کاهش سود وام بانکی تا چند روز آینده

سیف خبر داد کاهش سود وام بانکی تا چند روز آینده رییس بانک مرکزی با اشاره به اقدام بانک‌ها در کاهش سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد گفت: کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ولی ا… سیف گفت: علاوه بر ۱۶ […]

سیف خبر داد

کاهش سود وام بانکی تا چند روز آینده

رییس بانک مرکزی با اشاره به اقدام بانک‌ها در کاهش سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد گفت: کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ولی ا… سیف گفت: علاوه بر ۱۶ هزار میلیارد تومانی که قبلاً برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته شده است منابع مالی بیش‌‌تری هم در اختیار این واحد‌ها قرار خواهد گرفت.

رییس کل بانک مرکزی افزود: واحدهای تولیدی که کم‌تر از یک میلیارد تومان بدهی دارند می‌توانند بدون پرداخت ۶ درصد جریمه دیرکرد وام‌های خود را برای یک سال تمدید کنند ضمن این‌که کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد و در مدت یک تا دو ماه آینده به مرز تک رقمی می‌رسد، اظهارداشت: بر اساس منطق اقتصادی با کاهش نرخ تورم بی‌تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند.

سیف ادامه داد: تصمیمی که بانک‌ها برای کاهش ۱۵درصدی سود سپرده بانکی گرفته‌اند در مسیر برنامه‌هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و در عین حال بازار پول با عکس‌العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است محقق خواهد کرد.

حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس اقتصادی به پرداخت تسهیلات ۴۷۰ هزار میلیارد تومانی سیستم بانکی طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: این میزان تسهیلات ۸۰ درصد قدیمی و ۲۰ درصد جدید بوده است که از مساعد نبودن حال و روز اقتصادی بنگاه‌های تولیدی حکایت دارد.

وی در ادامه اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی را شرط رونق و شکوفایی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دانست و گفت: رونق صنعتی ضمن علاج رکود حاکم بر اقتصاد کشور موجب توسعه اشتغال در جامعه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر این‌که احیای صنایع کوچک و متوسط باید از برنامه‌های اساسی دولت باشد، گفت: رونق تولید ملی شرط تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

محسن عباسی، تحلیلگر مسایل اقتصادی هم به کاهش نرخ بهره بانکی از تیرماه اشاره کرد و گفت: نرخ بهره بانکی هم راستا با نرخ تورم در حال کاهش است.

وی اظهارداشت: این کاهش بدون دستور بانک مرکزی و تصمیم شورای پول و اعتبار بوده و این بار خود سیستم بانکی اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرده است.

عباسی تصریح‌کرد: کاهش سود بانکی در دفعات قبل با تصمیم شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی بوده و این بار خود بانک‌ها در کاهش سود سپرده بانکی پیش قدم شده‌اند.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: در حال حاضر به دلیل انضباط مالی که در بازار پول کشور وجود دارد می‌توان امیدوار بود که مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی دیگر اقدام به نرخ شکنی نکنند.

وی افزود: دفعات قبل که نرخ سود بانکی کاهش می‌یافت مؤسسات شبه مالی یا مؤسسات مالی اعتباری بدون مجوز به عنوان رقیب بانک‌ها عمل می‌کردند.

عباسی یادآورشد: کاهش نرخ سود بانکی در درجه اول به کاهش هزینه منابع بانکی منجر می‌شود.

احتمال فرار پول‌‌ها از سیستم بانکی

همچنین یک کارشناس مسکن درباره تأثیر کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد در بخش مسکن گفت: آن‌چه به سپرده‌های کوچک، قدرت می‌دهد جمع آن‌هاست که اگر اقدام اخیر بانک‌ها مبنی بر کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد محقق شود سپرده‌های بانکی در اقتصاد کشور بلااثر ر‌ها خواهد شد.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: فلسفه‌ی سپرده‌گذاری در بانک‌ها مبتنی بر جمع‌آوری سپرده‌های خرد برای سرمایه‌گذاری در اهداف مدنظر نظام بوده است. بنابراین سرمایه‌های خرد باید به سمتی که برنامه‌ریزی‌های کلان مشخص کرده سوق پیدا کند.

وی افزود: این پیش‌فرض که سود بانکی را کم کنیم تا مردم پولشان را از بانک بیرون بیاورند و به تولید یا کارهای عمرانی بپردازند شاید برای سپرده‌های کلان توجیه‌پذیر باشد اما در سپرده‌های خرد جوابگو نیست.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که سپرده‌های خرد به تنهایی توان لازم برای اثرگذاری در اقتصاد کلان را ندارد، گفت: آن‌چه به سپرده‌های کوچک، قدرت می‌دهد جمع آن‌هاست که اگر اقدام اخیر بانک‌ها مبنی بر کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد محقق شود سپرده‌های بانکی در اقتصاد کشور بلااثر ر‌ها خواهد شد.

به گفته رهبر، این‌که صرفاً بانک‌ها سود سپرده را کم کنند اما سود وام بانکی را کاهش ندهند، با سیاست‌های قبلی مغایر است. مردم باید پولشان را به بانک بسپارند و بانک طبق سیاست‌های کلان، سرمایه‌ها را از طریق تسهیلات به سمت اهداف اقتصادی، اشتغال، تولید و عمران سوق دهد.

 

وی سر درآوردن سپرده‌های خرد به دست سودجویان را از جمله پیامدهای احتمالی طرح کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد عنوان و تأکیدکرد: تجربه نشان داده وقتی سپرده‌های خرد از بانک‌ها بیرون کشیده می‌شوند به دست مؤسسات غیرمجاز و افرادی می‌افتند که با نرخ‌های ۲۵ تا ۳۰ درصد به سپرده‌ها بهره پرداخت می‌کنند و پس از مدتی کلاهبرداری‌هایی اتفاق می‌افتد که از یک سو مردم و از سوی دیگر اقتصاد کشور ضرر می‌کند.