اسناد مناقصه احداث راه‌آهن اصفهان- اهواز آماده می‌شود

تا ۶ ماه آینده اسناد مناقصه احداث راه‌آهن اصفهان- اهواز آماده می‌شود مدیرعامل شرکت ساخت ‌و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل با بیان این‌که اسناد مناقصه احداث راه‌آهن اصفهان- اهواز براساس برنامه زمان‌بندی شده تا ۶ ماه دیگر آماده می‌شود، گفت: ارزش تقریبی این قرارداد با احتساب قیمت‌های روز حدود ۴٫۵ میلیارد یورو برآورد شده […]

تا ۶ ماه آینده

اسناد مناقصه احداث راه‌آهن اصفهان- اهواز آماده می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت ‌و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل با بیان این‌که اسناد مناقصه احداث راه‌آهن اصفهان- اهواز براساس برنامه زمان‌بندی شده تا ۶ ماه دیگر آماده می‌شود، گفت: ارزش تقریبی این قرارداد با احتساب قیمت‌های روز حدود ۴٫۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

علی نورزاد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار ‌داشت: الحاقیه تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش با کره‌ای‌‌ها برای ساخت راه‌آهن اصفهان- اهواز به امضا رسید و برای کار در این پروژه برنامه زمان‌بندی شده‌ای را با کره‌ای‌‌ها تعیین کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از موارد این برنامه زمان‌بندی شده این است که کره‌ای‌‌ها پس از دو ماه از امضای تفاهم‌نامه از سایت پروژه بازدیدی داشته باشند و یافته‌های خودشان را اعلام کنند.

نورزاد گفت: از این‌رو روز سه‌‌شنبه هفته گذشته هیأت کره‌ای از سایت پروژه راه‌آهن اصفهان- اهواز بازدید کردند و چهارشنبه هفته گذشته هم جلسه‌ای با حضور کره‌ای‌‌ها برای معرفی نتایج و مطالعات مفهومی محور از این پروژه برگزار شد.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان این‌که در این الحاقیه تفاهم‌نامه یک زمان‌بندی از مراحل کار و پیشرفت پروژه مشخص شده است، ادامه ‌داد: قرار بر این است که در پایان ماه چهارم کره‌ای‌‌ها پروپوزال و پیشنهاد طرح تأمین مالی و اجرایی پروژه را به شرکت ساخت و وزارت راه ‌و شهرسازی ارایه کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت گفت: ۱۱ نفر از نمایندگان این شرکت کره‌ای در ایران مستقر شده‌اند و مشغول انجام فعالیت‌های اولیه و تبادل اطلاعات هستند تا پیشنهاد خود را درباره فعالیت در این پروژه ارایه دهند و شرکت ساخت هم ظرف یک ماه این پیشنهاد را بررسی و نتیجه را به کره‌ای‌‌ها اطلاع می‌دهد.

وی درباره زمان برگزاری مناقصه پروژه راه‌آهن اصفهان- اهواز گفت: در صورت انجام کار براساس برنامه زمان‌بندی شده، تا ۶ ماه دیگر اسناد مناقصه ساخت راه‌آهن اصفهان- اهواز آماده خواهد شد.

نورزاد با اشاره به مبلغ این قرارداد گفت: مبلغ و ارزش قرارداد پس از مطالعات و بررسی‌ها مشخص می‌شود اما در حال حاضر براساس قیمت‌های روز برآورد ما از ارزش این پروژه حدود ۴٫۵ میلیارد یورو است که البته همان‌طور که گفتم این رقم تقریبی است و قیمت نهایی پس از بررسی‌های کره‌ای‌‌ها و تأیید شرکت ساخت مشخص می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که طبق قانون این قرارداد باید به صورت مشارکتی باشد و شکل قرارداد که BOT یا BLT باشد به کره‌ای‌‌ها پیشنهاد داده شد، اظهار‌ داشت: تا ۶ ماه آینده شکل قرارداد و نحوه بازپرداخت نهایی می‌شود و در صورت موافقت کره‌ای‌‌ها برای اولین بار است که پروژه‌های راه‌آهن وارد قراردادهایBLT می‌شود.

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی ادامه‌ داد: در قراردادBLT کره‌ای‌‌ها پروژه را می‌سازند و آن را به بهره‌بردار که در واقع شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است، تحویل می‌دهند و راه‌آهن هم از محل استفاده از این پروژه سرمایه‌گذار‌ی صورت گرفته شرکت کره‌ای را باز می‌گرداند.

 

به گزارش ایلنا؛ الحاقیه تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن اصفهان- اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر در سفر اخیر رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران به عنوان بزرگ‌‌ترین قرارداد منعقده در این سفر، به امضا طرفین رسید.