دبیر انجمن واردکنندگان خودرو علاقهای به تولید خودروهای هیبریدی وجود ندارد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اکنون دو هزار خودروی هیبریدی در داخل کشور تردد دارند و مشکلی به لحاظ دانش فنی و آشنایی مکانیکها با آن وجود ندارد. دولت باید در این حوزه پا روی علایق شخصی خود بگذارد و اجازه دهد هر فرد […]
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
علاقهای به تولید خودروهای هیبریدی وجود ندارد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اکنون دو هزار خودروی هیبریدی در داخل کشور تردد دارند و مشکلی به لحاظ دانش فنی و آشنایی مکانیکها با آن وجود ندارد. دولت باید در این حوزه پا روی علایق شخصی خود بگذارد و اجازه دهد هر فرد ایرانی که تمایل دارد بتواند خودروی هیبرید وارد کند. وقتی با یک تویوتا کمری هیبریدی رفت و برگشت مسیر تهران-مشهد را تنها با ۲۳ لیتر بنزین میتوان طی کرد دیگر نیازی برای سوبسید بنزین نیست.
مهدی دادفر در گفتوگو با ایلنا، درخصوص تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و مصرف بالای این سوخت فسیلی گفت: من بارها مخالفت خود را با این میزان مصرف بنزین اعلام کردم و معتقدم که بنزین یک سرمایه بین نسلی است و باید آن را برای نسلهای آینده نیز حفظ کرد اما اینکه با چه سیاستی به کاهش مصرف آن کمک کرد موردی است که ما با سیاستمداران فعلی در مورد آن اختلافنظر داریم.
وی افزود: وقتی قیمت بنزین را به بهانه مصرف زیاد و پرداخت یارانه افزایش میدهیم آیا جایگزینی برای آن معرفی کردیم که مردم به سمت آن نرفتند؟ وقتی در ۱۰ سال اخیر ۱۰ میلیون خودرو تولید کردیم که به غیر از پراید تمام آنها مصرفی فراتر از استانداردهای جهانی ۲۰ سال پیش و نه حالحاضر دنیا را دارند و مردم مجبور میشوند که ماشینهایی با مصرف بالا بخرند؛ چرا مردم را سرزنش میکنیم که بنزین زیاد مصرف میکنند؟
دادفر ادامه داد: از ۸۵ میلیون لیتری که روزانه در کشور بنزین مصرف میشود، ۹۵ درصد آن برای تولیدات ایران خودور و سایپا است و سهم خودروهای وارداتی تنها پنج درصد است. آقایان حرف زور میگویند هم بنزین را لیتری سه هزار تومان میکنند، هم مجبور میکنند که خودرویی سوار شویم که بیشترین مصرف بنزین در بین خودروهای تولید در دنیا را دارد. طبیعی است که با این فرمول شهروندان به لحاظ اقتصادی ضعیف میشوند و اعتراض میکنند. اکنون در هر خانوادهای یک دانشجو وجود دارد که معمولاً اینها چهار واحد اقتصاد خواندهاند پس دولت با مردم بیسواد مواجه نیست.
دادفر با اشاره به طرح هوشمندسازی تعرفه خودرو گفت: ما دو سال پیش پیشنهاد دادیم که خودروهایی که کم مصرف و دارای آلایندگی کمتری هستند تعرفه ۱۰ درصدی برای آنها محاسبه شود و به ازای افزایش هر اسببخار و مصرف سوخت تعرفه آن افزایش پیدا کند این در دنیا مرسوم است و به آن مالیات بر دارندگی میگویند به این ترتیب آخر سال کسی که مازراتی دارد آخر سال ۲۰ میلیون مابهالتفاوت مصرف سوخت را به دولت پرداخت میکند که این طرح هم مانند سایر طرحهای اصلاحی توجهی به آن نشد.
وی درخصوص تولید خودروی هیبریدی در داخل کشور گفت: ما در این حوزه هیچ فعالیتی نکردیم و هر کسی که چنین ادعایی میکند بنده صراحتاً میگویم که دروغ میگوید. ما میتوانیم این خودروها را در داخل تولید کنیم اما رفتارها نشان داده که نمیخواهیم چنین اتفاقی در داخل از کشور صورت بگیرد.
دبیر واردکنندگان خودرو افزود: پنج سال پیش موتور هیبریدی از استرالیا به ایران آمد و حتی بر روی خودروی سمند نصب شد اما پس از آن مسکوت ماند. همچنین چهار طرح کلان در سازمان گسترش برای تولید خودروی هیبرید با ۴۴ میلیارد ریال اعتبار و باز پرداخت ۴۶ میلیارد ریال مطرح شد و در سال ۹۰ این پروژه آغاز شد و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال ۹۱ با پرداخت ۱۲ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شد. مطابق این تفاهمنامه مقرر شد سه مدل خودروی هیبریدی در ایرانخودرو و ال۹۰ هیبریدی در پارسخودرو تولید شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.