در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علومپایه زنجان محقق شد طراحی سیستم ایمنی هوشمند وسایلنقلیه خودکار مبتنی بر انسان به همت اساتید و دانشجویان دانشگاه، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان سیستم ایمنی هوشمند برای وسایلنقلیه خودکار مبتنی بر انسان طراحی شد. به گزارش ایسنا، این روزها اکثر تولیدکنندگان بزرگ خودرو در تلاش هستند تا راههایی را برای […]
در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علومپایه زنجان محقق شد
طراحی سیستم ایمنی هوشمند وسایلنقلیه خودکار مبتنی بر انسان
به همت اساتید و دانشجویان دانشگاه، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان سیستم ایمنی هوشمند برای وسایلنقلیه خودکار مبتنی بر انسان طراحی شد.
به گزارش ایسنا، این روزها اکثر تولیدکنندگان بزرگ خودرو در تلاش هستند تا راههایی را برای ایمن کردن خودروها ایجاد کنند. نظارت بر اقدامات راننده توسط تکنیکهای بینایی کامپیوتر برای تشخیص بلادرنگ اشتباهات رانندگی و سپس برنامهریزی برای رانندگی مستقل در جهت اجتناب از برخورد خودرو، یکی از مهمترین مسائلی است که در بینایی ماشین و سیستمهای حملونقل هوشمند مورد بررسی قرار گرفته است.
در همین رابطه، اساتید و دانشجویان دانشکده علوم رایانه و فناوری اطلاعات دانشگاه تحصیلات تکمیلی علومپایه زنجان به سرپرستی ابراهیم انصاری و پروین رزاقی، سیستمی را با عنوان «سیستم ایمنی هوشمند برای وسایلنقلیه نیمه خودکار مبتنی بر انسان» طراحی کردهاند که هدف اصلی این سیستم، جلوگیری از حوادث ناشی از خستگی، خوابآلودگی و حواسپرتی رانندگان است.
پروژه طراحی سیستم ایمنی هوشمند برای وسایلنقلیه خودکار مبتنی بر انسان، یک سیستم ایمنی یکپارچه را پیشنهاد میکند که بهطور مداوم راننده و محیط اطراف خودرو را نظارت کرده و در نهایت تصمیم میگیرد که وضعیت فعلی خودرو ایمن است یا خیر؟
برای این منظور، یک خودروی معمولی که «فراز» نامگذاری شده است، با یک سیستم بینایی که متشکل از چهار دوربین نصب شده همراه با یک ابزار جامع برای ارتباط با حسگرهای نصب شده فعلی و دیگر سیستمهای خودرو و ارسال فرمانها با عملکردهای مختلف است، مجهز شده است.
سیستم بینایی از یک شبکه رمزگذار، رمزگشای کانولوشنال عمیق برای درک صحنه و از تشخیص حالت راننده بهرهمند میشود. همچنین در این مطالعه تواناییهای داخلی برای توسعه فناوری توسط وسایلنقلیه مرسوم به منظور تولید خودروهای هوشمند و یک سیستم هوشمند برای افزایش ایمنی و کمک به راننده در شرایط یا موقعیتهای مختلف بررسی شده است.
تشخیص نگاه، ژستسر، خوابآلودگی و حواسپرتی راننده و یک مدل بلادرنگ برای تخمین نقاط کلیدی بدن راننده بر روی تصاویر خروجی دوربین کابین خودرو، پیادهسازی شده است که استخوانبندی بدن شامل سر، مچ دست، آرنج و شانه را تشخیص داده و با خطوط رنگی متمایز میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.