بدهی بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه به‌کارگرانش

بدهی بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه به‌کارگرانش  کارگران معدن منگنز و نارچ، بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در حالی ۴۰۰ متر در عمق زمین کار می‌کنند که ۴ ماه است حقوق نگرفته‌اند. به گزارش مهر،حرف و حدیث‌‌ها درباره اعتراض کارگران معدن طلای آق‌دره در آذربایجان‌غربی و دادن حکم شلاق در ملأ عام در پاسخ به اعتراض این […]

بدهی بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه به‌کارگرانش

 کارگران معدن منگنز و نارچ، بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در حالی ۴۰۰ متر در عمق زمین کار می‌کنند که ۴ ماه است حقوق نگرفته‌اند.

به گزارش مهر،حرف و حدیث‌‌ها درباره اعتراض کارگران معدن طلای آق‌دره در آذربایجان‌غربی و دادن حکم شلاق در ملأ عام در پاسخ به اعتراض این کارگران در حالی در سطح کشور انعکاس پیدا کرده که بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در قم چندان حال و روز بهتری ندارد.

۵۰۰ کارگر معدن منگنز ونارچ قم درحالی ۴ ماه است حقوق نگرفته‌اند که این معدن بزرگ‌‌ترین معدن منگنز خاورمیانه است و مشتری معتبری مانند ذوب آهن اصفهان دارد.

معادن منگنز ونارچ در جنوب‌غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم – نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است.

این معدن در محدوده شهرستان کهک قرار دارد. روستای ونارچ در دو کیلومتری معدن واقع شده و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند. در فاصله چند کیلومتری معدن شاهد خاک و گرد و غبار سرخ هستیم که نشان از فعال بودن این معدن دارد.

روزانه چندین اتوبوس از قم و روستاهای اطراف کارگرانی را به سوی معدن ونارچ می‌برند تا خوراک یکی از بزرگ‌‌ترین صنایع کشور را فراهم کنند اما این معدن پرسود، نه تنها برای این کارگران سودی نداشته که با تأخیر در پرداخت حقوق‌‌ها خستگی را به تنشان گذاشته است.

تشکیل جلسه برای حل مشکلات کارگران با حضور مسؤولان

نصرا… بازوند، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قم در گفت‌و‌گو با مهر، مشکلات کارگران این معدن را تأیید می‌کند. او می‌گوید جلساتی با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار و نمایندگان هیأت مدیره این معدن برگزار کرده تا این مشکل را برطرف کند.

در هیأت مدیره معدن عزمی برای حل مشکلات کارگران وجود ندارد و بعید است این جلسات به این راحتی به نتیجه برسد

بازوند خبرهایی مبنی بر اعتصاب، تجمع، اعتراض و حتی آسیب‌دیدگی برخی کارگران این معدن در جریان این اعتراضات را تأیید نمی‌کند و می‌گوید این معدن همچنان فعال است و کارگران با وجود مشکلات به‌کار خود ادامه می‌دهند.

احمد ذاکری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اما معتقد است در هیأت مدیره این معدن عزمی برای حل مشکلات کارگران وجود ندارد و بعید است این جلسات به این راحتی به نتیجه برسد.

وی با اشاره به این‌که ما معدن ونارچ را به عنوان یکی از معادن بزرگ استان می‌شناسیم که حتی در خاورمیانه تک است، اظهارکرد: با این حال در نحوه مدیریت این معدن آسیب‌هایی وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با تأکید بر این‌که هیأت مدیره این معدن باید طوری مدیریت کنند که با ظرفیتی که در این معدن وجود دارد ما مشکل کارگری در آن نداشته باشیم، گفت: یکی از آسیب‌هایی که در این معدن وجود دارد این است که معدن در قم است اما تمام امور اداری آن در اصفهان صادر می‌شود.

وی افزود: آسیب دیگر این است که این معدن تک‌مشتری است و محصول خود را تنها به‌کارخانه ذوب آهن می‌فروشد. در نتیجه اگر کوچک‌‌ترین مشکلی در ذوب آهن وجود داشته باشد خودش را در معدن نشان می‌دهد.

معدن ونارچ نزدیک به ۱۱ و نیم میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکار است

ذاکری با اشاره به این‌که معدن تولیدات خوبی دارد و مشکل خاصی در تولید ندارد، تصریح کرد: معدن ونارچ نزدیک به ۱۱ و نیم میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکار است که نمایندگان مردم قم در مجلس پیگیری‌هایی انجام دادند و جلساتی برگزار شد تا این طلب وصول شود.

وی می‌گوید به نظر می‌رسد که سهام‌داران و مدیرعامل ونارچ هیچ همتی در این موضوع ندارند که این مطالبات را پیگیری کرده و حقوق کارگران را بپردازند.

عزمی برای رسیدگی به مشکلات کارگران در این معدن نیست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: ما به‌طور قاطع می‌گوییم که اگر این همت در هیأت مدیره و سهام‌داران معدن ونارچ نباشد، نسبت به اعمال ماده ۲۰ قانون معادن در سلب صلاحیت ورود پیدا کرده و معدن را به مزایده می‌گذاریم.

وقتی یک معدن کار ۴۰۰ متر عمق زمین کار می‌کند، نمی‌توانیم نسبت به پرداخت حق و حقوقش بی‌اعتنا باشیم

وی با بیان این‌که معدن از نظر تولید و جذب مشتری مشکلی ندارد اما عزمی از ناحیه اعضا نسبت به رفع مشکل کارگری نیست، گفت: این معدن تقریباً ۴ ماه حقوق به‌کارگران بدهکار است که رقم کل می‌شود دو میلیارد تومان که برای شرکت این رقم چندان زیاد نیست.

ذاکری افزود: به این نتیجه رسیدیم که عزم برای رسیدگی به مشکلات کارگران در این معدن نیست و به همین دلیل به دنبال سلب صلاحیت از این معدن هستیم چرا که این منطقی نیست که معدن ونارچ در قم باشد، گرد و خاکش را قمی‌‌ها بخورند و کارگران قمی در آن‌جا بدون حقوق کار کنند اما سود و گردش مالی برای مجموعه دیگری و استان دیگری باشد.

 

وی تصریح کرد: هر چند وظیفه ما حمایت از صنعت و معدن است اما باید بخش کارگری را هم در نظر داشته باشیم چرا که وقتی یک معدن کار ۴۰۰ متر عمق زمین کار می‌کند، نمی‌توانیم نسبت به پرداخت حق و حقوقش بی‌اعتنا باشیم.