کاهش ۵ درصدی سود بانکی ریسک‌های تورمی را افزایش می‌دهد

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی کاهش ۵ درصدی سود بانکی ریسک‌های تورمی را افزایش می‌دهد معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با مثبت ارزیابی کردن کاهش نرخ سود بانکی، گفت: با کاهش نرخ سود، حجم پول افزایش می‌یابد و به همین دلیل ریسک‌های تورمی افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی نباید بانک مرکزی را […]

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی

کاهش ۵ درصدی سود بانکی ریسک‌های تورمی را افزایش می‌دهد

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با مثبت ارزیابی کردن کاهش نرخ سود بانکی، گفت: با کاهش نرخ سود، حجم پول افزایش می‌یابد و به همین دلیل ریسک‌های تورمی افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی نباید بانک مرکزی را برای اعمال انبساط پولی تحت فشار قرارداد.

حمید زمان زاده در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به دنبال کاهش فاصله نرخ سود با نرخ تورم، اظهار داشت: اما بانک مرکزی باید اهداف متنوعی را از جمله کنترل تورم، حفظ رشد اقتصادی و ثبات نظام بانکی را مد نظر دارد

وی افزود: وقتی این اهداف را کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم که بانک مرکزی با توجه به شرایط مختلف نمی‌تواند به تأمین همه اهداف بپردازد، مجبور است یک هدف را فدای یک هدف دیگر کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به رکود نسبی و تک رقمی شدن تورم در خرداد ماه امسال، گفت: قطعاً کاهش نرخ سود اثراتی بر نرخ تورم خواهد داشت زیرا این هم تقاضای مصرفی و هم تقاضای سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

زمان‌زاده با بیان این‌که مطالعات تجربی نشان می‌دهد پول نسبت به شبه پول اثرات تورمی قوی‌تری دارد، ادامه داد: یکی از عواملی که زمینه تک‌رقمی شدن تورم را به وجود آورد این بود که مردم سپرده‌ها‌یشان را در بانک‌ها به صورت بلند مدت سپرده‌گذاری می‌کردند.

وی افزود: هم‌اکنون با کاهش سود سپرده این روند معکوس می‌شود و حجم پول افزایش و رشد شبهه پول کاهش می‌یابد؛ در سال گذشته با وجود ۳۰ درصدی نقدینگی، در ۱۰ ماه اول ۹۴ نرخ رشد حجم پول منفی بود. این رشد منفی پول به دلیل علامت سود حقیقی بالا به مشتریان بانک‌ها بود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت کاهش نرخ سود سپرده یکساله به ۱۵ درصد باز هم با ۵ درصد اختلاف بین نرخ سود و تورم وجود دارد، باز هم بخشی سپرده‌ها به سمت کوتاه مدت و جاری حرکت می‌کند، گفت: نرخ‌ سود سپرده همچنان مثبت است اما مسأله این است که در مدت چند ماه نرخ سود از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته و در عمل نرخ سود حقیقی از ۱۰ درصد به ۵ درصد رسیده و این قطعا واکنش سپرده‌گذار را در پی دارد.