نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عامل سهمیهبندی بنزین، خودروسازان هستند نائب رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس گفت: اگر در صنعت خودرو برنامه محور حرکت میکردیم، امروز مصرف بنزین در خودروهای ما به نصف کاهش یافته بود و نیاز به سهمیهبندی نداشتیم. امیر خجسته در گفتوگو با مهر، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و مصرف بالاتر […]
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
عامل سهمیهبندی بنزین، خودروسازان هستند
نائب رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس گفت: اگر در صنعت خودرو برنامه محور حرکت میکردیم، امروز مصرف بنزین در خودروهای ما به نصف کاهش یافته بود و نیاز به سهمیهبندی نداشتیم.
امیر خجسته در گفتوگو با مهر، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و مصرف بالاتر از حد استاندارد این خودروها را عامل مهم افزایش مصرف بنزین خواند و گفت: اگر وزارت صمت برای بهبود صنعت خودروسازی کشور اقدام مؤثری نکند و این صنعت سهم خود را برای کاهش مصرف بنزین ایفاء نکند، نمیتوان انتظار داشت با افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی بنزین جهش سرسامآور مصرف بنزین مهار شود.
نماینده مردم همدان در مجلس افزود: چرا باید فقط مردم در کاهش مصرف بنزین تحت فشار قرار بگیرند؟ پس سهم دولتها و وزارت صنعت، معدنوتجارت و شرکتهای خودروسازی داخلی که از حمایتهای مستمر دولت بهرهمندند، چه میشود؟
نائب رئیس کمیسیون اصل۹۰ تأکید کرد: باید علل غفلت و بیتوجهی در بهینهسازی مصرف سوخت توسط شرکتهای خودروسازی مورد بررسی قرار گیرد و از ادامه این مسیر و تحت فشار قرار دادن مردم جلوگیری کرد، دولت برای موفقیت طرح سهمیهبندی بنزین باید بستهای از ملاحظات مهم از جمله توجه اساسی به ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل در یک بازهزمانی مشخص و همچنین رفع مشکلات استفاده از گازطبیعی فشرده در خودروهای دوگانه سوز را مورد توجه قرار میداد.
وی تأکید کرد: دولت به جای نابود کردن زیرساختهای هدفمندی و کارت سوخت با اهداف سیاسی باید گامهای بعدی را برای تکمیل اجرای قانون هدفمندی یارانهها به صورت تدریجی برمیداشت.
خجسته تصریح کرد: دولتها با ایجاد ساختاری غلط در استفاده از مردم برای جبران اشتباهات خود، باعث شدهاند خودروسازان به راحتی و به عناوین مختلف الزامات ارتقای کیفیت و بهینهسازی مصرف خود را زیر پا گذاشته و به کار دلالی و بازی با قیمتهای بازار و فروش محصولات چند دهه قبل ادامه دهند.
نایبرئیس کمیسیون اصل۹۰ با مقایسه مصرف سوخت در ایران و ترکیه که از حیث جمعیت شبیه هم هستند، گفت: ایران از ضعف در ناوگان خودرویی بهخصوص در ناوگان حملونقل، بهرهوری بسیار پایین مصرف سوخت درموتور خودروهای داخلی رنج میبرد، به گونهای که تقریباً سرانه مصرف در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در ایران دو برابر سرانه مصرف سوخت در کشورهایی نظیر ترکیه است و این نشان میدهد که اگر در صنعت خودرو برنامه محور حرکت میکردیم، امروز مصرف بنزین در خودروهای ما به نصف کاهش یافته بود و نیاز به سهمیهبندی نداشتیم و حتی میتوانستیم صادرکننده عمده بنزین باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.