کاهش آلودگی هوا با تولید خودروهای برقی بومی‌

کاهش آلودگی هوا با تولید خودروهای برقی بومی‌ آلودگی ‌هوا چندسالی است که گریبان مردم پایتخت و کلانشهرهای بزرگ کشور را گرفته و به دلایل مختلفی همچون  استفاده از خودروهای فرسوده، ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی، وارونگی هوا در فصول سرد و… به‌وجود می‌آید به همین منظور مجلس قانون هوای پاک را به تصویب رساند اما […]

کاهش آلودگی هوا با تولید خودروهای برقی بومی‌

آلودگی ‌هوا چندسالی است که گریبان مردم پایتخت و کلانشهرهای بزرگ کشور را گرفته و به دلایل مختلفی همچون  استفاده از خودروهای فرسوده، ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی، وارونگی هوا در فصول سرد و… به‌وجود می‌آید به همین منظور مجلس قانون هوای پاک را به تصویب رساند اما متأسفانه قوانین این مصوبه هیچ وقت به طور کامل  اجرا نشده و برخی از دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند که بخش‌هایی از این  قانون را معطل نگه دارند یا اجرا نکنند که این امر نه‌تنها مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات بیشتر برای مردم می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره  فریده اولادقبادباره، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین لوایح تصویبی مجلس در حوزه حفظ محیط‌زیست لایحه هوای پاک است که هر چند براساس این لایحه دستگاه‌ها باید به وظیفه خود برای نوسازی خودروهای فرسوده اقدام می‌کردند اما بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات نوسازی بی‌توجهی و صنعت خودرو هم به تعهدات خود به صورت صددرصدی عمل نکردند. بنابراین در حال‌حاضر شاهد تردد خودروهای فرسوده در پایتخت هستیم.

اولادقباد از سازمان محیط‌زیست و شهرداری خواستار ارائه گزارشی از نحوه هزینهکرد بودجه کاهش آلودگی هوا شد و در ادامه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا را برقی کردن خودروها دانست، گفت: نیاز است زیرساخت‌های این مهم فراهم و آماده شود.

وی تصریح کرد: دولت و وزارت صمت باید به سمت خودروهای برقی  حرکت کنند البته واردات مقرون به صرفه نیست و نیاز است که فناوری این خودروها بومی‌سازی شود.

در این باره سیدمهدی مقدسی، عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تأکید به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا به جایگزینی آنها اشاره کرد و گفت: گرایش به کاهش آلودگی در دنیا وجود دارد ولی متأسفانه سرعت و عکس‌العمل در مقابل این بحران در کشور ما تاکنون مناسب نبوده که بتوانیم این  مشکل را مهار کنیم؛ در آلودگی هوای شهرهای بزرگ خودرو بیشترین سهم را دارد. زمانی که سخن از خودروسازی و خطوط حمل‌ونقل عمومی ‌به میان می‌آید، نقش سازمان حمل‌ونقل ترافیک در کنار خودروسازی پررنگ می‌شود که دلایلی همچون کمبود بودجه و نبود امکانات جایگزین تمام چرایی آلودگی هوا قرار می‌گیرد.

وی در ادامه تأکید کرد: عملکرد خودروسازی در راستای مصرف سوخت خودروها بسیار کند بوده است. متأسفانه دولت زیرساخت‌های تولید خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار نداده است در صورتی که بسیاری از خودروسازان در سراسر دنیا بیشتر به کیفیت توجه دارند تا کمیت و به سمت تولید خودروهای برقی رفته‌اند اما در صنعت خودرو‌سازی کشور ما، از این قافله عقب مانده است و خودروسازی ما هنوز اندرخم یک کوچه است و آن هم تولید خودرو با سوخت‌های فسیلی است؛ باید در این راستا زیرساخت‌های خودروسازی همپای خودروسازی جهان پیش رود.

همچنین سیدفرید موسوی، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: مجلس قوانینی را درباره ارتقای کیفیت خودرو و بهبود کیفیت سوخت به تصویب رساند اما متأسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف، این قوانین را اجرا نمی‌کنند.