رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از عوارض واردات بنزین نجات یافت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما اگر بنزین را ۵۰ سنت بفروشیم درآمد حاصله را به حساب مردم واریز میکنیم، اما دیگر واردکننده نخواهیم بود؛ به این ترتیب کشور را از عوارض واردات بنزین نجات دادهایم. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از […]
رئیس سازمان برنامه و بودجه
کشور از عوارض واردات بنزین نجات یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما اگر بنزین را ۵۰ سنت بفروشیم درآمد حاصله را به حساب مردم واریز میکنیم، اما دیگر واردکننده نخواهیم بود؛ به این ترتیب کشور را از عوارض واردات بنزین نجات دادهایم.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمدباقر نوبخت، با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۸۹ میلیون لیتر است، گفت: حدود ۶۳ میلیون لیتر روزانه بهصورت سهمیهای با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه میشود، آنچه باقی میماند و با نرخ سه هزار تومان آزاد عرضه میشود ۲۵ میلیون لیتر است که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت میتوانیم روزانه شش میلیون لیتر صرفهجویی کنیم.
وی افزود: هماکنون مصرف بنزین در کشور بهصورت تصاعدی روبه افزایش است. در سال ۹۵ مصرف روزانه بنزین ۷۴ میلیون لیتر بود که در سال۹۶ به ۷۷ میلیون لیتر افزایش یافت، سال ۹۷ نیز به ۸۸ میلیون لیتر و امسال به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده است، پیشبینی میشود این رقم تا پایان سال به ۹۶ میلیون لیتر برسد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مردم باید بدانند که انگیزه دولت از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، جبران کسری بودجه نبود، زیرا رئیسجمهوری به این شرط طرح را پذیرفت که ریالی از درآمد طرح به بودجه واریز نشود.
نوبخت عنوان کرد: اگر با همین روند افزایش مصرف روزانه بنزین پیش برویم سال ۱۴۰۰ به واردکننده بنزین تبدیل میشویم، تا آن زمان دیگر دولت فعلی به انتهای خود رسیده است، اما دولت بعدی هم برادران ما هستند و نباید کار را برایشان سخت کنیم.
وی ادامه داد: دشمن خبیث ما، بعد از سال ۱۴۰۰ اجازه واردات بنزین به ما نمیدهد. تصور کنید اگر دشمنان ما به همین شدت که گوشت و دارو را تحریم کردهاند بنزین را نیز تحریم میکردند چه اتفاقی رخ میداد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما اگر بنزین را ۵۰ سنت بفروشیم درآمد حاصله را به حساب مردم واریز میکنیم، اما دیگر واردکننده نخواهیم بود. به این ترتیب کشور را از عوارض واردات بنزین نجات دادهایم.
نوبخت افزود: آنچه همسو با افزایش نرخ سوخت در کشور عملی شد اجرای قانون هدفمندی یارانهها بود، در ضمن به قدر کافی هم رسانهها از جمله رسانه ملی از ضرورت و چگونگی افزایش نرخ بنزین صحبت کردند. ضمناً این طرح دوباره در برنامه ششم توسعه تکرار شد و طی آن نمایندگان مردم به دولت اجازه دادند قانون هدفمندی را در سالهای برنامه ششم توسعه اجرایی کند.
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در دو نوبت و در سالهای ۹۳ و ۹۴ افزایش قیمتها را انجام داد. دولت قبل نرخ بنزین را از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و دولت ما این رقم را یکبار به ۷۰۰ و سپس به ۱۰۰۰ تومان افزایش داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: وقتی دولت قبلی نرخ بنزین را از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان رساند حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت کرد که باید در سیستم هدفمندی یارانهها توزیع میکرد، اما طبق قانون، ۵۰ درصد این رقم باید میان مردم توزیع میشد، ۳۰ درصد به کار و اشتغال اختصاص مییافت و ۲۰ درصد نصیب خزانه دولت میشد، اما دولت نهم و دهم هر سال ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداشت کرد و به این ۳۰ هزار میلیارد تومان افزود و حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بهعنوان یارانه میان مردم تقسیم کرد، به این ترتیب ما هم فکر کردیم باید سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه دولت برداریم و به مردم بدهیم.
نوبخت عنوان کرد: پس از دومین مرحله افزایش نرخ بنزین به ۱۰۰۰ تومان در سال ۹۵، مجلس در سال ۹۶ اجازه افزایش دوباره را به دولت نداد. سال ۹۷ هم وضع و اوضاع واردات و صادرات و تأمین کالاهای ضروری با مشکلات و ناهماهنگیهایی همراه بود، چنین شد که امسال را برای اصلاح قیمت مناسب دیدیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.