توافق کتبی ایران‌ایر برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما بوئینگ

رییس سازمان هواپیمایی خبر داد توافق کتبی ایران‌ایر برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما بوئینگ معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات مرحله‌ای ایران‌ایر با کمپانی بوئینگ، گفت: دو طرف به توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند و تعداد هواپیماهای توافق شده‌ ۱۰۰ فروند است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری […]

رییس سازمان هواپیمایی خبر داد

توافق کتبی ایران‌ایر برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما بوئینگ

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات مرحله‌ای ایران‌ایر با کمپانی بوئینگ، گفت: دو طرف به توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند و تعداد هواپیماهای توافق شده‌ ۱۰۰ فروند است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابد‌زاده‌ با بیان این‌که ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است، اظهارداشت: از بین ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور ۲۳۰ هواپیما نیازمند جایگزینی است.

وی تأکید کرد که ایران برای نوسازی صنعت هواپیمایی خود ضمن مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا به دنبال ایجاد تنوع در خریدهای هواپیمای خود است.

عابدزاده ضمن تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران‌‌ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند.

وی ‌تعداد هواپیماهای توافق شده را ۱۰۰ فروند هواپیما عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی رقم قرارداد نهایی با کمپانی بوئینگ را که از سوی برخی منابع غربی ۱۷ میلیارد دلار عنوان شده است قطعی ندانست و اعلام کرد جزییات سازوکار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیش‌تر مشخص خواهد شد.

عابدزاده گفت: شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری آمریکا ارایه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود.

وی از ارایه زمان‌بندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری آمریکا صادر نشود نمی‌توان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارایه کرد.

عابد‌زاده همچنین عنوان کرد که مذاکرات با بوئینگ از مدت‌‌ها پیش و بر اساس درخواست این شرکت و همچنین علاقه‌مندی سازمان هواپیمایی به جریان افتاده و بوئینگ در این مذاکرات بسیار جدی بوده است.

 

رییس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و از آن‌جا که آمریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در زمینه این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج می‌دهد.