پایان مأموریت ۶ عضو شورای نگهبان تا ۲۵ روز دیگر

پایان مأموریت ۶ عضو شورای نگهبان تا ۲۵ روز دیگر به گزارش تسنیم، ۲۵ روز دیگر مأموریت ۶ عضو حقوقی و فقهی شورای نگهبان در حالی به پایان می‌رسد که می‌بایست تکلیف ۳ عضو حقوقی این شورا با معرفی آیت‌ا… آملی‌لاریجانی به مجلس شورای اسلامی مشخص شود. شواری نگهبان به عنوان مهم‌ترین نهاد حکومتی با […]

پایان مأموریت ۶ عضو شورای نگهبان تا ۲۵ روز دیگر

به گزارش تسنیم، ۲۵ روز دیگر مأموریت ۶ عضو حقوقی و فقهی شورای نگهبان در حالی به پایان می‌رسد که می‌بایست تکلیف ۳ عضو حقوقی این شورا با معرفی آیت‌ا… آملی‌لاریجانی به مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

شواری نگهبان به عنوان مهم‌ترین نهاد حکومتی با ۱۲ عضو است؛ ۶ عضو فقیه که منصوب ولی‌فقیه هستند و ۶ عضو حقوقدان که با معرفی رییس قوه قضاییه و تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند تا به ۴ وظیفه اصلی خود یعنی، «پاسداری‏ از احکام‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسی‏ از نظر عدم‏ مغایرت‏ مصوبات‏ مجلس»، «حضور در مجلس و استماع مذاکرات نمایندگان و اظهارنظر در مورد آن، هنگام‏ مذاکره‏ درباره‏ طرح‏ قانونی یا لایحه‌‌ای فوری که در دستور کار مجلس قرار گرفته»، «تفسیر قانون‏ اساسی» و «نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آرای‌عمومی‏ و همه‏ پرسی» برای حراست از حقوق مردم با توسل به شرع و قانون اساسی تشکیل جلسه می‌دهند.

سیامکره‌پیک، محمد‌سلیمی و محمدرضا‌علیزاده ۳ عضو حقوقی شورای نگهبان هستند که ۲۶ تیرماه مأموریتشان در شورای نگهبان به پایان خواهد رسید و شنیده‌ها از معرفی احتمالی برخی گزینه‌های جدید مانند عباسعلی‌کدخدایی و فیروز اصلانی از سوی رییس دستگاه قضا به مجلس شورای اسلامی تا چند روز دیگر حکایت دارد. این خبر هنوز از سوی مقام رسمی تأیید نشده است.

 

وضعیت مأموریت آیات جنتی، مدرسی‌یزدی و شب‌زنده‌دار در شورای نگهبان نیز باید توسط مقام معظم رهبری تعیین تکلیف شود تا ترکیب ۱۲ نفره شورای نگهبان بعد از ۲۶ تیر کامل شود.