درآمد سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان با صادرات بنزین مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اجرای سهمیهبندی بنزین گفت: بیشک کلیات این طرح و اجرای آن کار درستی بوده، چراکه نهتنها سبب بهینهسازی مصرف میشود، بلکه موجب افزایش صادرات و کاهش قاچاق سوخت نیز میشود، اما مواردی نیز در این طرح […]
درآمد سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان با صادرات بنزین
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اجرای سهمیهبندی بنزین گفت: بیشک کلیات این طرح و اجرای آن کار درستی بوده، چراکه نهتنها سبب بهینهسازی مصرف میشود، بلکه موجب افزایش صادرات و کاهش قاچاق سوخت نیز میشود، اما مواردی نیز در این طرح وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، فرید عامری با اشاره به نگرانیهایی که در این باره برای مردم به وجود آمده است، اظهار کرد: به دلیل تفاوت در سطح درآمد و هزینهها، نگرانیهایی برای مردم به وجود آمده که البته بنده اطلاع دقیقی از تدبیر دولت برای حل این مسأله ندارم، اما اطلاع دارم که قرار است کمک ریالی در اختیار خانوادههای مشمول قرار گیرد.
وی ادامه داد: قاعدتاً باید این افزایش هزینه که از محل اصلاح قیمت بنزین بوجود آمده در خانوادهها جبران شود و نباید بار زیادی بر خانوارهایی که مصرف بنزین آنها متوسط است، تحمیل شود. علاوه بر این قیمتها نیز باید در بازار کنترل شود که به نظر میرسد دولت برای این مسأله برنامههایی را در نظر گرفته است.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر اینکه سهمیهبندی بنزین موجب مصرف بهینه در این فرآورده نفتی میشود، تصریح کرد: علاوه بر این، اجرای این طرح موجب خواهد شد که حجم قابلتوجهی بنزین صادر شود؛ یعنی دولت از محل صادرات و ارزآوری نیز منفعت خواهد برد.
عامری تصریح کرد: نکته مهمی که چندان مورد توجه قرار نگرفته، برنامه دولت برای درآمد ارزی است. آنطور که معاون وزیر اقتصاد اعلام کردهاند، ۱۴ هزار میلیارد تومان سالانه از محل صرفهجویی بنزین و صادرات این فرآورده نفتی عاید کشور میشود که اگر حداقل ۵۰ درصد این مبلغ برای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی هزینه شود، میتواند کارساز باشد.
وی، ضمن انتقاد از وضعیت فعلی حملونقل عمومی در کشور اظهار کرد: ناوگانهای حملونقل عمومیدر تمام شهرهای کشور به میزان کافی وجود ندارد که لازم است دولت برای این مسأله تدابیری را در نظر بگیرد تا افراد بدون مشکل و دغدغه بتوانند از وسائل حملونقل عمومی استفاده کنند.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای ملی، در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تأثیر این طرح در کاهش قاچاق سوخت گفت: بیشک این موضوع در کاهش قاچاق تأثیرگذار است، چرا که بنزین ۳۰۰۰ تومانی و ۳۵۰۰ تومانی عملاً حاشیه سود افرادی که قاچاق میکردند را کاهش داده است، اما باید به این مسأله نیز توجه کرد که قاچاق گازوئیل ادامه دارد که باید برای آن تدابیری در نظر گرفته شود.
عامری، یکی از اشتباهات این طرح را تعیین نکردن سهمیه برای بنزین سوپر دانست و افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد خودروهای موجود در چرخه حملونقل کشور باید از بنزین سوپر استفاده کنند، بهتر بود که دولت برای این بخش نیز سهمیهای را در نظر میگرفت، چراکه در این شرایط خودروها دچار بدسوزی میشوند و با توجه به اینکه هزینه تعمیرات افزایش یافته و عملا سرمایه ملی از دست میرود، بنابراین وزارت نفت باید برای این بخش نیز سهمیهای را لحاظ میکرد.
***
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.