کلیه ناوگان اتوبوسرانی تهران دارای معاینه فنی هستند

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران کلیه ناوگان اتوبوسرانی تهران دارای معاینه فنی هستند سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: به جرأت می‌توانیم بگوییم کلیه ناوگان اتوبوسرانی معاینه فنی از شهر تهران دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین ‌مقدم در پنجمین جلسه کارگروه رفع دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد افزود: در گذشته معاینه فنی […]

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران

کلیه ناوگان اتوبوسرانی تهران دارای معاینه فنی هستند

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: به جرأت می‌توانیم بگوییم کلیه ناوگان اتوبوسرانی معاینه فنی از شهر تهران دارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین مقدم در پنجمین جلسه کارگروه رفع دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد افزود: در گذشته معاینه فنی در اطراف تهران نیز انجام می‌شد و حتی بدون حضور اتوبوس‌ها نیز مواردی از دریافت برگه معاینه فنی را داشتیم اما پیگیری‌ها منجر به این نتایج جدید شد که اکنون شاهد آن هستیم.

سرپرست ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به مواردی که از سوی شهروندان به عنوان دودزایی فرض می‌شود که بعضاً اشتباه است، تصریح کرد: متأسفانه یا خوشبختانه شهروندان نمی‌دانند که دیزل نباید هیچ دود مرئی داشته باشد و گزارش‌های بسیاری در این خصوص به دست ما می‌آید. نمی‌توانیم بگوییم دیزل ذاتاً دودزا است، اما برخی از شهروندان زمان و شرایط دودزایی اتوبوس‌ها را نمی‌دانند.

وی افزود: اتوبوس‌های ما استاندارد یورو۳ دارند و اکثراً فرسوده هستند،‌ در نتیجه برای کارشناسان تا حدی قابل پذیرش است.

مقدم با بیان اینکه برخلاف فرض مسؤولان، داشتن برگه معاینه فنی به معنی این نیست که خودرویی آلودگی تولید نمی‌کند اظهار داشت: خودرویی که حداقل‌های ایمنی را داشته باشد، برایش مجوز صادر می‌شود و در تمامی‌جهان نیز به همین صورت است.

وی با بیان اینکه اکنون تمامی‌ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی‌شهر تهران دارای معاینه فنی هستند ادامه داد: حالا می‌توانیم به دنبال حداکثرها برویم و ملاک را صرفاً بر روی اخذ معاینه فنی نگذاریم.

مقدم با تأکید بر اینکه توانمندی علمی ‌و فنی در شرکت معاینه فنی نهادینه است ادامه داد: اکنون تمامی ‌اتوبوس‌ها دارای معاینه فنی هستند اما از منظر شهر و شهروندان کافی نیست و با توجه به دانش تجربی نباید صرفاً به معاینه فنی اکتفا شود و با توجه به فرصت‌های سه و شش ماهه‌ای که برای معاینه فنی در نظر گرفته شده است،‌ شهروندان می‌توانند زودتر از این بازه نیز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و نسبت به رفع مشکلات فنی اقدام کنند.

سرپرست ستاد معاینه فنی با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال و با توجه به آلودگی هوای ناشی از وارونگی هوا با فشار حداکثری از سوی مردم و مسؤولان روبه‌رو هستیم افزود: باید نگاه حداکثری را در معاینه فنی داشته باشیم و از دیزل‌های فرسوده رفع مشکل شود.

همچنین نصرا…‌هاشمی، ‌معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه قدم بسیار بزرگی در رفع دودزایی اتوبوس‌های شرکت واحد برداشته شد، اظهار داشت: کیفیت سوخت، فیلتر دوده و عوامل دیگری در دودزایی اتوبوس‌ها دخیل هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات خود را در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داده ایم و اتوبوس‌ها قبل از حضور در مراکز معاینه فنی برخی از ایرادات را برطرف می‌کنند و نتیجه این است که راحت‌تر می‌توانیم موانع را برداریم.

هاشمی‌ با بیان اینکه مواردی از قیبل رنگ خودرو، تعداد صندلی‌ها و مواردی از این دست در حال مذاکره با پلیس راهور است تا برای آنها نیز به نتایج مطلوبی برسیم.

معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تصریح کرد: اکنون اتوبوسی در سطح شهر تهران تردد ندارد که فاقد معاینه فنی باشد.

وی با تأکید بر اینکه اصالت اتوبوس باید به تأیید برسد،‌ درخصوص بحث مواردی از قبیل تغییر رنگ اتوبوس‌ها گفت: همکاران ما در شرکت‌های خصوصی بخش قابل‌توجهی از این موارد را برطرف کرده‌اند.

در ادامه سیدغفار وهابی، معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران توضیحاتی درخصوص دور جدید کنترل معاینه فنی خودکار که به صورت سیار بر روی کلیه خودروهای سنگین در بزرگراه‌ها در سال‌جاری انجام شده ارائه کرد و گفت: ۱۰۴۹ دستگاه تا این لحظه مورد بازدید مجدد آلایندگی قرار گرفتند و از این تعداد پنج دستگاه مشمول معاینه فنی نبودند، ‌۸۸ درصد دارای معاینه فنی و ‌۱۲ درصد فاقد معاینه فنی بودند.

وی ادامه داد: از این تعداد دستگاه ۷۵ درصد مجددا تست آلایندگی را قبول شدند و ۲۵ درصد مردود شدند. در واقع ۹۳۱ دستگاه دارای معاینه فنی بودند که از این تعداد ۱۹۹ خودرو از تست مجدد آلایندگی مردود شدند.

وی تأکید کرد: شهرداری تهران همکاری خوبی با ستاد معاینه فنی دارد و اکنون در حوزه خدمات شهری نیز مانند حوزه‌های دیگر موظف به اخذ برگه معاینه فنی است و هیچ پیمانکاری نمی‌تواند بدون اخذ معاینه فنی از مراکز شهر تهران فعالیت کند.

وهابی افزود: سبد شهرداری تهران در آلودگی هوای شهر تهران بسیار ناچیز است و با وجود سهم اندک در این سبد نیز وظیفه خود را به نحو احسنت انجام داده است.