریم و آن‌ها را ترغیب می‌کنیم که با دانش‌بنیان شدن و عضویت در پارک از فضای اقتصادی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان است، استفاده کنند.

وی در خصوص کشورهایی که توانسته‌اند بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنند، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها، بخش‌های های‌تک متعلق به پارک‌های علم و فن‌آوری است و زیرساخت‌های پیشرفت این شرکت‌ها در پارک‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین ما باید این رویه را در پیش بگیریم و زیرساخت‌ها را برای شرکت‌های بزرگ و کوچک فراهم آوریم.

رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران عنوان کرد: ما ابتدای راه هستیم و از همین ابتدا با حدود ۸۰ شرکت نشستی برگزار کردیم تا با شاخص‌های عضویت در پارک‌ها آشنا شوند و علاوه بر گام برداشتن در مسیر دانش‌بنیانی، شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان را راهنمایی کنند.

به گفته وی، ما امیدواریم که بعد از یک دوره مشخص، شاهد سرعت بیش‌تر رشد شرکت‌ها باشیم.

وی با تأکید بر این‌که یک شرکت نمی‌تواند در چهاردیواری خودش کار فن‌آوری انجام دهد، گفت: باید بستر جامعه از لحاظ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی مناسب برای انجام فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باشد؛ این شرایطی است که کشورهای خارجی برای شرکت‌هایشان در پیش گرفته‌اند.

رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران عنوان کرد: طبیعتاً فعالیت‌های دارای فن‌آوری بالا (های‌تک) ارزش افزوده و سود بیش‌تری دارند؛ بنابراین ناخودآگاه برای رقابت با شرکت‌های خارجی با همواره در حال رشد باشند.

وی تأکید کرد: اگر فضا را برای فعالیت اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها آسان‌تر کنیم آن‌ها به راحتی می‌توانند به رقابت با سایر شرکت‌های خارجی بپردازند.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامی که منجر به توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، گفت: ما باید همواره در تلاش باشیم تا قیمت تمام شده محصول نهایی تولید شده در شرکت‌ها کاهش یابد؛ زیرا قیمت تمام شده کالا و کیفیت دو مؤلفه‌ای هستند که در رقابت‌پذیر بودن کالا مؤثر است.

رییس پارک علم و فن‌آوری مازندران با بیان این‌که در قیمت تمام شده یک کالا، مؤلفه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند حامی خوبی بیابند تا از منابع مالی ارزان قیمت برای توسعه تجارتشان استفاده بکنند، می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان در کشور برسیم.

 

وی تأکید کرد: اکنون صنایع ما قدیمی هستند به همین دلیل رقابت‌پذیر عمل نمی‌کنند؛ اگر این صنعت متحول شود تأثیر به‌سزایی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد داشت.