دریاچه کافتر، گستره زیبای آبی اقلید

دریاچه کافتر، گستره زیبای آبی اقلید ناصر بهزادفر- دریاچه کافتر که به نام‌های تالاب کافتر، تالاب شادکام و آبگیر کافتر نیز شناخته می‌شود، در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اقلید در استان فارس قرار دارد. این دریاچه نزدیک ۴۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. به گزارش مناقصه […]

دریاچه کافتر، گستره زیبای آبی اقلید

ناصر بهزادفر- دریاچه کافتر که به نام‌های تالاب کافتر، تالاب شادکام و آبگیر کافتر نیز شناخته می‌شود، در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اقلید در استان فارس قرار دارد. این دریاچه نزدیک ۴۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

به گزارش مناقصه مزایده، دریاچه کافتر در شرق‌ روستایی به همین نام و در جنوب‌ کوه‌ بل‌ در دشتی‌ ‌ میان‌ کوه‌ها قرار دارد. آب دریاچه از آب‌هایی که‌ از دامنه‌ کوه‌ها سرازیر می‌شود و همچنین‌ از آب‌ رودخانه‌ شادکام‌ تأمین می‌شود. پیرامون‌ این آبگیر پهناور چمنزارهای‌ وسیعی‌ وجود دارد که‌ تابستان‌ و بهار، چراگاه‌ دام‌های تیره‌های گوناگون‌ ایل‌ قشقایی‌ می‌باشد. عمق‌ دریاچه‌ کم‌ و از گیاهان‌ باتلاقی‌ و نی‌ پوشیده‌ شده‌ است‌.

این دریاچه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن در حدود ۲۴ کیلومتر و عرض آن ۶ کیلومتر می‌باشد و یکی از دریاچه‌های آب شیرین استان فارس است و از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

دریاچه کافتر دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان است که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور می‌باشد.

 

در مورد حیات وحش دریاچه و اطراف آن باید گفت که ۵۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبچر متعلق به ۱۲ خانواده و ۶ راسته مورد شناسایی قرار گرفته است. در حوزه دریاچه کافتر از رده خزندگان نمونه‌هایی از اعضای ۳ راسته مارها، سوسمار‌ها و لاک‌پشتان وجود دارد و به‌طور کلی ۲۴ گونه مار متعلق به ۳ خانواده تشخیص داده شده است. از مجموع مارهای شناسایی شده ۶ گونه سمی، ۳ گونه نیمه سمی و ۱۵ گونه از انواع غیرسمی می‌باشد.