علی‌رغم صدرنشینی شرکت‌های داخلی در مناقصات،دیپلماسی ضعیف اقتصادی، ۳۰ میلیارد دلار مناقصه بین المللی را زمین زد!

علی‌رغم صدرنشینی شرکت‌های داخلی در مناقصات دیپلماسی ضعیف اقتصادی، ۳۰ میلیارد دلار مناقصه بین المللی را زمین زد! قابلیت افزایش صادرات انرژی تا سقف ۳۵۰ میلیارد دلار در ۵ سال گذشته شرکت‌های ایرانی پروژه‌هایی به ارزش مجموع بیش از ۳۰ میلیارد دلار فقط در کشور عراق برنده مناقصه شدند که به دلیل نبود حمایت‌های سیاسی […]

علی‌رغم صدرنشینی شرکت‌های داخلی در مناقصات

دیپلماسی ضعیف اقتصادی، ۳۰ میلیارد دلار مناقصه بین المللی را زمین زد!

قابلیت افزایش صادرات انرژی تا سقف ۳۵۰ میلیارد دلار

در ۵ سال گذشته شرکت‌های ایرانی پروژه‌هایی به ارزش مجموع بیش از ۳۰ میلیارد دلار فقط در کشور عراق برنده مناقصه شدند که به دلیل نبود حمایت‌های سیاسی از دست رفت.

رییس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و تشکل‌های وابسته ایران گفت: امروز کشور نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی در خارج از کشور برای توسعه صادرات است و در این زمینه دولتمردان و سیاسیون نقش خطیری برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، «عوض‌محمد پارسا» روز گذشته در نخستین نشست مطبوعاتی فدراسیون صادرات انرژی و تشکل‌های وابسته ایران اظهارداشت: دولت یازدهم در نخستین سال‌های روی کار آمدن، آن‌قدر درگیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد که از برخی مسایل داخلی غافل شد.

به گفته این مقام مسؤول، راهکار اساسی، پیشبرد همزمان و موازی برجام‌های خارجی و داخلی بود تا تأثیر به مراتب بهتری بر اقتصاد کشور بر جای می‌گذاشت.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز نسبت به گذشته در مقوله صادرات، با شرایط به مراتب بهتری مواجه‌ایم؛ به‌طوری که در گذشته مجبور به دور زدن تحریم‌ها به اشکال مختلف بودیم و پول زیادی نیز در همین راستا از دست می‌رفت، اما این محدودیت‌ها و مشکلات با همت دولت یازدهم از بین رفته است.

پارسا با بیان این‌که دولت دهم با ۵ هزار تریلیون ریال (۵۰۰ هزار میلیارد تومان) بدهی، خزانه را تحویل دولت یازدهم داد، افزود: یکهزار تریلیون ریال (۱۰۰ هزار میلیارد تومان) این بدهی مربوط به بخش خصوصی، تولیدکنندگان و پیمانکاران و مابقی آن سهم صندوق‌های اجتماعی، بیمه‌ها، بانک‌ها و … است.

وی گفت: بدهی‌های امروز بخش خصوصی همان مبالغی بوده که این بخش از بانک‌ها وام گرفته و هنوز پس نداده است و وقتی پای معوقات و بدهی‌ها به میان می‌آید، از دریافت ضمانت‌نامه‌ها، اعتبار‌ها در خارج و … محروم می‌شود.

رییس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و تشکل‌های وابسته ایران تصریح‌کرد: در همه جای جهان، هرکجا که مسأله صادرات شکل گرفته است، شاهد حمایت دولت‌ها و پوشش ریسک‌های صادرکنندگان هستیم، اما در ایران هنوز درگیر برجام داخلی اقتصادی و رفع معضلات فرا روی صادرکنندگان هستیم.

وی یادآورشد: این فدراسیون شرکتی کوچک در کشور ترکیه به ثبت رسانده است و موفق شد بابت اجرای یک پروژه در کشور عراق، ۳۰۰ میلیون دلار از اگزیم(صادرات- واردات) بانک ترکیه فاینانس (تأمین مالی خارجی) بگیرد و این در حالی بود که همان زمان بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه صادرات اصلاً پاسخی به درخواست فدراسیون نمی‌دادند.

پارسا ارزش صادرات انجام شده توسط این فدراسیون را سالیانه ۳۵ میلیارد دلار اعلام کرد که قابلیت افزایش تا ۳۵۰ میلیارد دلار را داراست و انجام این مهم، مستلزم رفع مشکلات داخلی اقتصاد است.

وی با بیان این‌که دولت‌ها نباید اهداف تعریف شده اقتصادی را تغییر دهند، به اجرایی‌نشدن مصوبه‌های مجلس توسط دولت احمدی‌نژاد در گذشته اشاره کرد که ضربه‌ها و لطمات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد.

این مقام مسؤول به‌طور نمونه با اشاره به نرخ ارز، ادامه داد: مطابق قانون، نرخ ارز باید سالیانه معادل تفاوت تورم داخلی و خارجی تعدیل می‌شد، اما با تعدیل سالیانه ۳ درصدی شاهد افزایش به یک باره قیمت آن از ۱۲ هزار به ۳۷ هزار ریال بودیم که منجر به کاهش تولید، صادرات و اشتغال در کشور شد.

وی یادآور شد: هرچند همان زمان برخی کارشناسان و اقتصاددانان نسبت به این مسأله واکنش نشان داده و سخن به میان آوردند، اما در عمل در آن زمان مافیای واردکنندگان قاچاق که ارز ارزان را به نفع خود می‌دانست، پیروز میدان شد.

پارسا تأکید کرد، باید قیمت حامل‌های انرژی واقعی شده، درآمد دلاری حاصل از صادرات به صندوق توسعه ملی و درآمد ریالی آن به صندوق رفاه ملی واریز شود تا اقتصاد رونق یافته و منجر به بهبود ثبات اقتصادی و امنیت اجتماعی شود.

وی با بیان این‌که برجام تاکنون دستاوردی در حوزه صادرات نداشته، یادآورشد: امروز حتی بازار بزرگ کشور عراق در حال از دست رفتن است.

پارسا با تأکید بر لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی در صادرات، تصریح‌کرد: این وظیفه دولتمردان است تا تلاش بیش‌تری در این زمینه داشته و شرایط را برای حضور هر چه بیش‌تر شرکت‌های توانمند ایرانی در خارج از کشور فراهم کنند.

وی به از دست رفتن بیش از یک میلیارد دلار پروژه در دو سال گذشته در کشور عراق اشاره کرد که شرکت‌های ایرانی برنده مناقصه‌های آن‌ها شده بودند، اما به دلیل پیگیری نشدن پروژه‌ها توسط مسؤولان دولتی و نبود دیپلماسی اقتصادی، به راحتی به سایر شرکت‌های خارجی واگذار شد.

رییس هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و تشکل‌های وابسته ایران، به‌طور نمونه به پروژه ساختمانی ۱۵ میلیارد دلاری در عراق اشاره کرد که شخص «اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه برای گرفتن آن بیش از ۱۰ بار با بخش خصوصی این کشور همراه شد تا بالاخره موفق شدند. توسعه صادرات در ایران نیز نیازمند چنین همراهی‌هایی از سوی مسؤولان و متولیان امر است؛ مسأله‌ای که نظیر آن در دولتمردان ژاپنی و چینی به کرات ملاحظه شده است.

وی اضافه کرد: در ۵ سال گذشته نیز شرکت‌های ایرانی پروژه‌هایی به ارزش مجموع بیش از ۳۰ میلیارد دلار فقط در کشور عراق برنده مناقصه شدند که به دلیل نبود حمایت‌های سیاسی از دست رفت.

پارسا از شکل‌گیری معاونت امور صادراتی در سطح ریاست جمهوری در آینده نزدیک خبر داد تا برجام داخلی در حوزه اقتصادی هر چه سریع‌تر شکل گرفته و از پراکنده کاری در این راستا جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، فدراسیون صادرات انرژی و تشکل‌های وابسته ایران از سال ۱۳۸۹ با عنوان «اتحادیه تشکل‌های صادراتی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، برق، آب و فاضلاب، انرژی‌های نو، ساختمان و احداث و مخابرات و اتوماسیون» آغاز به‌کار کرد و در سال ۱۳۹۲ به عنوان نخستین فدراسیون صادرات انرژی و تشکل‌های وابسته ایران در اتاق بازرگانی ایران به ثبت رسید.

۱۸ تشکل صادراتی و ۱۳۰ شرکت صادراتی بزرگ، عضو این فدراسیون هستند.

 

۱۰ درصد از مجموع ۳۵ میلیارد دلار صادرات این فدراسیون در سال گذشته مربوط به خدمات فنی و مهندسی، ۷۰ درصد میعانات گازی و فرآورده‌های پتروشیمی و ۲۰ درصد دیگر تولیدات صنعتی نظیر برق، گاز و سیمان بود.