آغاز باز تولید گاز از مخازن سراجه و شوریجه D

آغاز باز تولید گاز از مخازن سراجه و شوریجه D مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه قم و شوریجه D با هدف تأمین و تضمین سوخت زمستانی خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رامین حاتمی ‌با بیان اینکه شرکت نفت مرکزی به درخواست شرکت ملی گاز ایران و با […]

آغاز باز تولید گاز از مخازن سراجه و شوریجه D

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه قم و شوریجه D با هدف تأمین و تضمین سوخت زمستانی خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رامین حاتمی ‌با بیان اینکه شرکت نفت مرکزی به درخواست شرکت ملی گاز ایران و با هماهنگی مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران، بازتولید گاز از مخازن سراجه قم و شوریجه D را آغاز کرده است، گفت: در هفت ماه اول امسال در مجموع ۸۶۹ میلیون مترمکعب گاز در مخزن سراجه قم تزریق شد. این میزان با احتساب ذخیره مربوط به سال‌های قبل در مجموع یکمیلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب است .

حاتمی ‌با اشاره به افزایش فشار تزریق گاز به میزان ۱۰ بار در مخزن سراجه و تحویل مطلوب گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران به شرکت نفت مناطق مرکزی با هدف ذخیرهسازی، اظهار کرد: راندمان تزریق گاز نسبت به برنامه تکلیفی، ۹۴ درصد محقق شده که ۱۷ درصد بیشتر از سال گذشته است. طبق هماهنگی انجام شده بازتولید از مخزن از ۲۰ آبان ماه آغاز شد.

وی تصریح کرد: با توجه به روند افزایش مصرف گاز در کشور و سیاست‌گذاری شرکت ملی نفت ایران برای تضمین و تأمین سوخت در فصل سرد سال، تبدیل مخزن تخلیه شده سراجه قم به عنوان مخزن ذخیرهسازی در دستور کار قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی مناسب، مجاورت آن به استان تهران و خط لوله سراسری انتقال گاز نیز ضرورت اجرای این طرح ملی را دوچندان کرد تا در اوج مصرف گاز در فصل زمستان خللی در خدمت‌رسانی به هموطنان ایجاد نشود.

حاتمی ‌درباره ذخیرهسازی و آغاز بازتولید گاز از مخزن شوریجه D نیز گفت: طی هشت ماه نخست امسال در مجموع یکمیلیارد و ۴۴۹ میلیون مترمکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه D تزریق شده است که با احتساب مجموع گاز ذخیره شده طی سال‌های قبل، در مجموع دومیلیارد و ۸۱ میلیون مترمکعب گاز می‌شود.

وی توضیح داد: با توجه به میزان گاز تحویلی از سوی شرکت ملی گاز ایران به شرکت نفت مرکزی با هدف ذخیره‌سازی، راندمان عملکرد تزریق گاز در مخزن شوریجه نسبت به برنامه تکلیفی، مشابه دو سال قبل، حدود ۶۷ درصد بوده است.

به گفته حاتمی، براساس هماهنگی‌های انجام شده، بین شرکت ملی گاز ایران و مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران، تأسیسات و چاه‌ها در حال آماده‌سازی برای تولید هستند و بازتولید گاز از مخزن شوریجه D هم آغاز شده است.