همکاری عمومی-خصوصی راهکار بازگشایی گره‌کور پروژه‌های نیمه‌تمام

همکاری عمومی-خصوصی راهکار بازگشایی گره‌کور پروژه‌های نیمه‌تمام درصورت استفاده از روش‎های همکاری عمومی-خصوصی، به ویژه در پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگراه، راه‌آهن و نیروگاه می‌توان بدون نیاز به بودجه جدید، نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها اقدام کرد. به گزارش عیارآنلاین، چندی پیش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد تاج‌امیر در […]

همکاری عمومی-خصوصی راهکار بازگشایی گره‌کور پروژه‌های نیمه‌تمام

درصورت استفاده از روشهای همکاری عمومی-خصوصی، به ویژه در پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگراه، راه‌آهن و نیروگاه می‌توان بدون نیاز به بودجه جدید، نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها اقدام کرد.

به گزارش عیارآنلاین، چندی پیش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد تاج‌امیر در شهرستان دلفان استان لرستان با بیان این‌که برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور نیاز به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه است، اظهار ‌داشت: ‌قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) این آمادگی را دارد تا در صورت همکاری دولت در تأمین مالی، بیش از ۴۰ پروژه مهم و اثرگذار را در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام‌ و عمل» به بهره‌برداری برساند.

عبداللهی افزود: ‌طرح‌های بزرگی همچون ساخت پالایشگاه و پتروشیمی، ساخت سد و شبکه آبیاری، ساخت راه و راه‌آهن، ساخت و توسعه فرودگاه‌ها می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

گره کور پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی که هر سال به تعداد آن و اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آن‌‌‌ها افزوده می‌شود، قطعاً با بودجه‌های عمومی دولت باز نخواهد شد، چراکه حجم بالای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور با بودجه‌های تخصیص یافته برای تکمیل آن‌‌‌ها همخوانی ندارد؛ به عنوان مثال، طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، مجموع اعتبارات عمرانی که دولت برای ۵۹۴ پروژه نیمه‌تمام خود در استان‌ها برای سال ۹۵ در نظر گرفته، ۳۱۹۷ میلیارد تومان است که این رقم فقط ۰٫۷ درصد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن‌‌‌ها می‌باشد. در نتیجه گره زدن تأمین مالی این پروژه‌ها به بودجه‌های عمومی دولت، ثمری جز تأخیرهای مکرر در زمان تکمیل آن‌‌‌ها نخواهد داشت.

یکی از متداول‌‌‌ترین تجربیات جهانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی بدون استفاده از بودجه‌های دولتی، استفاده از روشهای همکاری عمومی-خصوصی است. مزیت مهم این روش‌ها، حفظ منافع دو طرف همکاری یعنی دولت و بخش غیردولتی به‌طور همزمان است. درصورت استفاده از این مدل­‌‌ها به ویژه در پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگراه، راه‌آهن و نیروگاه می‌توان بدون نیاز به بودجه جدید، نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها اقدام کرد. از آن‌جا که در این روش، نقش سرمایه‌گذار، سازنده و بهره‌بردار هر ۳ بر عهده یک شرکت حقوقی است، منافع و مطلوبیت بخش غیردولتی و دولت در ساخت و بهره‌برداری پروژه همراستا می‌گردد. البته لازمه موفقیت استفاده از این روش‌ها، دسته‌بندی پروژه‌های عمرانی و ارایه بسته‌های سرمایه‌گذاری سودده به بخش غیردولتی است.

 

راهی که قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان بخش غیردولتی می‌تواند برای تأمین مالی جهت تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار بپیماید و دولت را در تکمیل این طرح‌ها کمک کند، جذب سرمایه از مردم است. با توجه به مفاد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، عملیاتی شدن این راهکار اقدامی مؤثر در جهت عمل به اقتصاد مقاومتی است. به علاوه در این حالت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به نهادی تبدیل می‌شود که در کنار اجرای عملیات عمرانی و کسب درآمد به همراه ایجاد توسعه و آبادانی، مردم را از این محل از نظر مالی نیز منتفع می‌کند.