ضرورت ورود مجلس به ماجرای حقوق‌ نجومی مدیران دولتی

ضرورت ورود مجلس به ماجرای حقوق‌ نجومی مدیران دولتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که نظارت و رسیدگی مجلس و کمیسیون‌‌ها به حقوق‌های نجومی باید استمرار داشته باشد، گفت: مدیران نظام اسلامی باید در سطح اقشار متوسط جامعه زندگی کنند. به گزارش تسنیم، محمد مهدی مفتح در مورد فیش‌های حقوقی نجومی […]

ضرورت ورود مجلس به ماجرای حقوق‌ نجومی مدیران دولتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که نظارت و رسیدگی مجلس و کمیسیون‌‌ها به حقوق‌های نجومی باید استمرار داشته باشد، گفت: مدیران نظام اسلامی باید در سطح اقشار متوسط جامعه زندگی کنند.

به گزارش تسنیم، محمد مهدی مفتح در مورد فیش‌های حقوقی نجومی مدیران دولتی، اظهارداشت: حقوق‌های خارج از عرف برای مدیران اسلامی برازنده نیست و حساسیتی که جامعه نسبت به آن پیدا کرده، درست است.

وی افزود: دستمزد (مجموع پرداختی) به مدیران باید دارای عرف معقول و مقبولی باشد، که برخی با تعیین عناوین مختلف قانون را دور می‌زنند و این اقدامی خلاف قانون است. مجموعه دریافتی یک کارگزار نظام جمهوری اسلامی برای فعالیتی که انجام می‌دهد، باید مشخص و شناخته شده‌ باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که پرداختی خارج از عرف قطعاً مورد قبول مردم نیست، گفت: براساس قانون خدمات مدیریت کشوری، فاصله بین حداقل و حداکثر حقوق (دریافتی) می‌تواند فقط ۷برابر باشد و بیش از آن تخلف است که البته وزارت کار همه ساله حداقل حقوق را اعلام می‌کند.

مفتح ادامه داد: پرداخت خارج از عرف به مدیران دولتی، نادرست است و امروز حساسیت جامعه را شاهد هستیم و گله‌مندی‌‌ها جای شنیدن دارد. مسؤولین باید در این مورد اقدام کنند؛ زیرا با وضعیت اقتصادی و گرفتاری‌های مالی که مردم دارند، نباید دریافتی مدیری خارج از عرف و قانون باشد.

وی با اشاره به این‌که مردم ولی‌نعمت مسؤولین هستند و مدیران کارگزار مردم هستند، بیان‌کرد: حقوق پرداختی(حق‌الزحمه) یک کارگزار نظام جمهوری اسلامی باید متناسب با شرایط کشور و مردم باشد.

نماینده مردم در مجلس اضافه‌کرد: پرداختی به مدیران باید با شرایط اقتصادی عموم جامعه و مردم متناسب باشد؛ فردی که می‌خواهد در پست‌های دولتی و حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران، انجام وظیفه کند، حتماً باید دریافتی او مبتنی بر قانون باشد و بر مبنای آن زندگی خود را تأمین کند.

*مدیران نباید در هزینه کرد مخارج زندگی، بلندپروازی کنند

مفتح تصریح کرد: در دین سفارش شده و حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هم نسبت به مسؤولین اجرایی نظام بیان کردند که مدیران از نظر برخورداری از مباحث زندگی، باید از اقشار متوسط جامعه باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مدیران نباید در هزینه کرد مخارج زندگی، بلندپروازی کنند، باید زندگی عادی و در سطح معمول جامعه داشته باشند؛ اگر مسؤولین چنین زندگی کند، طبیعتاً هزینه زندگی او هم در حد معقول و متوسط جامعه خواهد بود و دریافتی‌اش هم زندگی او را تأمین می‌کند.

وی با بیان این‌که باید هزینه زندگی یک مسؤول نظام و مدیر کشور تأمین شود با طرح این سؤال که این زندگی باید در چه سطحی باشد، اظهارداشت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و اهداف انقلاب، آن را تعیین و بیان کردند که داشتن زندگی حدمتوسط جامعه است و فردی با این زندگی می‌تواند مسؤولیت‌های دولتی هم داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس دهم، تأکید کرد: مجلس وظیفه نظارتی دارد و باید این موضوع را بررسی کند. باید کمیسیون‌های مربوط مجلس به این پرداختی‌‌ها رسیدگی کرده و این موضوع و نظارت بر آن استمرار داشته باشد. کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع ورود کرده و دیوان محاسبات در حال بررسی است.

 

مفتح در مورد استفاده از منابع اختصاص یافته برای پاداش مدیران، گفت: کسی نمی‌تواند از قانون بودجه سرپیچی کند زیرا تخلف محسوب می‌شود و دیوان محاسبات با آن برخورد می‌کند و هر موردی باید در حوزه خودش هزینه شود و مصرف در جایی دیگری، خلاف است.