شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو باز گردد

شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو باز گردد سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: شورای‌عالی هماهنگی سران قوا با حذف شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو، زمینه را برای سوءاستفاده رانت‌خواران به وجود آورده است. سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با فارس، گفت: در طول سه سال گذشته این حرف […]

شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو باز گردد

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: شورای‌عالی هماهنگی سران قوا با حذف شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو، زمینه را برای سوءاستفاده رانت‌خواران به وجود آورده است.

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با فارس، گفت: در طول سه سال گذشته این حرف تکراری را بارها بیان کرده‌ایم که انحصار در صنعت خودروسازی موجب بروز مشکلات فراوان برای مردم شده است.

وی افزود: وقتی واردات خودرو به کشور ممنوع است و انحصار در اختیار خودروسازان و اعطای امتیازات مختلف نظیر پرداخت اعتبارات و کمک‌هزینه‌های متعدد به آنها وجود دارد، خودروسازان هیچگاه به سمت مشکلاتشان حرکت نخواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ‌گفت:‌ وجود این انحصار باعث شده است که خودروسازان در هماهنگی کامل با بازار قیمت خودروها را بالا ببرند.

باستانی گفت: نمایندگان مجلس بارها دلیل حذف شورای رقابت از گردونه رقابت تعیین قیمت خودرو تذکر دادند، اما متأسفانه وزارت صمت توجهی به تذکرات بخش‌های مختلف مجلس نداده است.  

وی گفت: انتقاد بعدی مربوط به مصوبات شورای هماهنگی سران قواست که چرا آنها با حذف شورای رقابت، زمینه را برای رانتخواران به وجود آورده و مردم را دچار مشکلات فراوان کردند.

باستانی گفت: تا زمانی که خودروسازان دولتی باشند، وضعیت بازار خودرو همین آش و همین کاسه است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خودروسازان با وجود رانت‌های مختلف به سمت رفع مشکلات حرکت نمی‌کنند، انتظار بهبود بازار خودرو را نمی‌توان داشت.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی‌گفت: وقتی دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی با فساد صورت گرفته در ایران‌خودرو و سایپا مقابله کرده و قیمت خودرو در بازار روبه کاهش بود، به یکباره مواجه با به هم ریختن قیمت خودرو با هماهنگی به وجود آمده با خودروسازان شدیم و همین امر موجب اعتراض سازمان تعزیراتی حکومتی شد، لذا به نظر می‌رسد که انحصار صنعت خودروسازی منجر به آن می‌شود که هیچ‌گاه امیدوار به رفع التهابات و مشکلات بازار خودرو نخواهیم بود.