محاسبه ۱۷۸ تریلیون داده در یک ثانیه!

ساخت اولین تراشه که ۱۰۰۰ پردازنده دارد محاسبه ۱۷۸ تریلیون داده در یک ثانیه! یک تیم از گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، موفق به طراحی یک ریز تراشه حاوی ۱۰۰۰ پردازنده قابل برنامه‌ریزی مستقل شدند. به گزارش ایسنا به نقل از تک‌اکسپلور، این ریز تراشه که (KiloCore) کیلوکور نام دارد از مصرف بهینه […]

ساخت اولین تراشه که ۱۰۰۰ پردازنده دارد

محاسبه ۱۷۸ تریلیون داده در یک ثانیه!

یک تیم از گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، موفق به طراحی یک ریز تراشه حاوی ۱۰۰۰ پردازنده قابل برنامه‌ریزی مستقل شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از تک‌اکسپلور، این ریز تراشه که (KiloCore) کیلوکور نام دارد از مصرف بهینه انرژی برخوردار بوده و دارای نرخ محاسبه حداکثر ۱۷۸ تریلیون داده در هر ثانیه و شامل ۶۲۱ میلیون ترانزیستور است.

 کیلوکور در سال ۲۰۱۶ و در ۱۶ ژوئن در سمپوزیوم فن‌آوری VLSI هونولولو ارایه شد.

به گفته محققان، این اولین تراشه ۱۰۰۰ پردازنده در جهان بوده و بهترین پردازنده‌ای است که تاکنون در یک دانشگاه طراحی شده است.

تاکنون تراشه‌های چند پردازنده دیگری نیز ایجاد شده‌اند، اما هیچ یک بیش از ۳۰۰ پردازنده نداشته و بیش‌تر آن‌ها برای اهداف پژوهشی و تعدادی از آن‌ها نیز برای اهداف تجاری و فروش طراحی شده‌اند.

تراشه کیلوکور توسط شرکت‌ای بی‌ام(IBM) شرکت ماشین‌آلات بین‌المللی کسب و کار با استفاده از فن‌آوری و دو CMOS نانومتری ساخته شده است.

فناوری اکسید فلز نیمه‌هادی مکمل (Complementary Metal Oxide Semiconductor) یک فن‌آوری برجسته در صنعت جهانی مدارهای مجتمع (IC) است و به عنوان محصولاتی با اتلاف توان کم و چگالی زیاد و نسبتاً ایده آل شناخته شده است.

هر هسته این پردازنده می‌تواند برنامه‌های کوچک خود را مستقل از دیگری به اجرا در آورد، که این امر یک رویکرد اساسا انعطاف‌پذیرتر از پردازنده‌های دیگر است.

این ایده برای تفکیک یک برنامه کاربردی به بسیاری از بخش‌های کوچک است، که هر کدام می‌تواند به صورت همزمان در پردازنده‌های مختلف با توان بالا و مصرف انرژی پایین‌تر اجرا شود.

از آن‌جا که هر پردازنده دارای زمان‌بندی مستقل است، می‌تواند برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در زمان مورد نیاز نبودن، خود را غیرفعال کند.

هسته‌های این پردازنده به‌طور متوسط با حداکثر فرکانس ۱٫۷۸ گیگاهرتز عمل کرده و داده‌ها را به جای استفاده از فضای حافظه که می‌تواند یک تنگنا برای داده محسوب شود به‌طور مستقیم به یکدیگر انتقال می‌دهند.

این تراشه کارآمد‌ترین و بهینه‌‌ترین پردازنده‌ای است که تا به حال گزارش شده است. به عنوان مثال، این تراشه که دارای ۱۰۰۰ پردازنده است می‌تواند ۱۱۵ میلیارد دستورالعمل را در ثانیه به اجرا در آورد در حالی که تنها ۰٫۷ وات انرژی مصرف می‌کند.

 

گفتنی است که تراشه«کیلوکور» دستورالعمل‌ها را ۱۰۰ برابر بیش‌تر از پردازنده یک لپ تاپ مدرن به اجرا در می‌آورد.