مهم‌ترین عوامل لاستیک‌سایی خودرو

مهم‌ترین عوامل لاستیک‌سایی خودرو گروه خودرو- یکی از مهم‌ترین قطعات هر اتومبیل که بی‌شک حرکت بدون آن به هیچ وجه مقدور نیست، چرخ‌های اتومبیل است که باید به آن به میزان زیادی رسیدگی شود و میزان باد و آج لاستیک جزء مهم‌ترین بخش‌های هر لاستیک هستند و باید در طی مدت زمان مشخصی به آن […]

مهم‌ترین عوامل لاستیک‌سایی خودرو

گروه خودرو- یکی از مهم‌ترین قطعات هر اتومبیل که بی‌شک حرکت بدون آن به هیچ وجه مقدور نیست، چرخ‌های اتومبیل است که باید به آن به میزان زیادی رسیدگی شود و میزان باد و آج لاستیک جزء مهم‌ترین بخش‌های هر لاستیک هستند و باید در طی مدت زمان مشخصی به آن رسیدگی شود.

سائیدگی غیر عادی لاستیک‌ها علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تعویض است بلکه هشداردهنده این موضوع هم می‌باشد که بخش‌هایی از خودرو مانند: فرمان، جلوبندی‌، فنربندی و… که در ارتباط با لاستیک هستند دچار مشکل شده و باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد که با تغییر زاویای تنظیم چرخ‌ها با گذشت زمان و یا هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، به‌وجود می‌آید.

در همین راستا مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد لاستیک‌سایی در خودرو می‌شوند را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمان خودرو:

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود (به‌خصوص زمانی که فرمان را رها می‌کنید) اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک‌ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک‌ها را چک کردید و تنظیم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است‌، میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان ماشین شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی می‌پیچید، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک کنید.

فنربندی:

فنربندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که هم‌راستایی چرخ‌ها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش‌هایی از فنرها دچار ساییدگی شده یا صدمه دیدهاند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش‌های سیستم فنربندی و خودرو می‌شود.

همراستایی:

برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از ساییدگی لاستیک‌ها؛ لازم است که چرخ‌ها هم‌راستا باشند. این کار باعث می‌شود که از ساییدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخ‌ها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می‌یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی کاسته می‌شود و هدایت خودرو بهتر صورت می‌گیرد.

بالانس نبودن چرخ‌ها

چرخ‌های خودرو نیز باید به‌صورت مجزا کاملاً بالانس باشد و لنگی نداشته باشد، چرا که در صورت بالانس نبودن باعث ایجاد ارتعاش و لرزش در فرمان خواهد شد.