آموزش به خودروهای خودران برای برخورد با رانندگان خودخواه فناوری خودروهای خودران به اندازهای پیشرفته شده است که به جادهها راه یافته و هنوز هم چالشهایی در مورد اشتراک یک فضا میان رایانهها و انسان وجود دارد. به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، هوشمصنوعی تمایل دارد تصور کند که همه انسانها به یک […]
آموزش به خودروهای خودران برای برخورد با رانندگان خودخواه
فناوری خودروهای خودران به اندازهای پیشرفته شده است که به جادهها راه یافته و هنوز هم چالشهایی در مورد اشتراک یک فضا میان رایانهها و انسان وجود دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، هوشمصنوعی تمایل دارد تصور کند که همه انسانها به یک روش برخورد میکنند و به روشی قابل پیشبینی و منطقی رفتار میکنند.
ولی رفتار همه ما به هنگام رانندگی در ترافیک و خیابانهای شلوغ با یکدیگر متفاوت است و تصور هوش مصنوعی کاملاً اشتباه است.
تحقیقات جدیدی که از سوی محققان «آزمایشگاه علوم رایانه و هوشمصنوعی»(CSAIL) دانشگاه «امآیتی»(MIT) انجام شده، چگونگی رفتار هوشمصنوعی در پیشبینی رفتار رانندگان در جاده را آزمایش و بررسی کردند.
البته این پیشبینی به درجهای از آگاهی اجتماعی احتیاج دارد که برای ماشینها دشوار است.
بنابراین محققان ابزارهایی از روانشناسی اجتماعی را به کار گرفتند تا به سیستم کمک کنند که رفتارها هنگام رانندگی را به دو دسته «خودخواه» و «غیرخودخواه» طبقهبندی کند.
سیستم ساخت محققان دانشگاه «امآیتی» رفتارهای رانندگان را مشاهده کرد و پس از آن قادر بود حرکت بعدی ماشینها را بهتر پیشبینی کند. دقت پیشبینی رفتار رانندگان با استفاده از این سیستم ۲۵ درصد بهتر از گذشته شد.
این نوع بینش به رفتارهای انسانی برای خودروهای خودران از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا امنیت رانندگان و این خودروها را تأمین میکند.
پیش از این خودروهای خودران به شهروندان آسیب رساندهاند. به عنوان مثال، سال گذشته یک خودرو خودران شرکت «اوبر»(Uber) یک عابرپیاده را کشت.
زیرا این خودرو توانایی تشخیص عابران پیاده را نداشت.
«ویلکو شوارتنیگ»(Wilko Schwarting) محقق ارشد پروژه اظهار کرد، ما نیاز داریم که تحقیقات خود را گسترش دهیم تا در گام بعدی مدل خود را برای دوچرخهسواران، عابران پیاده و سایر سیستمهای رباتیک استفاده کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.