موج نگرانی‌ها از باطل شدن سهمیه سوخت

موج نگرانی‌ها از باطل شدن سهمیه سوخت پس از سهمیه‌بندی بنزین، جایگاه‌های سوخت با ازدحام مردم مواجه شد که این صف‌های طولانی هنوز هم در برخی مناطق برقرار است و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. به گزارش ایسنا، بر پایه طرح مدیریت مصرف سوخت، از بامداد ۲۴ آبان قیمت بنزین سهمیه‌بندی برای وسایل نقلیه […]

موج نگرانی‌ها از باطل شدن سهمیه سوخت

پس از سهمیه‌بندی بنزین، جایگاه‌های سوخت با ازدحام مردم مواجه شد که این صف‌های طولانی هنوز هم در برخی مناطق برقرار است و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، بر پایه طرح مدیریت مصرف سوخت، از بامداد ۲۴ آبان قیمت بنزین سهمیه‌بندی برای وسایل نقلیه لیتری ۱۵۰۰ تومان و قیمت آزاد آن لیتری ۳۰۰۰ تومان تعیین شد. اما آنچه که هنوز سؤال‌برانگیز است، طولانی بودن صف جایگاه‌های بنزین پس از گذشت یک هفته‌ از اجرای این طرح است.

محمد عطاپور، مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی علت این امر را زمان‌بر بودن استفاده از کارت سوخت شخصی افراد می‌داند.

وی معتقد است، با توجه به اینکه افراد باید از کارت شخصی خودشان استفاده کنند، این موضوع کمی‌فرآیند سوخت‌گیری را زمان‌بر کرده است.

به گفته او برخی از جایگاه‌ها نیز دچار آسیب شده‌اند که موجب ایجاد صف‌های طولانی در سایر جایگاه‌های بنزین شده است.

عطاپور با بیان اینکه در حال‌حاضر هزینه‌های جایگاه‌ها سه برابر افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در این بین شاهدیم که برخی از دادن پول به کارگران جایگاه‌ اجتناب می‌کنند که همین  مسأله  مشکلاتی را به وجود آورده است.

لازم به توضیح است که در ناآرامی‌های اخیر تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت تخریب شدند که تعمیر آنها حدود یک ماه زمان می‌برد.

علاوه بر این سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز درباره‌ علت ایجاد صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های بنزین اظهار کرد: بیشتر صف‌ها به این دلیل است که مردم نگران باطل شدن سهمیه سوخت خود در ماه‌های بعد هستند و این در شرایطی است که ما بارها اعلام کرده‌ایم که سهمیه سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها تا شش ماه قابل ذخیره است.

وی با تأکید بر اینکه ما هیچ مشکلی بابت تامین سوخت و افزایش تقاضا نداریم، ادامه داد: جای هیچگونه نگرانی برای مردم وجود ندارد؛ چرا که هیچ مشکلی در جایگاه‌های بنزین وجود ندارد و سوخت‌رسانی مانند روال گذشته انجام می‌شود.

کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده است.